Waarom heb jij niet een website die werkt?

Een website die werkt; Klanten werven; Leads genereren

Wanneer je werkt aan de lancering van je website, weten we allemaal wat dit met ons doet. Je bent dag en nacht bezig met de ontwikkeling van je website. We twijfelen over elke pixel, we raken in de stress wanneer teksten niet lukken zoals we willen. Want je wilt uiteindelijk komen tot een website die werkt.

 

En dan komt de spannende dag waarop je website klaar is en wordt gelanceerd……

 

En dan gebeurt er niets… Extra aankopen of verzoeken om informatie blijven uit. Je hebt nog steeds een hoge ‘bounce rate’, en je hebt net heel veel geld en tijd gespendeerd aan iets wat niets lijkt op te leveren… klanten werven lijkt vooralsnog niet op je website te lukken.

Dit komt omdat er een paar fouten zijn gemaakt die veel ondernemers en kleine bedrijven zich niet realiseren. We richten ons vaak op de verkeerde elementen en we vergeten het belangrijkste, waardoor klanten werven minder goed lukt.

We lopen even door de meeste fouten die op websites worden gemaakt en hoe je deze kunt voorkomen. Hoe kom je wel tot een website die werkt?

#1 Je zegt niet duidelijk wat je doet

Het is een website die werkt, toch? Natuurlijk vertel je mensen via je website wat je doet.

Echter veelal staan we zelf veel te dicht op ons product en daardoor zien we niet hoe we teveel uitleggen en onduidelijke taal gebruiken.

“Op het moment dat je je organisatie beschrijft, houdt het dan simpel.

Laat details weg en verwijder hierna nog meer tekst en details.“

Dat zal vast even slikken zijn.

Het zal je vast even tijd kosten om de woorden te vinden die je boodschap duidelijk en eenvoudig beschrijven. Maar wanneer je dit is gelukt, zal je website deze test doorstaan:

  1. Zoek een kennis uit die niet weet wat je met je organisatie aanbiedt
  2. Laat ze gedurende 5 tot 10 minuten rondkijken op je website
  3. Sla hierna je laptop dicht en laat je kennis precies vertellen wat je doet en hoe jij ze kunt helpen

Zo bouw je aan leads generen, want je wilt toch klanten werven

#2 Je hebt geen verbinding gelegd met het probleem van je klanten

Waarom kiezen klanten uiteindelijk jou in plaats van een concurrent? We geloven graag dat dit komt doordat ons product of onze dienst gewoon het beste is en dat iedereen zie hoe speciaal het is.

Helaas werkt het niet zo.

Het komt omdat je klant een probleem had en ze geloofden dat jouw product of dienst dit kon oplossen.

Helaas, spreken vele websites de problemen van hun klanten onvoldoende aan.

“Mensen kiezen niet voor het beste product,

ze kiezen voor het product dat ze het beste begrijpen.”

Wanneer je een hondentrainer bent, dan moet je praten over de frustratie van een hond die niet naar je luistert. De afgekauwde schoenen, je vieze vloerbedekking, je ongemak wanneer je hond weer iemand aanvalt.

Wanneer je een tuinarchitect bent, heb je het over een tuin die je niet kunt onderhouden, er niet uitziet en je zoveel frustratie, werk en weinig plezier oplevert.

Wees op je website specifiek over de zaken waar je klanten tegenaan lopen. Dan trek je hun aandacht en blijven ze op je website om te zien of je echt begrijpt waar ze tegenaan lopen en wat ze proberen op te lossen. Klanten werven gaat uiteindelijk om het kennen van je klant en dit ook zo benoemen. Kruip in hun huid!

Een website die werkt; Klanten werven; Leads genereren

#3 Je brengt boodschappen die weinig met je product te maken hebben

Je bent een actieve incassospecialist en bent lokaal enorm betrokken. Het feit echter, dat je het plaatselijke voetbalteam sponsort, interesseert je klanten niets. Het zijn namelijk drukke ondernemers die zich afvragen hoe ze hun facturen betaald kunnen krijgen. Met je sponsoring zal je via je website weinig klanten werven.

Ze hoeven ook niet te weten dat je uit een familie van cijfermeesters komt. Plaats dit soort teksten dan ook niet op je homepage. Het is overbodige informatie die op deze plek niets aanvult, daarmee zal je geen leads genereren.

Wanneer mensen lezen over het succes van je ‘eigen’ voetbalclub, krijgen ze niet de boodschap dat ze met jouw hulp in vervolg hun facturen wél betaald zullen krijgen. Dit soort teksten leiden je bezoekers af van de boodschap die je wilt dat ze wél tot zich nemen. Namelijk, dat ze contact met je opnemen om jouw debiteurenbeheer in vervolg door hen te laten uitvoeren.

#4 Je bewijst niet dat jouw aanpak werkt

Zelfs wanneer je boodschap perfect op je bezoeker is afgestemd, dan nog zullen je klanten je niet direct geloven. Dat is de reden waarom je moet werken aan je ‘social proof’. Dit is een bewijs van ‘buiten’ je organisatie, waarin wordt gemeld dat wat je doet ook ‘werkt’.

Vraag je huidige klanten om korte, specifieke testimonials, die aantonen dat ze veel resultaat hebben gehad met behulp van jouw product of dienst.

Licht de herkenbare merken uit die met je hebben gewerkt. Laat statistieken zien die je succes onderbouwen (doe dit echter niet teveel, want niet iedereen is gek op statistieken). Zorg er in ieder geval voor dat je mensen buiten je business over je laat vertellen. Dit is een belangrijk onderdeel van het opbouwen van vertrouwen. Hierdoor blijven mensen langer op je website, werk je aan een website die werkt en ga je leads genereren.

Een website die werkt; Klanten werven; Leads genereren

In een eerdere blog ‘Testimonials op je website, wel of niet?’ gaan we uitgebreider op het gebruik van testimonials in.

#5 Je maakt gebruik van de verkeerde afbeeldingen

Ons geweldige brein kan een afbeelding 60.000x sneller verwerken dan dat het een tekst kan ontcijferen.

Dit betekent dat de afbeeldingen die je op je website gebruikt, de eerste elementen zijn die je klanten begrijpen en niet de woorden die je schrijft. Een essentieel onderdeel dus van een website die werkt.

Maak gebruik van afbeeldingen die laten zien wat je doet – en nog beter, die aantonen welke ontwikkeling je biedt.

Gaan we weer even terug naar de hondentrainer, je zal snel geneigd om een afbeelding van jezelf hier voorop te plaatsen? Een betere keuze zou zijn dat je een vrouw laat zien die lachend met haar hond over straat loopt. Dan laat je een situatie aan je klanten zien, die zij ook willen!

#6 Je maakt gebruik van grote tekstblokken

Helaas voor de vele tekst experts onder ons… mensen lezen online teksten niet echt woord-voor-woord.

Als je veel met teksten bezig bent, dan is dat even slikken. Maar het is nu eenmaal de waarheid.

In plaats daarvan scannen je bezoekers je teksten. Jij scant dit artikel waarschijnlijk ook op dit moment. Dat is waarom ik koppen gebruik, quotes afbeeld en gebruik maak van korte alinea’s. Zo kun je sneller door de tekst scannen.

Weet je dan een Nielsen studie aantoont dat slechts 20% tot 28% van de woorden op je website worden gelezen? Pffff

 

Een website die werkt; Klanten werven; Leads genereren

Dit betekent dat je lange stukken tekst kunt laten vervallen. Ze komen lastig over en mensen zullen deze gewoon vermijden, aangezien het teveel werk is.

Vind je de teksten toch belangrijk binnen een website die werkt? Werk dan zoveel mogelijk met tussenkopjes, witregels en andere leestekens om je bezoeker te leiden. Mensen zijn niet lui, ze hebben het gewoon druk en het lezen op een scherm kost het brein meer energie dan het lezen van print.

Onderbreek je tekstblokken dus in kortere alinea’s. Huur een goede professional om je teksten enorm in te korten. Wanneer je méér dan 3 of 4 regels aan tekst toont, zorg er dan voor dat je een goede strategie hebt om dit toe te passen.

#7 Je vraagt mensen niet om actie te ondernemen

De belangrijkste reden waarom websites haperen en mislukken?

Ze vragen mensen niet direct om actie te ondernemen.

Plaats een ‘KOOP HIER’ knop op je website. Dit kan natuurlijk ook ‘INFORMATIE AANVRAGEN’ zijn, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Je moet dit gewoon het meest opvallende op je website maken. Plaats het in de rechterbovenhoek. Geef het een kleur die opvalt. Plaats het op elke pagina. Het zal je verbazen wat dit doet voor de effectiviteit van je website.

 

Een website die werkt; Klanten werven; Leads genereren

Plan wekelijks 30 minuten (ga op een andere locatie zitten wat je normaal zit, bijvoorbeeld een Baristo) en beoordeel je website. Loop het punt voor punt door en kijken of je bovenstaande fouten in je website maakt. Ja, het zijn heel erg algemene punten, maar het mooie is dat je deze punten kunt toepassen zonder dat je iets aan het ontwerp van je website hoeft aan te passen.

Begin hier deze week al aan en je zal het verschil snel gaan merken.

 

Marc van Waasbergen is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Marc is SEO en Google expert en verdiept zich altijd eerst in de markt en producten van z’n klanten voordat hij met gedegen adviezen komt. LinkLeaders heeft al zo’n 175 websites gemaakt, met als doel een LEAD MACHINE op te leveren. Ook een lead machine van je website maken? Neem dan contact met ons op.

Pin It on Pinterest

Share This