Podcast 8: In 3 stappen vertellen wat je doet

apr 3, 2017

Als je met een vriend of vriendin naar de film gaat, moet je hem overtuigen nietwaar? Je moet als het ware pitchen om hem mee te krijgen naar die specifieke film?

 

LinkedIn profiel; Cursus LinkedIn; Social Selling Index

Dus het gaat erom dat je verteld dat Bruce Willis vals wordt beschuldigt, hij gaat naar een vriend die agent is en samen gaan ze z’n onschuld bewijzen. Er komen natuurlijk heel veel explosies en geweld in voor.

In de film wereld noemen ze dit een ‘one-liner’ en het is een manier om snel het plot, het thema van de film toe te lichten. Als mensen niet begrijpen waar de film over gaat, zullen ze er niet naartoe gaan.

Jouw organisatie heeft ook een one-liner nodig!

Wanneer iemand op een netwerkbijeenkomst aan je vraagt wat je doet, dan hoef je niet meer moeilijk te kijken en te zeggen, nou dat is best lastig om uit te leggen…..

Interactie

Hoe gaaf is het om in plaats daarvan een beknopt en krachtig antwoord te geven, waardoor mensen geïnteresseerd zijn in de manier waarop je hen kan helpen?

In deze Podcast van LinkLeaders hebben we het over 3 eenvoudige stappen die je kunt zetten voor de ontwikkeling van een one-liner die uitlegt wat je over je bedrijf kunt vertellen. Gebruik het om je medewerkers op een lijn te krijgen, je marketing te versterken en je bedrijf te laten groeien.

Stap 1: het probleem

Wat is de pijn, het probleem waar je jouw klant mee kan helpen?

In deze stap beschrijf je je klant en het grote probleem waarmee je kan helpen om op te lossen. Op welk punt in hun (zakelijke) leven voelen ze de pijn of zijn ze oncomfortabel? Je kunt hier heel specifiek zijn, belangrijker is in ieder geval om het beknopt te houden.

Laten we eens een voorbeeld pakken van een kant en klaar maaltijd:

Ouders zijn ’s avonds zo druk hun kinderen met huiswerk en brengen/halen naar sport, dat ze geen tijd hebben om een gezonde maaltijd te bereiden. In plaats daarvan bestellen ze eten of maken een diepvriesmaaltijd klaar.

Je beschrijft hier de doelgroep en hun pijn. Het is helder, je kunt je erin verplaatsen en het is specifiek. Niets meer is nodig!

 

Stap 2: de oplossing

Wat is jouw unieke oplossing voor dit probleem?

In deze stap laat je zien hoe je de pijn weg kunt halen. Wat is jouw oplossing? Het is in dit geval wel belangrijk om een oplossing te bieden die ze nog niet eerder hebben geprobeerd.

Terug naar onze maaltijd bezorg service:

We leveren wekelijks voorbereide gezonde diepvriesmaaltijden tegen een betaalbare prijs. Dus niet alleen een doos met ingrediënten en een recept.

Deze dienst neemt de pijn weg van het gedoe om elke keer te koken of het bestellen van ongezonde maaltijden. Het is een andere oplossing dan de diensten waarbij ingrediënten met recepten worden geleverd, want de maaltijden zijn kant en klaar. En ook nog gezond! Het is dus heerlijk makkelijk voor ons als drukke vaders en moeders.

Stap 3: De beloning

Hoe ziet het leven van je klant eruit nadat hun pijn is verdwenen (is opgelost)?

Afrondend met je one-liner beschrijven hoe het leven van je klant er nu uitziet. Dit is het moment waar je de verandering beschrijft en wat dit betekent.

Dus, gaan we weer naar onze maaltijd bezorg service als voorbeeld

Nu het avondeten is geregeld, kunnen ouders stoppen met het druk maken hierover, ontspannen en genieten van de tijd met het gezin.

Het gaat erom dat mensen niet persé ja zeggen tegen deze dienst. Ze willen die stress-vrije tijd aan tafel, samen met die mensen van wie ze houden.

Hier is een one-liner die we gebruiken voor LinkLeaders. Kijk of je de drie stappen herkent:

De meeste ondernemers hebben moeite uit te leggen wat zij aanbieden. Ze staan te dicht op hun product en gebruiken ingewikkelde teksten. We hebben een stappenplan die eigenaren en ondernemers helpt hun boodschap te verduidelijken. Hiermee, verbinden je beter met klanten. Het is de snelste manier om je bedrijf te laten groeien.

Wanneer je een goede one-liner hebt, wat kun je dan doen om het effect hiermee te maximaliseren? Hint: dit gaat veel verder dan netwerkbijeenkomsten.

Marc van Waasbergen is mede-eigenaar van LinkLeaders.

Marc helpt technische dienstverleners, met behulp van een online verkoopaanpak, hun tijd nuttiger invullen door met de juiste klanten in gesprek te komen. Ze verkopen hun product daardoor makkelijker en vaker.

Pin It on Pinterest

Share This