10 tips voor betere online zichtbaarheid

Ben jij het best bewaarde geheim voor jouw nieuwe klanten?

Weet je zeker dat je jouw klanten kunt helpen om tot de beste resultaten te komen? Kun je hen het beste – beter dan wie dan ook – helpen hen beter te worden, gezonder te worden, fitter te worden, beter te kleden of hun doelen beter te bereiken?

Online zichtbaarheid, goed gevonden online, uit het oog uit het hart

Ben je soms hartstikke jaloers wanneer je andere mensen steeds succesvoller ziet worden met hun bedrijf? En dat terwijl je eigenlijk weet dat je net zo goed bent of zelfs beter?

Weet je, het maakt eigenlijk niet uit hoe goed je bent en wat je doet. Het maakt niet uit waar je jouw klanten mee kunt helpen. Het maakt zelfs niet uit als je harder werkt dan al die andere coaches, trainers en consultants. Het is tegenwoordig meer en meer ‘uit het oog uit het hart’.

ALS MENSEN NIET WETEN DAT JE BESTAAT,

KUN JE ZE OOK NIET LATEN WETEN HOE GOED JE BENT

Weten je mogelijke klanten wel wat je doet? Weten je mogelijke klanten wel hoe ze je online kunnen vinden? Als blijkt dat je niet zo zichtbaar bent, dan wordt ook wel moeilijk om ze als klant te krijgen. Want als ze je niet zien, zien ze ook je producten niet en dan verkoop je gewoon niet!

Daarom wil ik je laten zien hoe je beter online zichtbaar kunt worden en hoe je jezelf kunt laten opvallen tussen de massa. Jij gaat werken aan jouw zichtbaarheid als expert op jouw gebied. Zo ga je ook meer verkopen.

1) Zorg dat je een website hebt

Nou, die tip had je vast niet verwacht….

Een website, die wist je zeker al, niet waar? Sommige mensen zitten echter vast en denken dat ze een nieuw product niet kunnen lanceren totdat ze geld hebben voor een ontwerper, webbouwer, tekstschrijver, merkspecialist en duizenden euro’s moeten uitgeven aan een nieuwe, op maat gemaakt website. Dat is echter onzin!

Stel geen acties uit omdat je hier het geld niet voor denkt te hebben. Niemand vraagt dit namelijk van je. Sterker nog, de slechtste websites, kunnen het meeste succes opleveren. Begin met een basis website, waarin je jezelf op je ‘over ons pagina’ voorstelt aan je mogelijke klanten. Bied ze een ‘gratis ontdekkingsgesprek’ op je ‘diensten pagina’ en toon beoordelingen van klanten om betrouwbaarheid op te bouwen.

Je hebt je website ook nodig om je online inschrijfformulier kwijt te kunnen. Met dit formulier kunnen mensen zich op jouw email lijst inschrijven.

Verder heb je deze website ook nodig om mensen naar een online plek te verwijzen als ze meer informatie over je wensen te ontvangen.

2) Begin een blog

De ontwikkeling van gratis content is de beste en makkelijkste manier om je expertise te laten zien en om jezelf te onderscheiden van anderen.

Je hoeft echt niet elke dag te bloggen, je hoeft het zelfs niet elke week te doen als dit teveel voor je is. Probeer gewoon om de week een blog te publiceren, dat is prima.

Met zo’n blog heb je ook een reden om de nieuwe inschrijvers op je mailinglijst iets toe te sturen. Zo blijf je beter in beeld bij deze mensen, die op den duur mogelijk je klant kunnen worden.

Daarnaast kun je een blog ook op social media, in facebook groepen of LinkedIn groepen plaatsen.

Ik adviseer je wel om een inschrijfformulier bij elk artikel te plaatsen. Op die manier kunnen mensen zich direct bij je inschrijven.

3) Geef content upgrades

Wat betekent een content upgrade? Heb je ooit wel eens een artikel gelezen waarbij je aan het einde werd gevraagd of je een document wilde ontvangen waarin je meer over dit betreffende artikel kon vinden? Een checklijst of een informatieleaflet of iets dergelijks? Dit is een content upgrade.

Het kan ontzettend krachtig werken, wanneer je dit goed toepast.

Wanneer je de belangrijkste punten in een overzichtelijke checklijst aanbiedt, werkt het geweldig. Wanneer je iets aanbiedt dat eigenlijk niet te weerstaan is, aan iemand die net je artikel heeft gelezen, kan men dit bijna niet weigeren.

En ja, het is helemaal waar, het kost je veel werk. Daarom wil ik ook niet beweren dat je een content upgrade moet ontwikkelen bij elk artikel dat je publiceert. Bij sommige artikelen is het prima als je je ‘standaard’ inschrijfformulier gebruikt. Als het te mooi is om te laten liggen, gebruik dan een content upgrade die je lezers niet kunnen weigeren.

Vergeet overigens niet om mensen te vragen om je content te delen. Maak dit makkelijk voor ze door hiervoor de beschikbare social media knoppen toe te voegen.

4) Doe mee in de juiste Facebook groepen

 

FACEBOOK GROEPEN ZIJN EEN PRIMA MANIER OM IN

DIRECT CONTACT MET JE MOGELIJKE KLANTEN TE KOMEN

Er bestaan honderden groepen waar je de keuze uit hebt. Groepen over ouderschap, zzp-groepen, mindfulness, gezondheid, handwerken, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Neem deel aan een paar Facebook groepen waar je mogelijke klanten zich bevinden en luister gewoon een tijdje waar men het over heeft. Probeer het taalgebruik te herkennen, krijg inzicht in de onderwerpen die ze bespreken en voel de toon aan die er leeft.

Stel jezelf voor en help mensen wanneer het over het onderwerp gaat waar jij de expert in bent. Doe dit op een consistente manier en de mensen in de groep zullen jouw naam dan in verband gaan leggen met jouw expertise. Ze zullen je dan gaan ‘taggen’ als de expert wanneer mensen uit hun netwerk vragen stellen over jouw expertise.

Vele groepen vinden het goed dat je aandacht vraagt voor je product, maar ga hier spaarzaam mee om. Zorg ervoor dat je niet overkomt als een spammer. Zoek de interactie met mensen op, ontwikkel relaties, help mensen, zorg dat je er lol in krijgt! Wanneer je dit 70% tot 80% van de tijd zo toepast kun je de rest van de tijd gebruiken om jezelf wat meer te promoten. Belangrijk is dan wel dat je durft te vragen. Wees niet bezwaart om af en toe ook je hand op te houden, zeker wanneer iemand specifiek om je hulp vraagt.

Je kunt natuurlijk ook je eigen Facebook groep opstarten. Wanneer je een gemeenschap van gelijkgestemden wilt opbouwen en je vindt het leuk om iets dergelijks te trekken, ga er dan voor. Het is belangrijk dat je dan actief participeert en anderen aanmoedigt.

5) Probeer Facebook live eens uit

Heb je al eens live video toegepast? Een geweldige mogelijkheid om jezelf beter in beeld te brengen.

Je kunt een live video delen vanuit je profiel of je bedrijfspagina en zelfs in je groep. Probeer deze opties eens uit. Je kunt gewoon via je telefoon direct je publiek aanspreken en je kunt mensen meenemen in een rondleiding. Wanneer je gebruik maakt van ‘live video’ heb je de kans om je ‘echte’ zelf te laten zien. Je kunt niet alleen laten zien wat je expertise is, je kunt ook je persoonlijkheid laten zien en nieuwe fans aantrekken. Mensen kunnen zien waar je passie ligt in wat je doet en waarom je hen wilt hebben. Je volgersgroep kun je zo nog beter aan je verbinden.

6) Kies een social media platform waar je het meeste aanwezig gaat zijn

Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Google Plus. Snapchat. Dit is slechts een gedeelte van alle grote platformen in social media.

KIES EEN SOCIAL MEDIA PLATFORM OM EERST LEKKER AANWEZIG TE ZIJN

VOORDAT JE WEER DOORGAAT NAAR HET VOLGENDE PLATFORM.

Iedereen zit op Facebook en je zit niet snel mis wanneer je hier begint. Ontwikkel je eigen bedrijfspagina en begin aan de opbouw van je publiek. Meld je aan voor Facebook groepen of creëer je eigen Facebook groep, deel regelmatig live video. Voor sommige mensen is Facebook zelfs het enige platform dat nodig is om een goede business op te bouwen.

Voor ondernemers die meer visuele producten hebben zoals interieurs, kledingadvies, eten of mode zijn platformen als Instagram en Pinterest prachtig. Je kunt je producten hier zo mooi tot hun recht laten komen.

Voor ondernemers die zich meer in de B-to-B markt begeven en LinkedIn wel een belangrijk platform om mee te nemen. Dit is een serieuzer netwerk voor de meer zakelijke professionals. Hier kun je eenvoudig verbinden met de juiste mensen.

7) Organiseer een webinar

Webinars zijn een prima manier om te bouwen aan je bekendheid, je betrouwbaarheid en je mailinglijst.

Je kunt mensen uitnodigen voor je webinars door je webinars op social media te promoten. Je kunt via je Facebook bedrijfspagina mensen uitnodigen met gebruik van Facebook ads.

Je kunt ook gezamenlijk met iemand anders een webinar geven. Je kunt dan een andere persoon vragen om als gast aanwezig te zijn in je webinar of je organiseert het webinar samen met iemand anders. Zo kun je beiden mensen uitnodigen voor je webinar. Wanneer je samenwerkt, bereik je samen vaak ook een groter publiek, met weer een grotere kans om er een succes van te maken.

Je kunt natuurlijk ook zelf een gast zijn op de online training van deze persoon. Op die manier kun je meeliften op de bekendheid die de andere person in de markt heeft.

online zichtbaarheid, goed gevonden online, uit het oog uit het hart

8) Leg contact met podcasters

Podcasters stellen regelmatig een geluidsfragment beschikbaar waarin ze je vertellen over een bepaald onderwerp. Het voordeel van een Podcast is dat je naar interessant onderwerpen kunt luisteren terwijl je bijvoorbeeld in de auto naar je volgende afspraak gaat. Je kunt je eenvoudig op podcasts abonneren via iTunes en via een app op je telefoon afluisteren. Ikzelf luister altijd een Podcast op de fiets.

Laat in je netwerk weten dat je beschikbaar bent om mee te werken aan een podcast of hier wel door geïnterviewd wilt worden.

Ga hiervoor naar iTunes en maak een overzicht van de podcasts die zich op jouw eigen doelgroep richten. Leg contact met deze mensen door hen jouw content in de vorm van een interview aan te bieden. Wanneer je dit op een continu basis uitvoert, heb je al snel meerdere podcast interviews gepland staan.

9) Investeer in Facebook advertenties

Facebook ads kan de snelste manier zijn om direct in contact te komen met die mensen voor wie je wilt werken. Je kunt hiermee ook snel je publiek laten groeien en beter zichtbaar worden.

Elke keer wanneer je advertenties laat lopen, zullen er geheid mensen zijn die je pagina zullen liken. Dat is dus al een eerste voordeel als resultaat. Daarnaast kun je met behulp van advertenties vele mensen bereiken die jouw ‘gewone’ posts anders nooit zouden zien.

Je kunt advertenties plaatsen om een uitdaging in de markt te zetten of mensen werven naar een belangrijk artikel dat je hebt gemaakt. Je kunt je richten op mensen die je website hebben bezocht en hen nog eens benaderen. Dit wordt retargetting genoemd. Dit soort advertenties helpen je allemaal om je merk bekendheid op te bouwen en je mailinglijst uit te breiden.

Je hebt niet duizenden euro’s nodig om advertenties te laten lopen. Je kunt nog steeds een budget van € 5 – € 10 per dag spenderen om een campagne te laten lopen. Wanneer dit mooie resultaten oplevert, kun je ervoor kiezen om dit budget te verhogen. Belangrijk is dan wel dat je zicht houdt op wat het je kost en wat het je oplevert.

10) Vergeet je lokale aanwezigheid niet

Vlak lokale bijeenkomsten en netwerken niet uit om iets los te maken. Mensen die je bij bijeenkomsten ontmoet, bevinden zich ook online. Ze kunnen je helpen om de bereikbaarheid van je boodschappen te vergroten.

Wanneer je hier goed in bent, zorg dan dat je regelmatig een spreker bent op een evenement. Verbindt offline met de mensen die je ontmoet en verbindt dan binnen 24 uur ook online met ze!

Nu heb je een basis gelegd hoe je je online zichtbaarheid kunt vergoten. Echter, hoe zorg je er nu voor dat ook je dagelijkse online zichtbaarheid is ingevuld? Met onze template ‘31dagen social media’ bieden we je een leidraad. Zo kun je de hele maand je online zichtbaarheid invullen, zonder als spammer over te komen.


karin 260Karin Muller
is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Karin geeft trainingen aan sales teams om social media zo optimaal mogelijk toe te passen als onderdeel van hun aanpak om klanten te werven. Pas je je online zichtbaarheid goed toe, dan kost het werven van nieuwe klanten of opdrachten je veel minder moeite.

Pin It on Pinterest

Share This