Bereik MKB met sponsored LinkedIn updates?

Adverteren op LinkedIn, betekent gewoon even een advertentiecampagne uitvoeren, nietwaar? Echter, je adverteert op social media. Dus sponsored updates op LinkedIn zou je ook moeten bekijken vanuit het oogpunt van een social media campagne. Klinkt eenvoudig, maar lukt dit ook?

Hoe komt het dat adverteren op bijvoorbeeld LinkedIn voor velen toch nog wel een uitdaging is? Daar kan een aantal redenen aan ten grondslag liggen:

  1. Deze ondernemers behalen zo wie zo nog niet zulke goede resultaten via LInkedIn
  2. Er wordt standaard een goed resultaat verwacht omdat je er nu toch geld tegenaan ‘gooit’?

Echter, om goede resultaten te behalen met sponsored updates op LinkedIn, helpt het als je reeds goede resultaten via LinkedIn behaald. Je hebt een LinkedIn bedrijfspagina, van waaruit je regelmatig posts deelt op je eigen profiel. En je bent zelf dagelijks actief op LinkedIn, door zelf posts te plaatsen, te reageren, berichten te delen etc.

Wanneer je sponsored LinkedIn updates toepast alsof het een onderdeel is van een standaard advertentie campagne, dan pas je de basisregels van adverteren op social media niet op de juiste manier toe.

Het is social media en wat heeft tot nu toe goed gewerkt binnen je social media posts? Hoe kun je deze strategie ook toepassen binnen je sponsored updates en hoe werkt dit?

Organische resultaten goed voorbeeld voor beste sponsored LinkedIn updates

Deze vorm van adverteren is optimaal toegepast wanneer deze post er zo natuurlijk mogelijk uitziet op de tijdslijn van je doelgroep. Je best presterende updates op LinkedIn zijn de meest kansvolle posts om succesvol in een sponsored update te plaatsen.

  • Zoek een succesvolle update die de meeste likes, clicks of reacties heeft opgeleverd
  • Wanneer een succesvolle post overeenkomst met je advertentiedoelstellingen, maak hier dan een sponsored update van
  • Wanneer je meest succesvolle updates niet in lijn zijn met je strategische advertentiedoelstellingen, kijk dan waardoor deze updates zulke goede resultaten heeft getoond en pas dit toe in je sponsored update.

Om een idee te krijgen wat voor andere organisaties werkte, bekijk dan dit overzicht van LinkedIn Sponsored Updates Articles.

Gebruik van sponsored updates

Een sponsored update is een prima manier om je autoriteit binnen je niche te bevestigen. Vooral wanneer je hier een interessante call-to-action aan toevoegt. Want mensen willen tegenwoordig niet meer alleen reclame zien, je moet ze net iets extra’s te bieden hebben. Wanneer je interessant content door middel van een promoted post aanbiedt en je voegt hier een white paper of een tip sheet aan toe, dan zorg je voor extra verkeer naar je website. Wanneer de content echt heel specifiek gericht is op het probleem binnen je doelgroep, kan het je zelfs extra leads opleveren. Want, wanneer mensen je tip sheet downloaden, laten ze hun gegevens hiervoor achter. Een mooie kans om beter in contact te komen met je doelgroep dus.

Specifiek klein MKB bereiken?

Op het moment dat je duidelijk hebt hoe je je advertentie op LinkedIn wilt vormgeven en wat je wilt bieden, is het goed om naar het optimale bereik van je doelgroep te kijken. Wil je klein MKB bereiken via LinkedIn? Dan kun je voor het specifieke bereik van kleinere en middelgrote organisaties gebruik maken van LinkedIn ad targettting. Echter…..

Waarom selecteren op bedrijfsgrootte soms niet werkt

Een van de meest handige filters van het toepassen van sponsored updates op LinkedIn is het filter van de bedrijfsgrootte. Hiermee kun je je richten op die bedrijven die jouw specifieke doelgroep zijn.

Echter, je komt een paar problemen tegen wanneer je je sponsored LinkedIn updates specifiek op kleine of middelgrote bedrijven wilt richten.

  1. Niet alle bedrijven met 50 of minder medewerkers hebben een bedrijfspagina op LinkedIn, hoewel ze wel medewerkers zullen hebben die een LinkedIn profiel hebben opgezet.
  2. Veel bedrijven hebben echter wel een bedrijfspagina, met daarbij de bedrijfsgrootte ingevuld. Echter de medewerkers van deze organisatie zijn niet verplicht om hun eigen LinkedIn profiel te koppelen met deze bedrijfspagina.

Wanneer je verschillende selecties maakt binnen je advertentiebeheer, ervaar je dat er nogal wat verschillen ontstaan in de aantallen van je doelgroep. Je kunt ervan uitgaan dat van ongeveer 25% alle LinkedIn leden een indicatie van hun bedrijfsgrootte hebben aangegeven. Heb je dan wel iets aan het targetten van je doelgroep via LinkedIn? Laat je dan niet 75% van je markt liggen? Dat hoeft niet, want je kunt een behoorlijk goed resultaat wanneer je je richt op een publiek waarvan anderen niet weten hoe ze die kunnen bereiken.

meer informatieSponsored LinkedIn updates zijn interessant om toe te passen. Onze ervaring is dat het het beste werkt wanneer toegepast voor branding of verhogen zichtbaarheid. Meer weten hoe we dit voor jou kunnen toepassen?

Je doelgroep bereiken door groepen uit te sluiten

In plaats van een doelgroep in je advertentiebeheer op te bouwen door selectie van je gewenste bedrijfsgrootte, bouw je je doelgroep op door juist aan te geven welke doelgroep je niet wilt bereiken. Je sluit dus bedrijven uit.

Wil je bijvoorbeeld bedrijven met minder dan 50 medewerkers bereiken? Dan maak je gebruik van de brede uitsluitingen die LinkedIn je biedt. Je filtert dan de bedrijven uit met 51 of meer medewerkers. Door deze manier van ‘uitsluiten’ toe te passen binnen de formulering van je doelgroep, ben je ineens in staat om je doelgroep veel beter te specificeren binnen je advertentiecampagne. Deze manier van omdenken maakt dat je doelgroep binnen LinkedIn ineens 10x zo groot en is tegelijk veel specifieker.

Wil je organisaties bereiken die maximaal 10 medewerkers hebben? Probeer dan eens alle bedrijven uit te sluiten met 11+ medewerkers. In  mijn resultaten zie ik dan geen verschil als wanneer ik 51+ medewerkers selecteer, maar wellicht ligt dit bij jou anders?

Wel of geen sponsored updates op LinkedIn?

Sponsored LinkedIn updates zijn zeer zeker goed toe te passen en kunnen succesvol werken, mits je goed nadenkt over de vorm van je advertentie en hoe je je doelgroep zo optimaal mogelijk kunt bereiken. Onderzoek is extreem belangrijk: wat werkt tot nu toe goed binnen je activiteiten?

Het gebruik van de LinkedIn filters op bedrijfsgrootte is enorm waardevol en het is een slimme manier om goede leads te behalen. Bestaat je doelgroep merendeel uit het kleine- en middelgrote MKB? Dan ben je veel beter in staat om je prospects te bereiken dan menig andere professional nu toepast.

Let op, zorg dat je goed weet wat je doet wanneer je gaat sponsored updates op social media plaatst. Vaak krijg je een aanbod om een bepaalde succesvolle post als sponsored updates in te zetten. Voordat je hiermee begint, oriënteer je dan eerst goed op de mogelijkheden, want te vaak komt het voor dat je een sponsored post toepast, maar een te groot deel van de selectiemogelijkheden hebt overgeslagen. En dat is zonde, want dan betaal je waarschijnlijk méér per click of levert je campagne niet het meest optimale resultaat op. We plannen en monitoren continu advertentiecampagnes voor onze klanten en weten aan welke knoppen je moet draaien. Wil je hier meer over weten? We gaan graag met je aan de slag.

karin 260

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Karin geeft trainingen aan sales teams om LinkedIn zo optimaal mogelijk toe te passen als onderdeel van hun lead generation. Ervaring leert dat bij een optimaal gebruik van LinkedIn een sales team minder moeite heeft haar targets te bereiken.

Pin It on Pinterest

Share This