5 voordelen van social media voor industriële bedrijven

Je spendeert redelijk wat tijd op social media, net als je klanten…

Vraag je je af of social media iets kan toevoegen in je branche?

Méér dan 14,2 miljoen Nederlanders bezoekt het internet. 61% zit zowel via de pc als mobiele apparaten op het internet.

Het bezoek aan LinkedIn is al langere tijd stabiel. Maandelijks bezoeken 4,2 miljoen Nederlanders LinkedIn. We zijn niet alleen het land met een van de hoogste penetratiegraden ter werken, maar we staan ook al jaren in de top-3 ‘most engaged LinkedIn countries’.

Je hoeft je dus niet af te vragen of social media iets kan toevoegen in je branche, maar je moet je afvragen hoe je dit kunt doen.

Veel mensen spenderen dus veel tijd op social media. Maar hoeveel hiervan zijn geïnteresseerd in industriële producten en diensten? En hoe kun je ze vinden en met ze verbinden? Met andere woorden: zijn er voordelen van social media in de industriële sector?

Social Media in de industriële sector

Het gebruik van social media heeft onder technische bedrijven nog niet een gigantische groei aangetoond. Toch is het industriële koopproces is de laatste jaren drastisch veranderd. Inkopers oriënteren zich eerst volop voordat ze bij toeleveranciers offertes opvragen. Online research wordt daarbij steeds belangrijker. Met name in die fase van voorverkenning kan het technische B2B voordeel halen uit social media (ABN Amro). De meest gebruikte platforms onder inkopers zijn:

  • LinkedIn: 91,5%
  • Facebook: 42%
  • Twitter: 28%

Behalve Twitter zien alle Sociale Netwerken een groei van steeds meer technische professionals. Wat wel opvalt is dat vele van deze technische professionals weinig informatie posten over hun bedrijf of hun werkzaamheden. Dit betekent dat ze de netwerken liever gebruiken om met andere professionals te netwerken, informatie te delen of betrokken zijn bij onderzoek dan hun eigen organisatie te promoten.

Dit geeft input op de manier hoe je deze technische professionals via sociale netwerken kunt aanspreken

Technische maakbedrijven

De 5 voordelen

1. Netwerken

Social media is een prima manier om het professionele netwerk van je organisatie op te bouwen. Een eerste contact via social media met een mogelijke klant kan leiden tot vervolgcommunicatie en uiteindelijk een overeenkomst. Het leggen van verbindingen met partners, publicaties en professionele organisaties kan ook de kansen van je organisatie verbreden.

Aangezien 78% van de industriële bedrijven LinkedIn heeft geaccepteerd, is dit zeker het belangrijkste sociale netwerk om mee aan de slag te gaan.

2. Content Distributie

Wanneer content marketing een onderdeel van je marketingmix is (61% van b-to-b marketeers gebruikt content marketing) dan kun je deze content met behulp van social media perfect verspreiden. Nog steeds worden de voordelen van online marketing in Nederland langzamer opgepakt dan in de VS: Daar zet maar liefst 89% van de B2B marketeers content marketing in ten opzichte van de 61% van de Nederlandse B2B marketeers (bron). Een verschil van bijna 30%.

Distributie van content gaat hand in hand met netwerkactiviteiten. Want vindt je netwerk je content interessant, dan biedt je hen mogelijkheden om dit weer met hun netwerk te delen. Hiermee wordt je bereik vergroot.

Technische ondernemingen en Social media

3. Branding

Het sociale karakter van social media maakt het een belangrijke activiteit. Je merk kan zichzelf op social media tonen en van zich laten horen. Het kan rechtstreeks op commentaar regeren en deelnemen in gesprekken. Een directe verbinding met je klanten biedt je gigantische mogelijkheden in termen van reageren, de opbouw van vertrouwen en het aantonen van het karakter van je organisatie.

4. Website verkeer

Hoewel social media posts niet continu je producten of diensten zouden moeten promoten, kunnen ze wel behoorlijk goed werken voor meer bezoekers op je website. Wanneer promotionele posts goed worden uitgevoerd en op de juiste doelgroep gericht, kunnen ze een zeer effectieve rol spelen om bezoekers naar je website te trekken.

5. SEO

Social media heeft ook de kracht om je SEO (zoekmachine optimalisatie) te bekrachtigen en indirect de vindbaarheid van je website te verbeteren. Hoewel de exacte invulling van het algoritme door zoekmachines als Google en Bing nooit duidelijk zal worden, zie je wel dat de zoekmogelijkheden van Facebook en LinkedIn een positieve rol speelt in je ranking binnen de zoekmachines.

Social Media management door technische ondernemingen

De grote vraag is en blijft waarom niet meer technische ondernemingen social media consequent toepassen binnen hun organisatie? Het struikelblok is inzet. Om bovenstaande voordelen te behalen, moet je een continu proces met volledige toewijding inzetten. Het gaat niet alleen om het opzetten van social media profielen. Je organisatie dient minimaal regelmatig te posten en in de gaten te houden welke onderwerpen binnen je branche op social media worden besproken. Aanwezigheid, dus sociaal zijn, op deze netwerken is essentieel!

Er bestaan diverse tools die je helpen je werkzaamheden te organiseren zoals buffer of hootsuite. Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden, maar eigenlijk heeft dit niet de voorkeur! Het gaat om  jouw marketing en zelf weet je het beste welk type berichten je wel of niet geplaatst wilt hebben. Wanneer je het een onderdeel van je team maakt, blijf je zelf aan de bal en is je content krachtiger. Eventueel kun je het redigeren en plannen wel uitbesteden, maar zoek in ieder geval voor die mix die het beste bij je organisatie en team past.

Neem contact op voor meer informatie.

2 + 5 =

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Karin geeft, begeleidt en traint organisaties die makkelijker de juiste klanten willen werven. Hierin werkt ze volgens een aanpak die LinkLeaders in de loop der jaren heeft ontwikkelt, waarbij online en persoonlijke activiteiten elkaar krachtig aanvullen.

Pin It on Pinterest

Share This