#7 Een planmatige aanpak helpt je verder

feb 22, 2017

Hallo, nou daar zijn we weer met een nieuwe podcast.

Dit is podcast nummer 7.

Schiet al op we zijn bijna bij de 10 dan gaan we er een feestje van maken!

Inderdaad gaan we zeker doen.

Weet je wat je doet en waarom je het eigenlijk doet! Zo ik schiet hem even meteen naar binnen. We zijn met z’n allen hartstikke druk bezig. Je bent je website aan het onderhouden, je bent met social media bezig en je bent klanten aan het bedienen. Maar heb je nog voldoende voor ogen waarom je het doet, waar je heen wilt en wat 2017 gaat brengen voor jou?

We zitten in een opmaat naar 2017 toe en dit is een hele mooie tijd om even je eigen plan te ontwikkelen en waar wil je nou aan het eind van 2017 staan. We vragen je niet om een 5 jarenplan te maken dat is tegenwoordig niet meer te doen want de tijd verandert zo snel.

LinkedIn profiel; Cursus LinkedIn; Social Selling Index

Je komt vaak ideeën of ontwikkelingen tegen en je denk: Nou een mooie kans voor mijn bedrijf! Met al dat soort kansen en mogelijkheden is het goed om voor ogen te houden waar je nou naar toe wil.

Van de week spraken wij een ondernemer die in de zomer is begonnen met een organisatie. Ze heeft promoties en ontwikkelingen gedaan en heeft een mooie introductie fase gehad. Ze zit nu op haar social media op 19 duizend likes dat is natuurlijk een prachtig resultaat maar eigenlijk is het een beetje van ja en nu? Waar wil ze heen? Eigenlijk bleef dat antwoord daarop een beetje leeg.

Ze werkt dan aan de ene kant met een boekingsbureau, ze had het wel ziet van ja ben ik nou een beetje uniek in de markt? Communicaties met andere, wat kan ik daar mee doen? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf stelt als je eigenlijk niet echt weet waar je naartoe moet. Waar wil je nou aan het eind van 2017 staan? Welke klanten wil je dan hebben en wat wil jij dan voor je klanten kunnen oplossen?

We komen dan op de klantenreis waar we het al eens vaker over gehad hebben bij de klantenreis ga je kijken wat is het probleem en je gaat kijken hoe je de connectie met jouw product kan maken. Het gaat vaak over de verwoording, hoe zorg je dat iemand die een probleem ervaart jouw product als oplossing ziet. Zelf heb je daar al vele malen over nagedacht en natuurlijk ben jij in jouw ontwikkeling overtuigd dat deze combinatie hun probleem oplost. Maar is het ook werkelijk zo in de ogen van je klant.

Ja want dat is ook het probleem hé, wij trappen zelf vaak ook in die valkuil, we hebben dan het idee van wij kunnen goed helpen en we zien waar het probleem zit, maar hoe kunnen dat nou overbrengen. Vallen wij niet vaak in onze eigen valkuil dat onze termen te zakelijk zijn en dat we te veel vaktermen gebruiken. Begrijpen onze klanten ons wel en is ons product wel zo helder als we zelf denken.

Wij gebruiken daar zelf andere mensen voor om die spiegel aan ons voor te houden want ook wij zelf kunnen goed advies geven aan klant, maar over je eigen ding is het ineens een stuk lastiger.

Ja dat klopt helemaal we hebben die spiegel echt eens in de zoveel tijd nodig en dan hebben we echt even iemand van buitenaf nodig om even te vertellen dat wij niet te veel Engelstalige kretologie moeten gebruiken in onze uitingen en het zijn dat soort simpele dingen die onze ervaringen beter kunnen overbrengen bij de klant.

Toen we begonnen met LinkLeaders zijn we begonnen met de klantenreis. Laatst hebben we weer eens een opfrisser voor ons jezelf gedaan; “van is onze klantenreis nog helder voor ons zelf? Weten wij te vertellen wat het probleem is bij onze klant maar weten wij hem zelf ook nog in te vullen?” Het is gewoon zo gaaf als je dan zo’n stukje uitwerkt en dat je er dan mee aan de slag gaat. Vaak weet je de antwoorden al maar om het eerst even papier op te zetten en de tijd ervoor te nemen helpt om je hele strategie concreter te maken.

Zodra je weet waar jouw klant naar zoekt en hoe je je producten daar op in kan vullen weet je ook specifieker hoe je dat door moet vertalen naar verkoop pagina’s op je website. Dan weet je ook wat je moet doen op social media of met je e-mail om te zorgen dat jij mogelijke klanten of geïnteresseerde naar je verkoop pagina’s toe moet trekken.

Focus, focus, focus. Daar komt het gewoon op neer als je aandacht gaat geven aan een specifiek iets op je website of social media betalen dat soort dingen zich gewoon terug.

Ja focus wat Marc zegt en de tip die ik mee wil geven is het doen.

Ondernemers zoals wij allemaal zijn altijd creatief. We zien altijd overal kansen in dus die focus is belangrijk maar blijf niet in het ideeën generen hangen. Zorg dat je het concreet kan maken en dat je het ook uit gaat voeren.

Het hoeft niet perfect te zijn want er zullen altijd mensen zijn die er iets van vinden. Maar dat maakt niet uit want je bent het wel aan het doen en je bent in beweging dat is echt de tip die ik mee wil geven. Doen! Laat jezelf zien! Maak het concreet! En breng het naar buiten!

We hebben dit natuurlijk op papier gezet. We hebben gewoon een klein stappenplan neergezet met een aantal vragen die je voor je zelf kan beantwoorden en het geeft houvast. Stel ik mezelf af en toe de juiste vragen? Je kunt hem vinden op www.linkleaders.nl/07.

En daar zullen wij hem neerzetten. Je hoeft hem niet in te vullen maar als je nou focus wil aanbrengen in je marketing plan loop deze punten dan gewoon even door.

Het is een stappenplan die wij ook in onze strategie sessies doorlopen met klanten. Het zijn grote en kleine klanten of mensen waarbij wij een spiegel bij hen voorhouden om ze uiteindelijk te helpen om aan de slag te gaan en die nieuwe focus te vinden. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt en of je er uit komt. Laat het ook eens weten en ik wens je heel veel succes.

Hoe gaaf zou het zijn als je dit aanpakt straks in januari en je met een actie lijstje aan de slag kan.

Heel veel succes!

Als jullie jouw bevindingen willen delen kan dat op onze LinkedIn of Facebook pagina of op onze website en als we het zien kunnen we ook gewoon commentaar geven.

Succes!

LinkedIn profiel; Cursus LinkedIn; Social Selling Index

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Karin geeft trainingen aan sales teams om social media zo optimaal mogelijk toe te passen als onderdeel van hun lead generation. “Weet je wat je doet en waarom je het eigenlijk doet!”

Checklist promotie evenement

3 stappen in je planmatige marketing aanpak

Wat gaat 2017 jou brengen of kom je er alleen als je het planmatige aanpakt?

We hebben zojuist een email bericht gestuurd. Controleer je Spambox als je na 5 minuten nog niets hebt ontvangen.

Pin It on Pinterest

Share This