#04 Online adverteren dat is toch simpel?

nov 3, 2016

Veel mensen kiezen bij online adverteren om te adverteren op Google. Ken je de mogelijkheden om het maximale uit je budget te halen? Tips om zo effectief mogelijk te adverteren op internet.

Wordpress gratis; WordPress voordelen; WordPress SEO

Wil je een WordPress website?

15 + 15 =

Online adverteren, dat is eigenlijk simpel.

Je komt het vast regelmatig tegen, je hebt een post waar goed op wordt gereageerd en Facebook biedt je de mogelijkheid om te adverteren met deze post. Een paar klikken en hup je campagne loopt. Online adverteren dat is toch eigen simpel? Zo lijkt het tenminste.

Stel je voor je bent een coach. Je wilt je nieuwe training extra onder de aandacht brengen. Je ziet veel andere advertenties langskomen, dus je besluit dit ook eens te proberen en begint met het promoten van je posts. Je kunt dit doen via Facebook of je kunt kiezen om te adverteren op Google.

Veel mensen kiezen er voor om te adverteren op Google, maar veel mensen hebben eigenlijk onvoldoende zicht op de mogelijkheden om je budget en resultaat gerichter in te zetten. Online adverteren lijkt heel makkelijk, maar is dat eigenlijk wel zo? Haal je er wel voldoende resultaat uit en haal je echt alles uit je budget?

Dus online adverteren: hoe doe je dat eigenlijk en waar moet ik eigenlijk aan denken?

Overzicht bij adverteren op internet

Begin met een overzicht van al je activiteiten en de resultaten hieruit. Daar begint het echt mee: wat doe je nu al, wat biedt je nu al aan, wat levert het op. Denk hierbij aan traffic, inschrijvingen op je optin of zelfs leads?

Vaak blijkt het dat je ongemerkt behoorlijk wat activiteiten uitgezet hebt en dat je met behoorlijk wat kosten te maken krijgt. Wat we vaak tegenkomen is dat budgetten veel te breed ingezet worden. Bij adverteren op internet gaat het net als bij elk ander middel om focus. Wanneer je je budget teveel versnipperd, ben je snel €1.000 per maand kwijt op allerlei platformen. Maar wat levert dit nou eigenlijk op?

Daarnaast moet je er altijd voor zorgen dat je op elk platform dagelijks of wekelijks bijstuurt. Je kunt Google en Facebook zelf laten bepalen welke best presterende advertentie meer budget toegewezen krijgt (dus vaker getoond wordt). Dat lijkt heel mooi maar dat kan helemaal niet in lijn zijn met je strategie.

Veel organisaties maken gebruik van marketingbureaus die voor het grootste deel de campagnes en rapportages geautomatiseerd uitvoeren. Voor een deel is automatiseren natuurlijk noodzakelijk om een campagne zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, maar het handwerk (of in dit geval het denkwerk), mag natuurlijk niet worden overgeslagen! Daarin is het noodzakelijk om samen te werken met een expert die je kan helpen je campagne te optimaliseren.

Terug naar de coach, deze heeft een training ‘Blij de Kerstdagen in’ en wil deze training goed onder de aandacht brengen. Er is extra budget beschikbaar en deze training moet gewoon vol komen. Deze coach besluit tot online adverteren. Welke stappen kan deze coach nu ondernemen?

Ken je klant

Het is belangrijk dat je weet wie je klant is. Hoe beter je je klant kent, hoe beter je in staat bent de uitgangspunten voor je campagne op te stellen. Bepaal waar je gaat adverteren op internet en hoe je gaat adverteren. Kies ervoor om je probleem als uitgangspunt te nemen of wil je specifiek je product beschrijven? Al deze keuzes zijn belangrijk voor de invulling van je campagne.

Zorg er ook voor dat je de juist link aan je advertentie koppelt en dat deze naar de juiste landingspagina gaat. Het komt regelmatig voor dat je na het klikken op een advertentie, op een algemene pagina beland. Een pagina die geheel niet overeenkomt met de advertentie. In dat geval kom ik als bezoeker in verwarring en zal ik snel de pagina verlaten. Kom je wel op de juiste landingspagina terecht, dan zit er aan de opzet van zo’n pagina ook nog wat aandachtspunten. Voor de opbouw van een goede landingspagina, hebben we een mooie download voor je beschikbaar. In deze download vind je een checklist voor de ontwikkeling van je landingspagina.

Waar wil je online adverteren?

De keuze waar online te adverteren is dus afhankelijk van de locatie van je doelgroep. Maar ook je doel is hier belangrijk is. Zo is Facebook is heel erg geschikt om mensen breder te laten oriënteren en zoveel mogelijk op de verbinding met je doelgroep te zitten. Bij het adverteren op Google daarentegen, kom je vaak je doelgroep tegen waar al wat meer koopbereidheid in zit. Dit is omdat Google een zoekmachine is en men direct zoekt naar een oplossing voor een probleem. Daardoor zijn veel mensen bereid om een besluit te nemen, terwijl men bij Facebook tegen je oplossing ‘aanloopt’.

Waar begin je met online adverteren?

Om te starten is het goed om eerst met een start budget te kijken of je hele advertentie traject werkt. Begin niet meteen met € 50 per dag om dan te hopen dat je conversie boven 1% komt. Begin gewoon met 100/200 bezoekers en kijken wat de conversie is van je hele salestraject.

Echter, als je start met online adverteren, weet je niet hoeveel budget je nodig hebt voor een bepaalde conversie. Start met € 50 zodat je een duidelijk beeld krijgt wat online adverteren je oplevert.

Weer terug naar de coach, het is nog even en dan is het alweer Kerst en ik wil m’n training nu volkrijgen. Belangrijk is in dit geval dat je gewoon BEGINT. Voer alle voorbereidingen goed uit, want anders ben je teveel budget kwijt.

Wil je op de hoogte blijven van onze podcasts en een melding krijgen als we een nieuwe podcast vrijgeven? Abonneer je dan via iTunes of Stitcher. Heb je vragen over onderwerpen die wij besproken hebben? Neem dan contact met ons op via contact@linkleaders.nl, maar je mag ons ook benaderen via onze social media kanalen: Marc van Waasbergen of Karin Muller.

Oneindig veel mogelijkheden met online adverteren

De mogelijkheden met online adverteren zijn dus bijna oneindig. Het is noodzakelijk om goed te op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen, want dit gaat hard. Laat je dus regelmatig adviseren door een expert en weet zelf ook goed waar je mee bezig bent. Meten en evalueren, blijft noodzakelijk.

Nog even op een rijtje voor welk doel je de meest populaire platformen kunt inzetten:

  • Google: is een zoekmachine. Je kunt met Google images werken, voornamelijk is dit gericht op de verkoop van producten en het positioneren van je product.
  • Facebook is echt voor de opbouw van je merk en het leggen van de verbinding. Voor de directe verkoop wordt het ook gebruikt, echter op dit moment verloopt dit nog iets minder dan op Google.
  • LinkedIn is primair voor je online branding en kan je hele goede resultaten opleveren mits je voldoende budget hebt. Het platform heeft hoge kosten per klik en is primair b-to-b.


Wil je wat tips om je training ‘Blij de kerstdagen in’ (of welke training dan) ook te verkopen? Dan hebben we een checklist beschikbaar voor de opbouw van een goede sales page.

Heb je nog vragen over online adverteren Of wil je weten of je jouw campagnes wat structureler met meer conversie of gewoon efficiënter en effectiever zou kunnen inrichten? Stuur dan een bericht naar contact@linkleaders.nl Heel veel succes.

checklist landingspagina

Optimaliseer je Landingspagina

Download de Landingspagina Checklist en controleer je landingspagina goed genoeg is om advertentieverkeer naar toe te sturen.

 

We hebben zojuist een email bericht gestuurd. Controleer je Spambox als je na 5 minuten nog niets hebt ontvangen.

Pin It on Pinterest

Share This