15 tips voor je online evenement promotie

Evenement organisatie; Evenement management; Evenement promotie

Je evenement promotie kan soms wat lastig lijken, maar dat hoeft het eigenlijk niet te zijn.

Je evenement wordt geweldig! Je hebt mooie sprekers geboekt en er staan prachtige presentaties klaar. Je hebt behoorlijk wat innovaties om te tonen, maar het is wel belangrijk dat er veel mensen komen. Hoe breng je dit tot stand?

15 TIPS VOOR JE ONLINE EVENEMENT PROMOTIE

ZODAT JE JE VOLGENDE EVENEMENT KUNT LATEN KNALLEN!

Online marketing heeft het landschap van evenementen verandert. Je kunt mogelijke bezoekers beter bereiken. Vraag je je soms wel eens af welke methodes je kunt toepassen om je evenement promotie, via de diverse beschikbare, online middelen uit te voeren? We hebben een aantal mogelijkheden op een rijtje gezet. Wellicht biedt het je voldoende inspiratie om je volgende evenement te laten knallen!

1) Ontwikkel een wedstrijd voor extra evenement promotie

Motiveer mogelijke aanwezigen om een foto of een commentaar te plaatsen zodat ze een prijs kunnen winnen die beschikbaar is tijdens het evenement. Je kunt hiervoor gratis kaartjes aanbieden, een VIP arrangement of iets anders dat tijdens je evenement beschikbaar is.

2) Benader de bekende experts in de markt

Het gebruik van ‘influencer marketing’ en een prima manier om extra evenement promotie tot stand te brengen. Helaas krijgen bekende experts in de markt vaak dit soort verzoeken. Zorg er dus voor dat je aanbod aan je gewenste expert goed op maat en interessant voor die persoon is.

3) Maak gebruik van ‘Affiliates’ om je evenement promotie breder te verspreiden

Maak gebruik van partners binnen je netwerk om je evenement meer publiciteit te geven. Een affiliate voert dit voor je uit, in ruil voor een deel van de opbrengst van elk kaartje. Zo breid je je evenement management verder uit, met eenvoudige hulp van anderen.

4) Voeg ‘sociale share’ buttons toe na de verkoop

Wanneer iemand een kaartje voor je evenement koopt, dan heeft zo’n persoon er vaak enorm veel zin in. Op de laatste pagina van je verkoop traject kun je een tekst toevoegen waarin je de persoon aanspoort om dit bericht met iemand te delen zodat deze persoon ook naar het evenement kan komen.

Evenement organisatie; Evenement management; Evenement promotie

5) Richt je NIET alleen op Facebook of LinkedIn

Hoewel Facebook en LinkedIn prima kanalen zijn om je evenement promotie onder de aandacht te brengen, zijn er veel meer kanalen die je kunt toepassen. Neem in je evenement organisatie ook Pinterest, Instagram, emailmarketing en referral marketing mee. Dit kunnen belangrijke onderdelen zijn in het totaal van je evenement promotie.

6) Ontwikkel een email strategie

Je relaties rechtstreeks uitnodigen via een email is natuurlijk het meest krachtige middel. Ervan uitgaande dat je je emaillijst hebt opgedeeld in klanten, prospects, leads, influencers, etc, kun je een prachtige emailstrategie uitvoeren. Denk hierbij aan vooraankondigingen, extra voordelen omdat men klant of een ander soort relatie van je is. Maak het interessant en prikkelend zodat je de mensen vanuit je emaillijst extra in het zonnetje zet. Hierdoor is het direct een belangrijk onderdeel in je lead nurturing strategie en daarmee een essentieel onderdeel in je evenement organisatie.

7) Ontwikkel een video die mensen zullen delen

Bij evenementen zijn mensen persoonlijk aanwezig, daarmee wordt een verbinding met hen gelegd, die je online nooit kunt bereiken. De ontwikkeling van een goede video (met prachtige beelden en geluid), helpt om mensen naar je evenement te trekken. Aanvullend verhoogd dit ook de kans dat mensen deze video met vrienden zullen delen. Voor je evenement organisatie is het verstandig om voor de ontwikkeling van deze video iemand anders verantwoordelijk te maken. Zo kun jij je aandacht op het gehele evenement management

Tips voor het maken van een video:

  • Maak je video een belangrijk onderdeel van je evenement promotie en laat je video overal zien, ook op je FB evenement pagina, in diverse artikelen, bij affiliates etc.
  • Host je video op YouTube. Wanneer je gebruik maakt van meerdere platformen, profiteer je van de flexibiliteit van elk platform.
  • Toon je video op alle Social Media platformen waarop je je bevindt.
  • Focus op de waarde voor je deelnemers. Wat hebben je bezoekers eraan wanneer ze je evenement bezoeken?
Evenement organisatie; Evenement management; Evenement promotie

8) Plan social media ter ondersteuning van je evenement promotie

Let wel, dit is slechts een onderdeel binnen het totaal. Maakt gebruik van een planningstool, maar vergeet niet dat het SOCIAL media is, gedraag je ook sociaal. Social media is niet vergelijkbaar met reclame. Check dus dagelijks de reacties op je posts zodat je hier weer op kunt reageren en daardoor deel neemt aan de conversaties. Ook nu is het belangrijk dat jij je bezig houdt met het totaal van je evenement organisatie zorg dat je toegewijd persoon hebt om social media te scannen en (in overleg met jou) op te reageren. Zo blijf je zelf het totale evenement management aansturen.

9) Promoot je sprekers en andere presentaties die aanwezig zijn

De sprekers en alle andere presentaties zijn een belangrijk onderdeel van je evenement. Dit zijn de trekkers waarmee je je evenement tot een succes maakt. Interview ze in een Podcast, laat video’s van ze zien, vraag ze wat ze belangrijk vinden in hun vakgebied – in relatie tot je evenement. Vraag ze of ze jouw berichten willen delen en hun relaties uitnodigen om ook aanwezig te zijn.

10) Ontwikkel afbeeldingen

In deze afbeeldingen combineer je de merkuitstraling van je evenement met de naam en foto van je spreker. Stuur deze afbeeldingen ook naar je sprekers/presentatoren zodat zij dit weer kunnen gebruiken binnen hun eigen online evenement promotie.

11) Zorg dat je je doelgroep zo breed mogelijk bereikt door ook online te adverteren

Onderschat de kracht van online adverteren via Google, Facebook, Twitter of LinkedIn niet. Vooral online kun je je specifieke doelgroep vinden en benaderen. Wanneer je dit een paar keer hebt getest, merk je dat dit een steeds krachtiger tool wordt in de werving en publiciteit van je evenement.

12) Maak een evenement aan op Facebook

Een aanmelding van het evenement op Facebook stelt je deelnemers eenvoudig in staat dit met hun vrienden te delen. Daarnaast kun je op deze manier allemaal mensen uitnodigen. Maak al je klantverantwoordelijken medeorganisator van het evenement en zorg ervoor dat ook zij hun relaties uitnodigen. Het voordeel hiervan is dat al deze mensen op de bewuste dag een reminder van Facebook krijgen voor jouw evenement! Daarnaast zorg je ervoor dat elke keer wanneer iemand je evenement deelt of wanneer ze aangeven dat ze je evenement zullen bijwonen, er extra evenement promotie plaatsvindt en daardoor potentieel wordt gecreëerd om meer mensen naar je Facebook-pagina te werven.

Evenement organisatie; Evenement management; Evenement promotie

13) Wees sociaal gedurende het evenement

Je telefoon is je beste vriend tijdens het evenement. Maak foto’s, tweet quotes, live stream interviews etc. Het is dus een belangrijke overweging dat je hier iemand voor aanwijst, die gedurende het evenement aan je zijde geplakt is. Laat deze persoon zorgen voor het posten, zodat jij je weer op andere zaken van je evenement management kunt richten.

Evenement organisatie; Evenement management; Evenement promotie

14) Monitor de ‘mentions’ na het evenement

Zelfs na het evenement is het belangrijk dat je volgt wat er nog over je wordt gezegd. Vooral als het een jaarlijks evenement is, dan kan het zijn dat je alle opmerkingen en referenties volgend jaar weer nodig hebt. Neem contact op met mensen die gepost hebben en vraag of je gebruik kunt maken van hun opmerkingen. Je krijgt sneller reactie als je dit direct na het evenement doet, in plaats van 10 maanden later.

15) Vraag je bezoekers of ze mee willen werken aan je evaluatie

Het lijkt zo voor de hand liggend, maar vaak wordt dit nog overgeslagen. Vraag ze hierbij ook om suggesties voor verbeteringen en vraag ze ook of ze een testimonial willen geven die je later weer in je online media uitingen kunt gebruiken. De evenement promotie en de evenement organisatie van je volgende evenement, begint dus tijdens je huidige evenement.

Evenement organisatie; Evenement management; Evenement promotie

BONUS TIP

Wellicht de allerbelangrijkste tip van alles: BEGIN OP TIJD met je evenement organisatie. Vergis je niet, communicatie over een evenement is veelomvattend en neemt veel tijd in beslag. Reken terug vanuit het evenement en begin minimaal 6 weken van tevoren met je communicatie. Dit betekent dat je op dat moment alles hebt voorbereidt. Een startpunt van de voorbereidingen van minimaal 3 maanden van te voren is dus helemaal niet gek!

Wil je weten op welke manier jij meer resultaat uit je evenement kunt halen met behulp van je bestaande online marketing middelen? Laat het ons weten of plan een gratis ‘evenement organisatie – brain-dump’-sessie. Dan helpen we je snel op weg.

Marc van Waasbergen is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Marc is SEO en Google expert en verdiept zich altijd eerst in de markt en producten van z’n klanten voordat hij met gedegen adviezen komt. Overdelivering is key in de aanpak van Marc, menig klant heeft hier z’n voordeel mee gedaan. Online evenement promotie is een onderdeel dat vaak wordt uitgevoerd bij LinkLeaders. Ook je evenement management samen met ons opzetten? Neem dan contact met ons op.

Pin It on Pinterest

Share This