9 tips: LinkedIn voor je evenement promotie

evenement promotie

Natuurlijk lukt je evenement promotie het beste wanneer je een geweldig evenement hebt, met kwalitatieve sprekers, unieke presentaties en een prachtige locatie. Echter, om het meeste uit je online evenement promotie te halen, is het goed om te weten wat je kunt doen.

Met méér dan 330 miljoen LinkedIn leden, is het inmiddels een zakelijk platform dat door vele professionals als het belangrijkste platform voor hun online netwerk activiteiten wordt gezien. Je hebt daardoor grote kans dan vele van je prospects zich inmiddels op dit platform bevinden. Toch is het opvallend om te ervaren hoe weinig organisaties nog effectief gebruik maken van de mogelijkheden die LinkedIn biedt voor hun evenement promotie.

Als LinkedIn key note spreker, verzorg ik regelmatig presentaties op evenementen en tot m’n verbazing is me pas één keer gevraagd om te helpen met hun evenement management via LinkedIn. Het wordt gewoon nog nauwelijks toegepast.

Om die reden heb ik een aantal technieken op een rijtje gezet, die je kunt gebruiken voor je evenement promotie en je evenement organisatie. Op deze manier heb je in ieder geval optimaal gebruik gemaakt van de kracht van LinkedIn.

1) Status update

De meest toegepaste vorm van communicatie via LinkedIn is door een persoonlijke update te plaatsen op je tijdslijn. Hiermee deel je je bericht met alle mensen, met wie je verbonden bent. Uiteraard is het noodzakelijk dat je in deze post een link plaats naar het evenement op je website.

Het nadeel van deze methode is echter dat merendeel van je netwerkconnecties, net als jij, een redelijk groot netwerk hebben. Hierdoor verlopen de berichten op hun tijdslijn behoorlijk snel en is het niet zo makkelijk om jouw bericht bij hen onder de aandacht te krijgen. Maak dus gebruik van grote afbeeldingen, zorg dat de tekst voldoende opvalt en genoeg trigger voor je doelgroep oplevert.

2) Plaats een long post

Je kunt een artikel op LinkedIn plaatsen. Dit is prima manier voor je evenement promotie. Met behulp van deze tool, heb je de kans om een veel breder publiek te bereiken dan je anders met ‘slechts’ een update zou bereiken. Probeer zoveel mogelijk verbinding te bereiken met je post, zodat mensen hier op gaan reageren. 

3) Direct bericht

Hoewel het posten op de tijdslijn en het plaatsen van artikelen een belangrijk aspect zijn in het opbouwen van de zichtbaarheid van je evenement, gaat het er bij LinkedIn om dat je zoveel mogelijk de verbindingen met je netwerk opbouwt. Ik geloof in dat geval ook zoveel mogelijk maatwerk. Via LinkedIn kun je drie typen directe berichten versturen:

57d7aed75dc2bthumbnail-1

InMail: Dit is een betaalde manier om via LinkedIn te communiceren. Een InMail kun je naar iedereen toesturen, mits je voldoende credits hebt (wanneer je een premium account hebt) of wanneer je deze apart koopt.

 

57d7af5eb7f95thumbnail-1Een privé bericht aan een direct contact: Wanneer je met iemand verbonden bent, kun je deze zelf een direct bericht toesturen. Je kunt eventueel aan een groep mensen iets versturen (bulk mail) De instellingen van LinkedIn zijn tegenwoordig zo dat alle mailadressen zichtbaar blijven. Dus wanneer je een bericht aan meerdere mensen wilt versturen, kies er dan voor om dit een voor een te sturen

 

57d7af9c2fa09thumbnail

Een groepsbericht: Wanneer je met iemand een groep deelt, kun je deze persoon een direct bericht sturen vanuit de leden-tab in de groep.

 

4) Email

Wanneer je met iemand bent verbonden, kun je het emailadres van deze persoon uit de contactgegevens halen. Daarnaast kun je ook de email adressen van alle mensen met wie je verbonden bent downloaden. Let op, hier moet je wel voorzichtig mee zijn, want een verbinding uit je netwerk is niet altijd iemand die op je email lijst staat. Wanneer je deze persoon toch aan deze lijst toevoegt, kan dit als spam worden gezien. In principe is dit ook niet toegestaan, dus pas dit wijs toe.

5) Een update op je bedrijfspagina

Je kunt ook een update plaatsen op je bedrijfspagina, mits je hier de rechten voor hebt. Bedrijven kunnen niet verbinden met mensen, maar mensen kunnen er wel voor kiezen om je pagina te volgen. Vaker is het aantal mensen dat je pagina volgt kleiner dan de mensen die met medewerkers uit je organisatie zijn verbonden. Toch is het een prima locatie om in ieder geval de communicatie over je evenement, en daarmee ook je evenement promotie, mee te nemen.

showcasepages_180x1106) Ontwikkel een showcase pagina

Showcase pagina’s zijn aparte onderdelen binnen je bedrijfspagina die hun eigen volgersgroep hebben. Je kunt een aparte pagina voor je (jaarlijkse) evenement aanmaken en mensen uitnodigen om deze pagina te volgen. Op deze manier kun je regelmatig updates over je evenement plaatsen.

 

7) Ontwikkel een groep

LinkedIn groepen zijn eigenlijk fora die je kunt gebruiken om te discussiëren over bepaalde onderwerpen. Ontwikkel een groep, speciaal voor dit evenement en nodig mensen uit om lid te worden van deze groep. Hierbij kun je ook sprekers, experts of andere toonaangevende partijen uit je branche uitnodigen. Je kunt discussies starten over de onderwerpen die tijdens het evenement behandeld zullen worden. Daarnaast kun je aan relevante sprekers vragen om een bijdrage te leveren. Hiermee help je de spreker om alvast in contact met de bezoekers van je evenement te komen en daardoor creëer je direct ook meer zichtbaarheid van je evenement. Dit kan een zeer krachtig middel blijken gedurende je evenement organisatie.

8) Posten door de sprekers

Wanneer je sprekers op je evenement hebt, dan kun je ze vragen om mee te werken aan de publiciteit van je evenement. Vraag ze om een introductie over hun lezing te plaatsen en vragen over hun onderwerp te laten stellen. Je kunt ervoor zorgen dat deze geplaatst worden, waarbij je hen ‘tagt’ aan je bericht. Spreek met ze af dat ze je bericht weer verder delen (aangevuld met een opmerking van henzelf).

Evenement organisatie, evenement management, evenement promotie

9) Adverteren

Er zijn twee manieren waarop je kunt adverteren op LinkedIn. Je kunt een advertentie block kopen, dat hetzelfde werkt als Google Adwords, echter de meeste effectieve methode is een gesponsorde update. Hierdoor kun je je doelgroep specifiek formuleren, updates worden beter gezien wanneer iemand door z’n tijdslijn scrolt en daarnaast worden ze getoond op mobiel en tablets. Aangezien 50% van het verkeer via apps komt, is dit een belangrijk aspect om mee te nemen. Let op, adverteren via LinkedIn kan niet altijd het gewenst resultaat opleveren. Lees hiervoor ook onze eerdere blog: ‘Bereik MKB met sponsored LinkedIn updates?’

Evenement organisatie, evenement management, evenement promotie

Met deze tips kun je een goede impact tot stand brengen voor je evenement. Echter, wanneer je je evenement promotie alléén via LinkedIn uitvoert, zal het toch minder effectief blijken te zijn. Wij geloven in een multimediale aanpak, waarbij je de diverse middelen complementair aan elkaar laat werken. In een volgende blog zullen we daarom alle andere online mogelijkheden ook de revue laten passeren.

Enkel evenement promotie is ook veel minder effectief. Het is daarom noodzakelijk om regelmatig waarde te posten, interessante content te delen, waarbij je niet jezelf of je evenement aan het verkopen bent. Doordat je interessante content deelt, wordt het je door je volgersgroep ‘toegestaan’ om ook af en toe een meer promotionele post te plaatsen.

Wanneer je een verbinding van mij bent en de enige keren dat ik je op LinkedIn zie, is wanneer je een promotionele update plaatst of mij een promotioneel bericht stuurt, dan weet ik al snel dat ik je bericht kan negeren. Een goede balans is 1:4 (een promotionele post tegen vier waardevolle content posts).

 

Veel succes met je volgende evenement organisatie en daarmee ook je evenement promotie.

karin 260

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Karin geeft trainingen aan sales teams om social media zo optimaal mogelijk toe te passen als onderdeel van hun lead generation. Ervaring leert dat bij een optimaal gebruik van bijvoorbeeld LinkedIn, een sales team minder moeite heeft haar targets te bereiken. Een belangrijk, persoonlijk, onderdeel in de online sales funnel.

Pin It on Pinterest

Share This