10 LinkedIn tips voor technische bedrijven

Overweeg je het gebruik van LinkedIn marketing, maar weet je niet zeker of je organisatie hier wel klaar voor is? Je hebt technische mensen in dienst die geweldig zijn in hun vak, maar kun je met hen ook je marketing naar een hoger niveau brengen?

Met dit artikel bieden we je 10 LinkedIn tips waarmee je LinkedIn marketing voor je technische organisatie kunt toepassen. Het is een krachtige manier om je organisatie effectiever te laten groeien.

1. Zoek op Google

Gebruik je eigen naam en de naam van je organisatie (zoek ook op de namen van je concurrentie). Onderzoek of je organisatie is genoemd in blogs of artikelen en ontdek wat anderen over jou of je organisatie te zeggen hebben. Op deze manier vind je uit waar je klanten en concurrenten zich online bevinden (op blogs, social media platformen of in bepaalde LinkedIn groepen).

Volg de blogs of websites die jouw organisatie of je concurrenten hebben genoemd. Met behulp van LinkedIn Sales Navigator kun je dit zelfs heel eenvoudig uitvoeren. Door hun posts en activiteiten te volgen krijg je goed inzicht welke aanpak je kunt gebruiken wanneer je gaat werken aan de marketing van je technische organisatie.

Ditzelfde proces kun je ook toepassen om je ideale klanten te identificeren en onderzoeken.

2. Zoeken in Social Media

Om uit te vinden wie je prospects zijn, kun je zoekwoorden of hashtags in Twitter vinden: #industrievloeren, #mobiliteit, #verkeerskundig, #fundering of #installatietechniek. Hiermee kun je partijen vinden die hulp op dat gebied zoeken.

De zoekfunctionaliteit van Facebook is niet zo krachtig als die van Twitter, maar je kunt gebruik maken van instrumenten als SocialMention.com om zoekwoorden te vinden op alle social media platformen waarop mensen deze onderwerpen bespreken.

Je kunt ook de zoekwoorden ‘koelsysteem’ met ‘Facebook’ Googlen om interessante en gelieerde pagina’s te vinden. Je kunt zo je ideale klanten vinden onder de mensen die dit soort pagina’s hebben geliked.

3. Profielen op platformen die je organisatie het beste passen.

LinkedIn wordt meer als een heel ander platform gezien dan Twitter of Facebook, daarom zijn deze eigenlijk niet te vergelijken.

LinkedIn is primair voor professionele contacten en organisaties, terwijl Facebook en Instagram meer op consumentencommunicatie is gericht. Je ziet Facebook wel meer verzakelijken.

Elk social media platform heeft z’n eigen kracht en biedt een totaal verschillende set aan instrumenten waar je mee kunt werken.

Zo is LinkedIn bijvoorbeeld een geweldig platform om in contact te komen met nieuwe relaties en je netwerkactiviteiten méér kracht te geven. Hierdoor krijg je een beter resultaat uit je netwerkactiviteiten.

4. Social proof.

Voor technische bedrijven zijn aanbevelingen nog steeds de grootste bron voor de werving van nieuwe klanten.

Vraag je tevreden klant naar een positief commentaar en een aanbeveling op je Facebookpagina of LinkedIn profiel. Dit is het soort social proof wat nog altijd het meest krachtig werkt bij het zoeken naar nieuwe klanten.

De manier waarop je dit doet is voor elk bedrijf verschillend. Vooral in de technische branche hebben we veel te maken met sterke concurrentieposities. Op het moment dat je concurrent ziet wie je klant is, wordt jouw klant soms door hen benaderd. Dit moeten we dan ook voorkomen.

Er bestaan dan verschillende manieren om een aanbeveling te krijgen. Tot nu toe hebben we hier steeds hele goede aanpak voor weten te vinden. Zo kun je altijd gebruikmaken van de kracht van de aanbeveling en bewaken we je concurrentiepositie.

5. Formuleer realistische verwachtingen.

Het meten van je ROI is afhankelijk van wat je wilt bereiken en meten. Verwacht niet meteen een positieve ROI. De ROI van social media wordt anders berekend en is sterk afhankelijk van je uitgangspunten.

Social media kan echt gezien worden als een investering. Resultaten tonen aan dat het je meer oplevert, hoe langer je het toepast. Dit in tegenstelling tot de traditionele marketing kanalen.

6. Een social media activiteiten checklist.

Onderdelen die je hier aan toevoegt:

  • hoeveel tijd je dagelijks spendeert aan het lezen van posts,
  • hoeveel tijd je dagelijks spendeert het posten van status updates,
  • hoeveel mensen je dagelijks wilt volgen
  • met hoeveel mensen je dagelijks wilt verbinden.

Je kunt gebruikmaken van social media software als HootSuite of Buffer om je posts vooraf te plannen. Op die manier kun je de rest van de dag aandacht besteden aan de andere dagelijkse activiteiten van je organisatie.

7. Heb je artikelen op je website?

Het is goed als je posts op LinkedIn plaatst met daarin links naar de artikelen op je website.

Ondertussen verandert het algoritme van LinkedIn ook sterk. Weet dat een link in je post ervoor zorgt dat deze aan een kleinere doelgroep wordt getoond. Wissel dit soort posts dus ook af met langere posts, waarbij je de doelgroep op het platform houdt (dus juiste geen link toevoegt). Je verwerkt dan zoveel mogelijk waarde in je post zelf.

8. Onderschat de kracht van video niet

Het ontwikkelen van een waardevolle video van je technische organisatie is tegenwoordig niet meer zo moeilijk. Je mensen komen veel bij klanten en maken de meest bijzondere situaties mee. Kijk hoe je dit met hen kun vastleggen.

Maak hierna gebruik van de kracht van YouTube, aangezien het op de tweede plaats staat (na Google) als zoekmachine.

Ontwikkel een YouTube account, of optimaliseer je huidige kanaal. Plaats hier je video’s en post deze hierna op je LinkedIn profiel. Je kunt deze link ook op je LinkedIn bedrijfspagina plaatsen, zodat al je medewerkers deze link hierna kunnen delen.

Let op: indien je de video op Facebook wilt delen, zorg er dan voor dat je de video upload op Facebook. Een YouTube link op Facebook wordt aan een veel kleiner deel van je volgers gedeeld.

9. Volg vooraanstaande personen in je technische niche.

Je weet welke personen interessant zijn in je branche, wellicht ben je zelfs al met ze verbonden? Zorg er in ieder geval voor dat je hen volgt en weet wat hun visie is, waar ze voor staan. Ze bieden je op die manier interessante ideeën en inspiratie.

Door ook op hun posts te reageren, werk je aan een grotere zichtbaarheid binnen je eigen niche.

10. Vergeet niet de traditionele marketing technieken.

Seminars/webinars, direct mail, netwerk evenementen en vergelijkbare methodes kunnen je overall marketing strategie enorm versterken wanneer je dit combineert met je social media campagne.

LinkedIn versterkt je huidige activiteiten en maakt het makkelijker. Zaken worden nog steeds persoonlijk aangegaan, het persoonlijke contact blijft dus altijd belangrijk.

Als je LinkedIn correct gebruikt, zullen je opdrachtgevers je sneller vinden, zijn ze loyaler en helpen je boodschap te verspreiden.

LinkedIn marketing voor technische bedrijven is niet meer weg te denken uit het zakelijk landschap.

Twijfel je of LinkedIn marketing iets is voor jouw organisatie? Je prospects zijn er klaar voor. In een korte kennismaking kunnen we gezamenlijk beoordelen of jouw organisatie hier ook klaar voor is.

Neem contact op voor meer informatie.

7 + 3 =

Karin Muller

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.

Karin geeft, begeleidt en traint organisaties die makkelijker de juiste klanten willen werven. Hierin werkt ze volgens een aanpak die LinkLeaders in de loop der jaren heeft ontwikkelt, waarbij online en persoonlijke activiteiten elkaar krachtig aanvullen.

Pin It on Pinterest

Share This