5 Redenen waarom nieuwe content belangrijk is voor je SEO

SEO; SEO ranking; Online content

Je website is een dynamisch middel op het internet. Elke aanpassing die je aan je content maakt, speelt een onderdeel in de interactie met je bezoekers, klanten en de machtige zoekmachines. Dus je SEO. Een statische website zonder enige updates kan door de zoekmachines gezien worden als een ‘dode entiteit’, zonder enige dynamiek of nieuws om aan te bieden.

Als je een website hebt waar je regelmatig online content aan toevoegt, bied je regelmatig nieuwe content aan de zoekmachines. Simpel gezegd, als je je website regelmatig bijwerkt met online content van hoge kwaliteit, dan zal je merken dat de zoekmachines je gaan waarderen.

MAAR, WAAROM IS NIEUWE CONTENT EN HET REGELMATIG AANVULLEN VAN JE ONLINE CONTENT

ZO BELANGRIJK VOOR JE SEO RANKING?

1) Nieuwe online content is regelmatig indexeren

Hiermee bedoelen we niet dat je met nieuwe content hoger in de zoekmachines komt. Sterker nog, dit kan zelfs helemaal uitblijven…

Echter, hoe vaker je content wordt aangevuld met artikelen, downloads en nieuwe webpagina’s, hoe vaker een zoekmachine even langskomt om je website te bekijken. Op het moment dat zoekmachines je website vaker bekijken, heb je de mogelijkheid om met je SEO hoger in deze zoekmachines te komen met de online content die je beschikbaar stelt.

SEO; SEO ranking; Online content

Zoekmachines maken gebruik van robots of Googlebots. Dit zijn high-tech programma’s die het internet afspeuren naar websites. Deze bots ‘indexeren’ een webite op basis van een aantal algoritmes die zijn bepaald door de zoekmachine organisatie (b.v. Google en Bing).

 

Zo kan een website bijvoorbeeld geïndexeerd worden op basis van een combinatie van verschillende links naar de website, het aantal en type zoekwoorden dat gebruikt wordt en hoe vaak een website wordt bijgewerkt. Elke keer wanneer je een aanvulling aan je online content uitvoert, ziet de zoekmachine dit en past de ranking (de waardering) van je website aan.

 

Dus wanneer je wilt dat je website hoger in Google gewaardeerd wordt, dan is het verstandig je online content regelmatig aan te passen zodat de zoekmachine je positie in de index zal aanpassen.

 

Overigens, het betekent dus niet dat méér content ook méér kwaliteit is. Het is van belang om de kwaliteit van je online content hoog te houden. Wanneer je pagina’s maakt met gigantisch veel online content van lage kwaliteit en volgepropt met zoekwoorden, dan krijg je strafpunten van Google.

SEO; SEO ranking; Online content

2) Google is gek op regelmatige updates

Veruit de meest gebruikte zoekmachine is Google.

Er zijn inmiddels duidelijke signalen dat Bing aan een behoorlijk comeback bezig is. Iets om in ieder geval nu al in je zoekmachine optimalisatie mee te nemen.

Als baas van alle zoekmachines, heeft Google een gigantische invloed op de webmasters en hoe websites worden samengesteld. Google geeft regelmatig haar liefde aan voor websites die regelmatig bijgewerkt worden. Dan betekent dit voor jou dat je zo vaak als je kunt nieuwe content aan je website toe moet voegen.

Natuurlijk moet je niet dagelijks onnodige aanpassingen of aanvullingen uitvoeren. Dit is dan ook echt het moment om met je content management aan de slag te gaan. Want een website waarvan de online content een keer per dag of minimaal twee tot drie keer per week wordt aangevuld, wordt door Google als een actuele website gezien.

De Googlebot zoekt continu naar nieuwe content en voegt deze online content toe aan de Google index.

Dus het toevoegen van content in de vorm van een artikel of een afbeelding, zorgt ervoor dat je site wordt gezien. De meest eenvoudige en makkelijke manier om een actuele site te houden is door een blog aan je web content toe te voegen, zodat je snel artikelen kunt toevoegen die door je bezoekers gezien worden.

Wanneer ze reageren op deze artikelen, dan wordt dit ook als een update gezien.

3) Meer online content, meer SEO zoekwoorden

Wanneer je nieuwe content publiceert, werk je aan extra mogelijkheden om je gewenste zoekwoorden aan je online content toe te voegen. Zoekwoorden zijn een belangrijk onderdeel binnen de online algoritmen voor zoekmachine indexering en ranking.

 

Regelmatig toegevoegde online content als blogs, artikelen of pagina’s stellen je in staat om je artikel te optimaliseren met de juiste zoekwoorden. Hiermee kun je zoveel mogelijk bezoekers naar je site trekken.

 

Bijvoorbeeld wanneer je een website hebt waarbij mensen offertes voor hun verzekering kunnen aanvragen en deze site wordt vier tot vijf keer per week met nieuwe online content aangevuld, dan kun je elk artikel richten op een andere soort verzekering. Denk hierbij aan een levensverzekering, WA verzekering, ziektekostenverzekering etc.

 

Elke keer wanneer je nieuwe online content toevoegt, verwerk je belangrijke zoekwoorden die de zoekmachine helpen je website te herkennen als een locatie waar zoekers naartoe kunnen als ze meer vragen over verzekeringen hebben.

 

Nu is het wel belangrijk om je te realiseren dat Google niet veel aandacht schenkt aan de hoeveelheid zoekwoorden die je online content heeft. Google kijkt eerder naar de kwalitatieve online content dan naar de zoekwoord gepropte online content bij het indexeren van een site.

 

Nu zijn zoekwoorden nog steeds een onderdeel voor je SEO ranking, echter je gehele SEO ranking is niet meer alleen afhankelijk van zoekwoorden of zoekwoord-zinnen. In plaats hiervan moet je kwalitatieve content ontwikkelen, met nog steeds zoekwoorden erin. Echter alleen wanneer deze op een natuurlijk locatie zitten.

 

Met andere woorden, schrijf content die vragen beantwoorden, uitlegt hoe iets toe te passen of lever die kwalitatieve informatie die je bezoekers willen.

 

Schrijf geen content rondom zoekwoorden, schrijf content over onderwerpen die je prospects zoeken. Maak voor je SEO gebruik van je meta tages, title tags en descriptions voor je zoekwoorden. Zorg er in ieder geval voor dat je content zo natuurlijk mogelijk te lezen is.

4) Actuele content verhoogt je expert positionering

Vele organisaties met websites plaatsen online content met als doel bij Google als een autoriteit op het eigen vakgebied gezien te worden. De meest dominante strategie hierin om zoveel mogelijk content toe te voegen.

 

Het SEO gezegde ‘Content is King’ bestaat hierin nog volop. Hoe meer informatieve en waardevolle online content je publiceert, hoe meer je branche je website (en daarmee je organisatie) als een expert zal beschouwen.

 

SEO; SEO ranking; Online content

Aanvullend, wanneer je naar de websites van je concurrenten kijkt, zie je al snel dat de autoriteit in jouw branche vaak tienduizenden pagina’s heeft geïndexeerd bij Google. Want Google beoordeelt de relevantie van je website ook op hoeveelheid waardevolle online content. Dus hoe meer waardevolle content je publiceert, hoe beter je kansen om met je site een autoriteit te worden.

 

Hoe meer je schrijft over een bepaald onderwerp, zo lang je online content goed is wordt je autoriteit krachtiger. Mensen zullen meer en meer vertrouwen in je expertise. Hoe meer mensen je vertrouwen, hoe meer er met je willen samenwerken.

 

Social media platformen zijn een prima plek om deze autoriteit op een onderwerp op te gaan bouwen. Vragen beantwoorden op fora, waardevolle artikelen publiceren of gewoon reageren op een onderwerp op iemand anders blog kan helpen om je reputatie op te bouwen en je die expertpositionering opleveren binnen je branche.

 

Wanneer je consistent hoogwaardige online content schrijft, worden gebruikers loyaal. Loyaliteit kun je nooit kopen. Dus zelfs kleine organisaties of ZZP’ers kunnen hiermee concurreren met de groten binnen hun branche.

5) Blijf je publiek informeren

Nog een goede reden om je website met waardevolle online content te actualiseren is om je publiek op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen binnen je branche. Daarmee ontwikkel je ook nieuwe online content waarmee je bezoekers tot kopers kunt verleiden. Je kunt hiervoor de RSS feed gebruiken, waarmee je publiek een update ontvangt wanneer je actuele content aan je website hebt toegevoegd.

SEO; SEO ranking; Online content

Doordat je met dit soort SEO acties in verbinding blijft met je publiek, ontwikkel je een lange termijn loyaliteit, wat zich vertaald in herhaaldelijk verkeer. Dit vertaald zich op SEO gebied tot onschatbare waarde voor je website.

 

Hetzelfde geldt dat nieuwe online content nieuwe bezoekers kan opleveren die op zoek zijn naar de informatie die jij over je producten of diensten kan bieden. Wanneer een bezoeker met behulp van je SEO, via de zoekmachines, naar je website is gekomen, dan is het aan jou om hen te overtuigen dat je product de beste keuze is.

 

Laat ze artikelen zien van klanten die erg tevreden waren, informeer ze over de voordelen van je product. Laat ze inzien waarom ze gebruik moeten maken van jouw product of dienst. Hoe meer informatie je prospects kunnen vinden, hoe sneller ze in staat zijn om een geïnformeerd besluit te nemen om tot een aankoop of samenwerking met je aan te gaan.

 

Dus met het regelmatig updaten van je website met nieuwe online content en SEO activiteiten, bouw je niet alleen aan waardering, maar ook aan trouw van je bezoekers. Het zal je echter ook enorm veel kunnen oplevering in je SEO ranking bij Google. Een aspect waarmee je met de huidige online acties veel rekening moet houden.

Stel een bezoeker vindt je website en begint te lezen en ze ervaren dat online content oud is. Denk je dat ze dan blijven of snel zullen afhaken? Wat zou jij doen? Het is voor mij in ieder geval belangrijk om online actuele informatie te vinden.

Wil je ook weten hoe je ervoor kunt zorgen dat je online content actueel blijft en zo optimaal mogelijk functioneert binnen je SEO ranking? Met een gratis braindump sessie helpen we je snel je prioriteiten te bepalen. Zullen we eens aan de slag gaan?

Marc van Waasbergen is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Marc is SEO en Google expert en verdiept zich altijd eerst in de markt en producten van z’n klanten voordat hij met gedegen adviezen komt. LinkLeaders heeft al zo’n 175 websites gemaakt, met als doel een LEAD MACHINE op te leveren. Ook een lead machine van je website maken? Neem dan contact met ons op.

Pin It on Pinterest

Share This