CHECKLIST EFFECTIEVE VERKOOPSTRATEGIE IN DE TECHNIEK

Hoe zorg je ervoor dat je als technisch bedrijf de markt verslaat?

Want om als technische bedrijf onderscheidend en winstgevend te zijn, hoef je niet continu je product te ontwikkelen. Je moet vooral werken voor de beste klanten. Klanten die écht goed geholpen zijn met jouw producten en diensten.

Die goed betalen voor goede kwaliteit, en jaren bij je blijven. Klanten die de hoogste eisen stellen en daar ook om bekend staan. Als je al je aandacht richt op die klanten, kun je in veel minder tijd dezelfde omzet halen. Met hogere marges. Je hoeft niet meer te concurreren op prijs of kwaliteit.

Zo doe je dat

Het gaat erom dat je weet wie die goede klanten zijn, zodat je ervoor kunt zorgen dat ze je vinden. En als ze je hebben gevonden, dat je ze iets biedt waar ze naar snakken en wat jou onderscheidt ten opzichte van de andere spelers in de je markt. Zo uitgelegd dat ze je product snel begrijpen. Want klanten kopen niet het beste product, ze kopen het product dat ze het beste begrijpen.

Dat is niet moeilijk of tijdrovend, het gaat er vooral om dat je slim bent en nét die andere aanpak dan je concurrentie gebruikt. 5 Succesfactoren waardoor je minder tijd verspilt in je verkoopactiviteiten:

1. IDEALE KLANT:

Je moet vooral werken voor de beste klanten. Klanten die écht goed geholpen zijn met jouw producten en diensten. Die goed betalen voor goede kwaliteit, en jaren bij je blijven. Klanten die de hoogste eisen stellen en daar ook om bekend staan.

Als je al je aandacht richt op die klanten, kun je in veel minder tijd dezelfde omzet halen. Met hogere marges. Je hoeft niet meer te concurreren op prijs of kwaliteit.

Welke klanten je allerbeste klanten zijn, varieert per bedrijf. Het kunnen de grootste bedrijven in je branche zijn, het kunnen juist ook die kleinere, specialistische spelers zijn.

Het gaat erom dat je weet wie ze zijn, zodat je ervoor kunt zorgen dat ze je vinden. En als ze je hebben gevonden, dat je ze iets biedt waar ze naar snakken en wat jou onderscheidt ten opzichte van de andere spelers in de je markt. Zo uitgelegd dat ze je product snel begrijpen. Want klanten kopen niet het beste product, ze kopen het product dat ze het beste begrijpen.

Dat is niet moeilijk of tijdrovend, het gaat er vooral om dat je slim bent en nét die andere aanpak dan je concurrentie gebruikt.

 

2. WEET JE WAAR JE IDEALE KLANT ZICH BEVINDT?

Weet je wat je ideale klant online doet en waar hij/zij naar zoekt? Weet je dat 77% van de besluitvormers zich op LinkedIn bevindt? Een uitgelezen kans om je ideale klant beter te leren kennen en in contact te komen. Dit doe je door continu je activiteiten op LinkedIn goed en gedegen uit te voeren:

    1. Zorg voor een professioneel profiel
    2. Wees vindbaar
    3. Wees zichtbaar en laat je expertise zijn
    4. Weer eerlijk
    5. Wees authentiek
    6. Wees sociaal
    7. Vergroot je netwerk
    8. Wees online én offline zichtbaar, het gaat om de combinatie

 

3. KAN JOUW IDEALE KLANT JE VINDEN?

Je bent in je regio al goed bekent, maar je wilt eigenlijk klanten met betere budgetten. Het is nóg fijner als zij jou vinden. In stap 2 van deze checklist heb je een uitgebreid onderzoek uitgevoerd op je ideale klant. Zo weet je welke taal deze spreekt. Waar zoekt je klant naar als ze online zoeken naar de oplossing voor hun probleem. Die oplossing die jij ze kunt bieden?

Wanneer je dit weet, dan heb je het gouden ei gevonden, want dan kun ze exact bieden wat ze zoeken. Weet je dat LinkedIn een zeer krachtige koppeling met Google heeft? Hiermee zorg je ervoor dat je nog sneller door je ideale klanten gevonden wordt. Zo haal je veel beter resultaten in dezelfde tijd.

 

4. BEGRIJPT JE KLANT JE?

Als je ideale klant jou heeft gevonden, begrijp deze dan je boodschap? We zijn zelf 24/7 met ons vak bezig en hebben daardoor een soort bedrijfsblindheid ontwikkeld. De teksten die we gebruiken zijn veelal te moeilijk. Je bent ondertussen zo’n expert, dat je het je vaak niets eens realiseert wat een vaktermen je gebruikt. Je zit met je kennis op niveau 10, maar je klant zit vaak nog op niveau 1 of 2. Lukt het je om je boodschap zo aan te passen dat je klant je begrijpt?

Want je hebt maar een paar seconden om je boodschap over te brengen. Binnen LinkedIn betekent dit dat je headline (die tekst onder je foto), in 120 tekens je boodschap moet overbrengen. Doe je dit goed, begrijpen ze je en spreek je ze aan? Dan zullen ze ervoor kiezen je verder te onderzoeken en je profiel te bezoeken.

 

5. RECHTSTREEKS CONTACT MET JE IDEALE KLANT!

Ken je het, je hebt je voorgenomen nu echt consequent je acquisitie activiteiten aan te pakken, maar je strand al bij de receptioniste. Want, die vraagt: waar je voor belt en meteen loop je in de fuik.Wanneer je LinkedIn echter op de juiste manier gebruikt, omzeil je heel die receptioniste. Dit betekent niet dat je meteen je ideale klant rechtstreeks met verkoopgesprekken moet benaderen.

Welke acties kun je beter uitvoeren?

    1. Bezoek z’n profiel en kijk of hij je later terug bezoekt
    2. Reageer op berichten die hij heeft geplaatst
    3. Beoordeel z’n profiel en nodig uit om te verbinden (n.b. maak deze uitnodiging altijd persoonlijk! Geeft een reden voor je uitnodiging aan!)
    4. Benader hem en informeer of hij wilt participeren in een onderzoek
    5. Benader hem of hij wilt reageren op een onderzoek dat je hebt uitgevoerd

 

Wanneer je dagelijks een half uurtje aan deze activiteiten besteed, zal je merken dat je makkelijker aan nieuwe prospects en hierna afspraken komt.

 

Veel succes en groeten van het LinkLeaders team

Office@linkleaders.nl

Pin It on Pinterest

Share This