De 7 regels van Reputatie Marketing

Tegenwoordig onderzoekt iedereen de bedrijven waar ze zaken mee willen doen. Of het nu om consumentenproducten gaat of een zakelijke overeenkomst. Voorafgaande het eerst contact onderzoeken ze wat voor reputatie jouw onderneming heeft.

  • >90% van de consumenten bekijkt eerst de online beoordelingen voordat ze kopen
  • een 1/2 ster verschil is al van invloed bij een eerste beoordeling bij mensen
  • 40% van de mensen volgt zijn favoriete merken op Social media

Is die eerste indruk een negatieve recensie, dan kijkt je klant snel verder bij jouw concurrentie.

 

7 basis-regels voor een goede online reputatie.

Reputatie Marketing

Online bedrijfsvermelding

Het belang van een goede reputatie wordt vergroot door twee factoren:

  1. Een eerste contact dat iemand heeft met jouw organisatie is vaak op basis van een online zoekopdracht. Een zoekopdracht, niet de specifieke bedrijfsnaam, maar eerder een bedrijfscategorie of oplossing. Als zakelijke gegevens onnauwkeurig zijn, kan dat klanten rechtstreeks naar een concurrent toe leiden. Door de controle over online-vermeldingen te nemen en ervoor te zorgen dat ze nauwkeurig zijn, zal een lokaal bedrijf niet alleen zijn eigen advertentiebudget benutten, maar ook de advertenties van concurrenten die zich niet realiseren hoe belangrijk online vermeldingen zijn.
  2. In het ergste geval kan een concurrent een online vermelding claimen voor het bedrijf van een rivaal, waardoor mogelijk zijn eigen contactgegevens in plaats komen van het echte werk. Hoewel zeldzaam, is dit gebeurd en komt het vooral voor in de voedingsindustrie en horeca.

De finesse hier zit in het nauwkeurig en altijd aanwezig hebben van ‘online’ aanbiedingen die geen speciale training vereist. Het is gewoon een kwestie van tijd en moeite steken om je communicatie goed te doen. Je zou toch geen visitekaartje met het verkeerde telefoonnummer uitdelen?

Het is exponentieel belangrijker om de vermeldingen online goed te krijgen voor een bedrijf. Als ze verkeerd zijn, is het alsof je een telefoonlijn hebt die onbeantwoord blijft, maar online zijn er duizenden ogen die getuige zijn van de verwaarlozing.

Online revews

(Online) beoordelingen voor een goede reputatie

Zodra een organisatie zoekt naar mogelijke leveranciers en komt tot een eerste selectie, is het eerst volgende wat ze aan denken: “Kan ik ze vertrouwen?”

Dit maakt online reviews misschien wel de meest invloedrijke factor bij het bepalen van klantgedrag.

En de laatste jaren zijn deze klantenbeoordelingen alleen maar belangrijker geworden in de overwegingen van die potentiële klant. In een periode waarin ruis toeneemt en het vertrouwen van online content afneemt, lijken echte online beoordelingen van echte klanten een lichtpunt in de duisternis te zijn voor het opbouwen van een goede reputatie.

Dit maakt het krijgen van een goede beoordeling van je klant en vervolgens het presenteren ervan, een prioriteit.

Er zijn meerdere strategische methodes om dit te doen, maar onthoud deze paar punten:

  • Maak het gemakkelijk om een beoordeling te geven
  • Beloof geen beloningen in ruil voor een beoordeling
  • Maak de beoordeling zo persoonlijk mogelijk

Sociale Media om een relatie op te bouwen

Verkennen met behulp van Social Media is een onmiskenbaar onderdeel van hoe organisaties vandaag de dag werken. Maar voor een lokale onderneming kan het een hele opgave zijn om in dezelfde pool te komen als de organisaties die voor een brede online aanpak kiezen en teams van creatieven in dienst hebben.

Het is dan van cruciaal belang is om ook ‘lokaal’ te denken! Lokale bedrijven kunnen social media gebruiken als dat laatste marketing zetje voor die potentiële klanten. Simpel gezegd, sociale media platformen zijn de middelen die klanten gebruiken voor de bevestiging van die reputatie en om erachter te komen of ze jouw organisatie leuk vinden.

Marketing & Sales gaat over Kennen, Vertrouwen en Gunnen:

Organisaties moeten aanwezig en benaderbaar zijn en vriendelijk overkomen. Hier zijn enkele snelle tips:

  • Ga online in gesprek met mensen, zelfs als ze kritische standpunten innemen. Misschien wel het krachtigste aspect van sociale media is dat het tweerichtingsverkeer is. Online contact met klanten laat zien dat de mensen in je organisatie geven om hun bedrijf en, nog belangrijker, hun klanten. Echte reputatie management werkt beide kanten op.
  • Zorg voor regelmatige aanwezigheid op de platformen, maar maak niet elk bericht over je bedrijf zelf. Hoewel er geen aanpak is die voor iedereen van toepassing is, is er wel een algemene regel, hoe meer naar buiten gericht een bedrijf is (dwz restaurant, entertainment, enz.) , hoe actiever ze zouden moeten zijn op sociaal gebied. Ongeacht de bedrijfscategorie is social media een geweldige plek voor organisaties om met hun klanten te communiceren.
  • Zorg dat je niet alleen over jezelf praat. Sociale media zijn een geweldige manier om persoonlijkheid te laten zien en als een bedrijf op zoek is naar likes en shares, dan moeten ze inhoud hebben die hun mogelijke klant aanspreekt – grappig, inspirerend en schattig.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Voor iedereen die niet bekend is met Zoek Machine Optimalisatie lijkt dit een beetje algebra. Heel belangrijk voor je website, maar bijna niet zichtbaar

Als organisaties zich bewust zijn van de kracht van SEO, moeten ze zorgen dat alle informatie, dus ook de oude- en zelfs niet direct relevante informatie, jouw visie en aanpak bevatten.

Het is belangrijk om alles wat met ‘het onderwerp’ te maken heeft, op te nemen in het algehele SEO plan. SEO gaat over het maken van een website voor de bezoeker. Alle pagina’s hebben een relatie met elkaar met als doel de bezoeker van de juiste informatie te voorzien. En dat is wat Google ook wil aanbieden aan hun gebruikers. Daarom ontwikkelen ze altijd nieuwe manieren om ervoor te zorgen dat de beste informatie over een onderwerp bovenaan staat en zoekers vinden wat ze zoeken.

Maar ze kunnen het niet alleen.

Voor een lokaal bedrijf is SEO gewoon een reeks kleine wijzigingen op een website, die alleen samen een echte impact hebben op de ranking.

Maar hoe zien deze veranderingen er in de praktijk uit?

  • Unieke en nauwkeurige paginatitels zijn belangrijk. De titels van een bedrijfspagina moeten beknopt zijn zodat zowel een zoekmachine als de klant precies vertellen welk inhoud ze kunnen verwachten.
  • Verbeter de structuur van je URL. Niet alleen zal het vereenvoudigen van je URL’s het werk zelf gemakkelijker maken maar ook voor Google.
  • Bied kwaliteit aan – Dit is misschien wel mijn beste advies. De reden dat ik het geweldig vind, is dat; Slechte SEO kan een groot probleem zijn / worden voor elke organisatie, maar goede SEO zal (helaas) nooit het wondermiddel zijn als je niet iets van kwaliteit biedt.

Als eerste moet een organisatie nadenken over wat hen uniek maakt ten opzichte van hun concurrentie. Waarom zijn zij onderscheidend? (dit heeft zelden te maken met het product en meer met de mensen en cultuur.)

Website

En dan, de website. Als alles goed is, heeft je organisatie alle marketing communicatie ingezet om snel gevonden te worden en mogelijkheden benut om een langdurige relatie op te bouwen met je (toekomstige) klanten. Alles ter onderbouwing van jouw reputatie.

Nu, afhankelijk van de branche, kan een website verschillende doelen dienen.

Het kan, het online verkopen van producten zijn, of een marketing middel met positieve recensies en waardering van je klant en/of de basis van je reputatie-management. Hoe het ook zij, er gelden een paar gouden regels:

 

  • De website moet mobielvriendelijk zijn. Uit gegevens van Google blijkt dat 61% van de gebruikers niet terugkeert naar een website als deze niet leesbaar is of moeilijk te navigeren. Erger nog, 40% gaat naar het volgende zoekresultaat (de concurrentie). Het zou zonde zijn van al je activiteiten om een prospect naar je website te leiden, die kwijt te raken doordat je niet de positieve eerste ervaring kunt bieden.
  • Een website moet snel zijn. Onderzoek bevestigd dat bezoekers verwachten dat een website in binnen 3 seconden laadt. Als een site niet aan deze verwachting voldoet, gaan ze terug naar de zoekresultaten (de concurrentie). Om het nog erger te maken, Google gebruikt laadtijd als onderdeel in hun algoritme bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten. Dit betekent dat langzame websites achterblijven bij de concurrentie omdat Google de beste gebruikerservaring wilt bieden, ongeacht de inhoud. Dus focus je hier op.
  • Gebruik de website om een verbinding te maken met je prospect. Te veel oproepen tot actie kan averechts werken. Maar een website die geen gebruik maakt van de mogelijkheid om in contact te blijven met de klant kan een enorme gemiste kans zijn. Wees niet opdringerig, maar geef altijd de mogelijkheid om een beoordeling achter te laten of je aan te melden voor een e-maillijst.

Reclame

 

Alle marketing methodes hierboven vergen geduld in het bouwen van een online reputatie. Maar staat het allemaal klaar, dan kan je actief beginnen met het opbouwen van die zo gewenste online reputatie.

Reclame / adverteren van print, radio televisie tot internet hebben allemaal een enorm potentieel om mensen te inspireren om op zoek te gaan naar een product.

Adverteren

De statistieken die het fundamentele belang van reputatie marketing aantonen, zijn onthutsend; 97% procent van de consumenten onderzoekt een product voorafgaand aan het kopen (BIA / Kelsey) en 94% van de consumenten zegt dat ze zouden kopen bij een bedrijf dat +4-sterrenrecensies heeft. Maar daar stopt het niet, misschien nog belangrijker 90% van de smartphonegebruikers is niet absoluut zeker van het specifieke merk dat ze willen kopen wanneer ze online op zoek gaan naar informatie.

Wanneer een advertentie de interesse van een consument wekt, is de strijd eigenlijk nog maar net begonnen. Een bedrijf dat zijn digitale reputatie op orde heeft, betekent dat ze het meeste uit hun advertentiedollars halen en het potentieel hebben om klanten het hof te maken die online worden gebracht door de advertenties van een concurrent. Natuurlijk voldoet digitale reclame heel goed aan de behoeften van organisaties die op zoek zijn naar reputatiemarketing en dit is om een paar redenen.

  • Met Google Ads kan een bedrijf naar de top van de Google-zoekmachine springen, beoordelingen laten zien en de bedrijfswebsite centraal stellen voor geïnteresseerde klanten.
  • Sociale integratie kan een bedrijf in staat stellen om platforms zoals Facebook te gebruiken om call-to-actions op een hypergerichte super lokale manier te promoten.
  • Extreem meetbaar omdat de hele klantenreis nu online is, kunnen bedrijven precies weten hoe hun advertenties presteren en extreme focus aanbrengen waar de meeste klanten uit komen.

Recensies

Zodra een klant de beslissing neemt om met jou in zee te gaan, is het absoluut van cruciaal belang dat je hiervan maximaal profiteert. Je wilt uiteindelijk dat deze klant jouw ambassadeur wordt en je nieuwe klanten oplevert; Maar je moet je ambassadeur het wel gemakkelijk te maken, jouw goede reputatie te verspreiden!

“Laat je klant vertellen hoe geweldig jouw dienstverlening is, is altijd vele malen overtuigender dan dat je dat zelf probeert te doen (sorry 😎)”

Hoe ziet dit eruit?

  • log / Artikelen – De gemakkelijkste manier om wat persoonlijkheid te laten zien en je klanten op de hoogte te houden van nieuws, producten en verkopen.
  • Video – Een beetje meer moeite, maar de uitbetaling kan enorm zijn. Zorg ervoor dat je je concentreert op het verkrijgen van geweldige audio, de video kort houdt en ondertiteling gebruikt.
  • Fotoalbums – Geen schrijven betrokken hier, plus foto’s gaan een lange weg in het vermenselijken van een merk.
  • Podcasts – Zeker niet voor iedereen, maar voor het juiste bedrijf / persoonlijkheid kan dit een geweldig platform zijn voor het bevorderen van een verbinding tussen merk en klant.

 

Marketing van je Reputatie?

Dus 7 tips voor je reputatie marketing. Er is zeker meer dat we zouden kunnen behandelen, maar ik hoop dat je vertrekt met slechts één universele take-away.

Reputatie marketing is een proces met een lange blik dat bedrijfseigenaren in de loop van de tijd ten goede komt. Op dezelfde manier waarop we weten dat we gezond moeten eten omdat het ons leven op veel manieren positief zal beïnvloeden, valt reputatiemarketing in dezelfde categorie van preventief onderhoud.

Door de meest elementaire dingen goed te doen, en op dit moment, zullen we ongetwijfeld een grote en groeiende invloed zien voor de lange termijn.