De pop up boete van Google

Eind augustus kondigde Google aan, dat vanaf januari mobiele websites met ‘interstitial ads’ bestraft zullen worden.

Interstitial ads zijn advertenties op een webpagina, die de aandacht behoorlijk afleiden en de bezoeker het eigenlijk niet mogelijk maakt om de gewenste content te lezen. Pas nadat de bezoeker iets heeft ingevuld of heeft weg geklikt, kan deze weer verder lezen.

Wijzelf hebben een haat-liefde verhouding met dit soort ‘email genererende blokken’. Aan de ene kant wil je je bezoeker juist die waarde bieden waarvoor ze op je website komen, aan de andere kant blijkt het toch elke keer weer een ontzettend goede tool om emails te verzamelen. Het werkt perfect voor de uitbouw van je emailmarketing en is daardoor een belangrijk onderdeel in je sales funnel.

Bottom line echter, Google zal vanaf januari 2017 mobile websites bestraffen die een pop up tonen door hen een lagere ranking te geven. Deze websites worden dus lager in de zoekresultaten van Google getoond.

pop-up boete Google

Drie soorten ‘interstitial ads’ die Google zal beboeten

Google is ontzettend gefocust op het bieden van waardevolle content aan haar (en daardoor ook jouw) bezoekers. Ze vinden het daarom ontzettend belangrijk dat bezoekers van mobiele websites, direct toegang tot die content hebben. Verhinder je dit met  ‘interstitial ads’? Dan zal de waardering van je website op Google kelderen.

Er zijn drie soorten advertenties die veel impact hebben op het uiterlijk van blogs en nieuwssites en die vanaf januari niet meer op deze manier getoond kunnen worden (tenzij je de Google indexering en je Google analytics niet belangrijk vindt 🙂 ).


Full page advertenties

In Nederland wordt dit niet zo vaak toegepast. Het gaat hier om een advertentie die de gehele pagina beslaat. Websites van Forbes en The Wall Street Journal echter, moeten aan de slag want zij passen dit toe. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.

pop-up


Email blokken

Dit is de pop up die in Nederland enorm vaak wordt toegepast. Hiermee zullen dus vele websites behoorlijk gaan veranderen. Vele organisaties en ondernemers maken gebruik van een email pop up om hun email lijst uit te breiden. Dat zal voor hen dus even wennen worden.

Interstitial ads


Grote interstitial

Een voorbeeld is Social Media Examiner die boven een post een groot deel heeft gebruik voor een promotie of email blok. Banner advertenties met een meer traditioneel formaat lijken nu nog geaccepteerd te worden door Google analytics.

popup ad

Het goede nieuws is dat Google nu al, dus vier maanden van te voren, een waarschuwing heeft gegeven voordat ze hun algoritme aanpassen. Tot nu toe was dit niet het geval. Dan startte je je computer ’s ochtends op en dan was het verkeer naar je website ineens gekelderd. Fijn dat Google in ieder geval beter begint te communiceren over wat ze belangrijk vinden.

Hoe kun je je voorbereiden op de Google pop up boete?

Dus, wat moet vanaf nu tot januari gedaan worden?

Om te beginnen is het goed om alle pop up advertenties en interstitial ads, die je in je website hebt, te noteren. Zet ze in een overzicht, aangevuld met resultaat statistieken. Dit kan het aantal emails zijn dat ermee is verzameld, het aantal kliks of de advertentieopbrengsten. Je wilt per slot van rekening goed weten wat je kwijtraakt op het moment dat je omgaat.

Wanneer je een pop up voor een specifieke pagina hebt, is het ook goed om te bepalen hoeveel verkeer deze pagina uit Google genereert. Heb je pagina’s die niet veel verkeer vanuit Google genereren? Dan is er ook geen reden om de pop up te verwijderen.

Je kunt deze analyse zelf uit je Google analytics gegevens halen.

Bepaal dus goed welke pop up je verwijdert, want op sommige locaties is het juist fijn om je actieve werving te handhaven. En wanneer het verkeer op deze pagina’s niet van Google komt, maar vanuit de andere middelen die je hiervoor inzet, dan is het beter om deze pop up te houden. Want daardoor voorkom je dat je een goedlopend onderdeel van je sales funnel kwijtraakt.

Twee alternatieven voor pop ups

Hoewel de full page advertenties en de interstitials boven-de-vouw verwijderd dienen te worden, zijn er twee goede alternatieven voor de pop up voor email werving.

1. Twee staps pop up

In de markt wordt al langer gesproken over de twee staps pop up die de hoogste conversie van alle soorten pop ups levert. Je plaatst een call-to-action op je post en de pop up wordt alleen getoond wanneer iemand hierop klikt. Dit is een methode die vanaf januari volledig geaccepteerd is om toe te passen.

2. Exit intent

Merendeel van de email werving plugins en software hebben de mogelijkheid om een exit intent toe te voegen. Hierin wordt de pop up alléén getoond wanneer je bezoeker de terugknop aanklikt. Echter, wanneer je hiervoor kiest, is het wel goed om deze pop up op alle mobiele apparaten te testen. Het wil wel eens voorkomen dat een plugin prima werkt op desktops en laptops, maar dat het op mobiel verkeerd getoond wordt.

Houd je homepage en categorie pagina’s vrij pop ups!

Je homepage en belangrijkste categorie pagina’s van je blog, moet je netjes schoonhouden. Dit is waar merendeel van de natuurlijke indexering van je posts plaatsvindt. Verwijder elke pop up van elk van deze pagina’s. Je wilt het niet riskeren dat Google je op deze pagina’s lager beoordeeld. Dit zou je enorm veel verkeer kunnen kosten.

Hoe passen wij ons aan deze algoritme wijziging aan?

We testen altijd alles rondom websites en blogs. Dit doen we met behulp van Google analytics, Google webmaster tools en diverse andere tools. In dit geval zal het niet anders zijn. We zullen nu dus testen en nog eens testen om te zien wat verandert moet worden en op welke manier deze veranderingen impact hebben op de rest van onze funnel. De opbouw van onze emaillijst zal nu wel veranderen, maar liever dat dit wijzigt, dan dat onze Google ranking daalt. Google is en blijft de belangrijkste in het huidige speelveld.

Heb jij een pop up of zelfs meerdere op je website? En wil je weten hoe je deze kunt aanpassen en toch nog goede resultaten uit je online marketing kunt behalen? Wij hebben daar wel ideeën over!

 

Marc van Waasbergen is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Marc is SEO en Google expert en verdiept zich altijd eerst in de markt en producten van z’n klanten voordat hij met gedegen adviezen komt. Overdelivering is key in de aanpak van Marc, menig klant heeft hier z’n voordeel mee gedaan.

Pin It on Pinterest

Share This