Eerst verkoper en dan techneut?

Is een techneut nou in eerste instantie een verkoper, of is een verkoper in eerste instantie een techneut? Veel bedrijven waar wij mee werken bestaan uit een management, een verkoopafdeling, een serviceafdeling en dan uiteindelijk de administratie. En vaak wordt de aandacht primair gericht op de verkoopafdeling waar de extra omzet vandaan moet komen. En dat is helemaal niet waar, want die serviceafdeling die heeft een heel mooi verkoopapparaat erin, zitten. Die hebben klantcontact op een heel ander niveau, maar ook op heel andere momenten. En dan gaat het vaak wat knellen. Want vanuit het management ontstaat er een gevoel dat de serviceorganisatie meer resultaat, meer omzet moet halen. En dat voelt niet lekker bij die services mensen. Want die willen vanuit de inhoud van hun product, vanuit de oplossing voor hun klant willen opereren. Maar dat is nou juist hetgeen waar het om gaat. Want hoe gaaf is het als je juist vanuit de oplossing denkt voor jouw klant en dat je samenwerkt naar die oplossing. En dat je van daaruit ook nog extra verkoopt. Dus uiteindelijk ben je in eerste instantie een techneut, die heel belangrijk, die goede verkoopkansen signaleert en ze mooi kan ombuigen, doorgaand naar een verkoopkans en dat terugbrengen naar de organisatie om verder op te pakken. Of dat je ‘m meteen zelf oppakt.  Dat is afhankelijk van hoe het proces binnen jouw organisatie is ingericht. Dus je bent een techneut en tegelijkertijd een verkoper. En op sommige momenten, zal het ene karakter meer naar boven moeten komen dan op andere momenten. De mooiste trajecten in ieder geval om tot stand te brengen. Waardoor de extra omzet niet meer alleen van een verkoopafdeling wordt verwacht, maar ook vanuit allerlei andere plekken uit de organisatie. Zo ben je echt samen bezig in de ontwikkeling van je organisatie en de ontwikkeling van je omzet en je marges.

Pin It on Pinterest

Share This