#05 LinkedIn Profiel – Podcast

nov 16, 2016

Deze week heb ik alweer een paar keer cursus LinkedIn gegeven aan sales teams bij grote organisaties.

Het grappig is echt dat zo’n cursus LinkedIn dan heel vaak start waarbij een aantal mensen in de groep met weerstand beginnen: Ik zit niet op Facebook, Ik wil niet op Facebook zitten, Ik heb geen zin om mensen via Twitter te laten weten wat ik eet of dat ik in de file sta.

Een heel bekende opmerking die ik vaak hoor: Ik zit al een jaar op LinkedIn en krijg er niks uit. Waarom zou ik het ook doen?

LinkedIn profiel; Cursus LinkedIn; Social Selling Index

Heel herkenbaar! Ik zal je tijdens een cursus LinkedIn ook nooit vragen om te laten zien wat je hebt gegeten.. J Het gaat erom de juiste aanpak toe te passen en er je aandacht aan te geven. Wat heel veel mensen missen is dat het social media is. Het is niet het zelfde als een ouderwetse aloude reclamemiddel. Het is erg belangrijk dat je jezelf eerst goed en meer in de picture gaat zetten.

Onze cursus LinkedIn begint meestal met je LinkedIn profiel, zorg dat dit compleet is. Voor heel veel mensen is dat namelijk al een hele klus om op te pakken. Een compleet profiel betekent dat je in ieder geval méér dan 500 mensen in je online netwerk hebt zitten. Je verbindingen dus eigenlijk.

Aantal LinkedIn connecties

Heel veel mensen zeggen: ik wil alleen een kwalitatief netwerk en ik wil alleen maar met mensen verbonden zijn die ik ken. Geloof me als je een klein beetje in de professionele wereld zit, dan ken je meer dan 500 mensen en dan heb je heel snel een kwalitatief netwerk. Het klinkt heel oppervlakkig maar toch beoordelen mensen je (onder andere) op je netwerk. Méér dan 500 connecties geeft gewoon aan dat je een professional bent.

Profielfoto

Waar we vinder in onze cursus LinkedIn aandacht aan besteden is dat je een goede foto profielfoto hebt. Daar zijn er nogal wat discussies over. Moet je de bezoeker aankijken of juist naar de headline kijken? Wat mij betreft, het gaat om het verbinden met je bezoeker. Kijk deze dus aan. Heb je een foto met je kinderen? Zet deze dan op Facebook en zorg dat je op LinkedIn een goede zakelijke foto plaatst.

LinkedIn headline

Zorg dat je een goede headline hebt. Dat is een onderwerp dat bijna een hele aparte cursus LinkedIn in beslag kan nemen! Dit is de tekst naast je foto direct onder je naam. Zet hier een tekst neer die aangeeft wat voor dienst of product je verkoopt. Zorg er dan ook nog voor dat je opvalt binnen de massa van LinkedIn en Google. Het gaat er dus om dat je een combinatie moet ontwikkelen van een professionele headline en iets opvallends.

 

LinkedIn samenvatting

Een onderdeel dat niet standaard in je LinkedIn profiel zit is de samenvatting. Zet deze altijd in je profiel! Dit is een hele belangrijke en veel mensen hebben dit niet. Met de samenvatting kun je verder de verbinding leggen met je bezoekers en ze even kort updaten wat je hen te bieden hebt.

Er zijn nog veel meer componenten die je in je profiel kunt bijwerken. Op linkleaders.nl/05 vind je een checklist om je profiel een mooie upgrade te geven. Zo haal je je eigen cursus LinkedIn bij je naar binnen!

Binnen LinkedIn gaat het erom dat je een verbinding gaat leggen met je publieksgroep. Dit betekent dat je naast een compleet LinkedIn profiel ook online actief moet zijn. Dat betekent echter ook dat je moet gaan netwerken.

Werk aan je zichtbaarheid. Dus het delen van inzichten en tips is erg belangrijk. Laat zien dat jij bezig bent met je product en inzichten. Laat zien wat je aanbiedt op de markt. Zorg dat je in je netwerk de juiste personen hebt. Stuur berichten aan de mensen binnen je netwerk en zorg dat je verder met ze in contact komt. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk om aan hen te denken. Hoe kun je hen verder helpen en daarmee tot een betere verbinding met ze komen?

Uit het oog?

Het gaat erom dat je zelf je eigen kans ziet en dat jij je LinkedIn activiteiten daar op toepast Tegenwoordig is uit het oog ook echt wel wat meer uit het hart. Dat betekent dat als je minder werkt aan je zichtbaarheid dat mensen minder aan jou zullen denken op een moment dat zij in een netwerk een lead voor jou tegen zouden komen. Zorg dat jouw netwerk online maar ook offline goed weet waar jij naar opzoek bent. Hierdoor zullen ze sneller aan je denken.

Blijf dus regelmatig informatie met je netwerk uitwisselen om relaties zo verder op te bouwen. Zie LinkedIn niet als je online Rolodex. LinkedIn is echt een tool die jou verder kan helpen om iets op te bouwen en er uiteindelijk omzet uit te halen. Daarom is het heel belangrijk dat je altijd actief bent. Het gaat om het onderhoud van je netwerk.

LinkedIn profiel; Cursus LinkedIn; Social Selling Index
Haal je eigen cursus LinkedIn naar binnen en ga aan de slag!

Resultaat?

Wat we tot nu toe ervaren is dat als gevolg van je actieve netwerkrol (online en offline), je na ongeveer een half jaar resultaten gaat zien. Daarmee bedoelen we dat succes op social media echt is gebaseerd op het uitvoeren van de punten hierboven. Het betekent niet persé dat je elke dag een uur op LinkedIn moet zitten. Het gaat erop dat je een bepaalde strategie toepast.

Strategie en de wijze waarop je dit uitvoert, komt in onze Podcast terug.

Het kan je strategie zijn om LinkedIn elke dag bij te houden, of een keer per week. Dat maakt op zich niet zoveel uit als er maar een bepaalde mate van continuïteit in zit. Doe het dus niet een week keihard en dan 2 of 3 maanden niet.

Weet je netwerk wat je biedt?

Besteed dus aandacht aan je netwerk. Zorg dat ze weten aan wie je verkoopt en waar je naar op zoek bent. Zorg dat jouw netwerk graag iets voor je wilt doen omdat jij iets voor hen hebt gedaan. Met behulp van de onderstaande knop kun je aan de slag met de basis voor je profiel en je Social Selling Index. Heel veel succes en laat je weten wat je eraan had?

Pin It on Pinterest

Share This
Linkedin Profiel handleiding

Check je eigen LinkedIn profiel

 

Download onze handleiding voor een sprekend LinkedIn profiel.

We hebben zojuist een email bericht gestuurd. Controleer je Spambox als je na 5 minuten nog niets hebt ontvangen.