Goed gevonden met je eigen blog planning

goed gevonden; gevonden worden op google; blog planning

Als ondernemer ben je altijd bezig om beter zichtbaar te worden. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken als je maar kunt. Er zijn vele verschillende manieren om hiervoor te zorgen en in dit artikel kijken we hoe bloggen hierbij kan helpen.

 

BETER ZICHTBAAR MET JE EIGEN BLOG PLANNING

Met bloggen werk je aan een betere zichtbaarheid en hiermee wil je mogelijke nieuwe klanten naar je website werven. Hiermee bedoel ik niet ‘persoonlijk’ bloggen. Het gaat hier om zakelijk bloggen.

Zakelijk bloggen is iets compleet anders dan een persoonlijke blog. Een persoonlijk blog is eigenlijk meer een soort dagboek. Men bespreekt onderwerpen waar men een mening over heeft en deze wil delen. Hun doel is simpelweg hun mening, overtuigingen en gedachtes te delen met mensen die hier hetzelfde over denken. Wanneer hun blog veel volgers trekt en veel aandacht in social media trekt, kunnen ze er geld mee verdienen.

Als ondernemer echter, heb je als doel om een blog te publiceren (content), waarmee je mogelijke nieuwe klanten (leads) kunt werven. Je wilt het juiste publiek aanspreken zodat je ze naar je content kunt verwijzen en K-G-V (Kennen, Gunnen, Vertrouwen) kan vergroten.

Je wilt niet beroemd worden, maar je wilt wel méér mensen op je emaillijst hebben. Daarom heet het zakelijk bloggen. Wat is nu een handig plan om hiertoe te komen?

#1 Bepaal je blog doelen en waarom

Bepaal je blog doelen: Wat wil je met je blog bereiken?

Wil je geloofwaardigheid opbouwen, vertrouwen? Wil je werken aan je online reputatie? Wil je je emaillijst vergroten? Een online groep bouwen? Een dienst lanceren voor je publiek zoals een podcast of een webinar?

Het volgende wat goed is om te benoemen is je ‘waarom’. Wie is je doelgroep en wat hebben zij aan je blog? Waarom zouden ze je blog lezen in plaats van een blog van iemand anders? Wat hebben zij eraan? Hoe kun je ze helpen een bepaald resultaat te bereiken?

Hoe sneller je je blog doelen en je ‘waarom’ benoemd, hoe betere resultaten je zal behalen vanuit je bloginspanningen. Beantwoord daarom eerst deze vragen.

  • Wie is de doelgroep voor je blog?
  • Wat wil je voor je publiek maken? Waar kun je ze over informeren, inspireren of motiveren?
  • Op welke manier help je je publiek hun doelen te bereiken? En daarmee tegelijk ook jouw eigen doelen te bereiken?

Je blog is niet meer dan een kruiwagen om mogelijke nieuwe klanten voor je bedrijf te werven. Het belangrijkste is echter dat je blog je publiek helpt. Blijf dus ver weg van directe verkoop.

Blogs die alleen maar aan het verkopen zijn zullen nauwelijks gelezen worden, laat staan dat mensen zich hier op zullen inschrijven. In plaats van het praten over je product of je diensten gaat het erom je publiek zoveel mogelijk waarde te bieden. Je wilt dat ze uiteindelijk nieuwsgierig worden naar wat je te verkopen hebt.

goed gevonden; gevonden worden op google; blog planning

#2 Kies een ontwerp

Hoe wil je dat je blog eruit ziet? Maak je gebruik van een kolom aan de zijkant (een sidebar) en als je hier gebruik van wilt maken, wat plaats je hierin? Wat wil je dat het ontwerp uitstraalt?

Als je een startende blogger bent en je weet nog niet zeker hoe je alles moet presenteren, kijk dan eens rond naar andere blogs voor inspiratie.

Kijk naar blogs van concurrenten (dus ondernemers die in dezelfde markt als jij zitten) en ondernemers in een geheel andere branche. Neem even de tijd om je te oriënteren.

Begin met blogs van concurrenten, waarschijnlijk scan je al regelmatig blogs van bepaalde ondernemers?

Maak een overzicht van wat je wel of niet aanspreekt van elk blog. Noteer:

  • Wat je zelf anders (of beter?) zou doen
  • Wat je wel wilt doen en wat je zeker niet wilt doen
  • Welke ideeën je hebt voor je eigen blog bij het lezen van deze blogs

Met deze aantekeningen werk je aan een ruw concept voor je eigen blog. Je verzamelt bijvoorbeeld aantekeningen over de manier waarop je titel wordt ontworpen, of je blog één of meerdere kolommen krijgt, of er een mogelijkheid is om reacties te plaatsen en hoe elk artikel is ontworpen.

Voeg elementen toe hoe te bouwen aan je eigen merk en hoe jezelf te positioneren. Dit betekent dat je gebruik maakt van kleuren, lettertypes en afbeeldingen. Dit betekent ook dat je een afsluitende zin ontwikkelt, waarmee je jezelf kunt onderscheiden van andere ondernemers.

goed gevonden; gevonden worden op google; blog planning

#3 Ontwikkel de juiste inhoud

Dit is het gedeelte waar het vaak misgaat.

Er wordt een hoop content (inhoud) ontwikkeld en daarmee hopen ondernemers dat het goed komt. En met dat goedkomen bedoel ik, dat er resultaten uitkomen. Dat nieuwe klanten zich dus aanmelden. Ze willen dat hun lezers hun artikelen lezen en op social media delen, zodat meer mensen naar de website zullen komen. Op die manier hopen ze dat er meer klanten komen.

Maar, als je wilt dat je artikelen dit resultaat bieden, moet je wel de juiste inhoud schrijven. Als je dit niet op de juiste manier uitvoert, doe je eigenlijk al je eerder acties weer teniet.

Bijvoorbeeld, als een freelance copywriter wil je kleinere ondernemers naar je website trekken. Je wilt ze tips bieden hoe ze hun eigen teksten kunnen verbeteren en dat ze beter worden in teksten die converteren (resultaten opleveren). Je weet dat mensen nog steeds voor hulp bij je zullen aankloppen, ook al bied je gigantisch veel informatie hoe teksten te verbeteren. Dit is het soort teksten die de juiste mensen werft, jouw toekomstige klanten.

Wanneer je echter schrijft hoe je een succesvol tekstschrijversbureau opzet en je informeert over hoe je tekstschrijvers kunt vinden, dan help je ze niet verder in je eigen verkoopproces toch? Sterker nog, dit soort teksten zal je gewenste klanten nauwelijks aanspreken, want ze willen niet zelf een tekstschrijversbureau opstarten. Als je doelgroep echter startende tekstschrijvers is, dan zijn dit natuurlijk WEL geweldige teksten.

De taak van jouw teksten is dus om je producten of diensten voor te bereiden voor een aankoop. Het gaat er dus om dat je teksten publiceert die je publiek leren hoe ze hun problemen kunnen oplossen, waarbij je jouw product of dienst langs laat komen als alternatief. Als je dit op een natuurlijke manier lukt, dan doe je het goed.

De teksten van je blog moeten dus in overeenstemming zijn met je marketingdoelstellingen. Het zou altijd je mogelijke klanten moeten informeren en selecteren.

#4 Ontwikkel een content kalender

“Waar gaat je blog over?” Wanneer je aandacht besteedt aan een planmatige invulling van je teksten, is het je altijd duidelijk waar je blog over zou moeten gaan.

Maak, voordat je een content kalender maakt, eerst een lijstje van het type content die je wilt maken. Beschrijf daarbij elk doel dat dit betreffende artikel heeft.

Over het algemeen, zal je blog de volgende zakelijke doelstellingen hebben:

  • Informeren, inspireren of je publiek motiveren
  • Je expertise aantonen binnen jouw markt
  • Vertrouwen en een relatie met je publiek opbouwen
  • Bouwen aan een grotere zichtbaarheid
  • Mensen in je verkoop proces opnemen

Je wilt uiteindelijk artikelen ontwikkelen die dit soort resultaten opleveren. Bijvoorbeeld: een ‘hoe je …’ artikel om je publiek te informeren, je expertise aantonen en biedt de mogelijkheid om meer zichtbaarheid op te bouwen. Een artikel dat uit een checklijst bestaat, is prima om extra aandacht op te bouwen, aangezien dit een grotere kans heeft om door je publiek gedeeld te worden.

Een verhaal over je eigen ervaringen zal een nauwere verbinding met je publiek leggen en bouwen aan vertrouwen. Een serie aan artikelen die je publiceert voorafgaand aan een lancering werkt lekker om je publiek alvast voor te verwarmen. Dat kan positief werken in de resultaten van je lancering.

In je redactie kalender (en dit kan gewoon een eenvoudig excel overzicht zijn), is het handig om de maanden aan te geven wanneer je artikelen wilt publiceren die bij een bepaalde lancering horen. Voor de overige periodes, zullen het artikelen zijn die je meer op je overige doelstellingen richt.

Een wekelijkse blog heeft wel de voorkeur. Doe je dit minder vaak, dan word je sneller vergeten. Tegenwoordig is het wel sneller uit het oog uit het hart. Publiceer je vaker een artikel, dan wordt het teveel en wordt je zo’n content kanon.

Het is ook goed om je te realiseren dat je informatie op meerdere manier kunt aanbieden: tekst, audio of video. Neem hierin mee waar jijzelf het beste in bent, of wat je het leukste vindt om te doen. Neem hierin overweging wat je concurrenten doen en probeer hier dan net een andere aanpak op te vinden.

goed gevonden; gevonden worden op google; blog planning

#5 Onweerstaanbare aanbieding om op in te schrijven

De ontwikkeling van praktische en informatieve artikelen is echter niet genoegd. Je wilt natuurlijk dat mensen met je artikelen in contact komen, maar je wilt ook dat ze zich inschrijven om je emails te ontvangen. Je kunt niet bouwen op het geheugen van je publiek en dat ze regelmatig bij je terugkeren. Daar moet je ze aan helpen herinneren.

Wanneer je je publiek vraagt om in te schrijven voor de ‘nieuwsbrief’, levert dit meestal niet zoveel inschrijvingen op. Het is voor je publiek namelijk niet interessant om een nieuwsbrief te ontvangen. Want men krijgt al zoveel nieuwsbrieven!

Maak het daarom interessant voor je bezoekers en bied ze iets om hun nieuwsgierigheid te prikkelen. Iets waar ze meer van willen weten. Op deze manier kunnen je bezoekers zich een beeld vormen van dat wat je te bieden hebt. Dit kan in de vorm van een verslag, een e-book, een mini-training, een email uitleg, een webinar, etc. Zorg er in ieder geval wel voor dat het een deel van je beste werk is!

#6 Promoot je blog

En dan is het natuurlijk ook noodzakelijk dat je je blog verder onder de aandacht brengt. Of het nu een zakelijk of een persoonlijk artikel is.

Wanneer je het niet naar buiten brengt, kunnen je nieuwe klanten ook niet weten waar je bent en wat je te bieden hebt.

Een paar tips in het promoten van je blog:

Overstelp je publiek niet met teveel verschillende diensten. Wees duidelijk wat je te bieden hebt en blijf hier consistent over communiceren.

Als je een artikel hebt gemaakt, kun je dit op verschillende manieren promoten. Je kunt er verschillende tweets uit maken en uit elk artikel kun je een paar keer een ander onderdeel onder de aandacht brengen via een post op Facebook of LinkedIn. Heb je er mooie afbeeldingen bij ontwikkelt? Dan kun je ook prima op Instagram posten.

Ga ervan uit dat per post ongeveer 10% (en dat is nog een positieve inschatting) je blog ziet. Dit betekent dus dat je de promotie van je blog zo slim mogelijk uitwerkt.

Omdat het steeds weer posten en werken aan je zichtbaarheid voor vele ondernemers een probleem kan zijn, hebben we een template ontwikkelt voor je eigen ‘31 dagen social media maandplan’. Wanneer je deze uitwerkt, werk je op een hele eenvoudige manier aan de promotie van je blog en daarbij ook aan de promotie van de producten en diensten die je te bieden hebt.

Zo, nu heb je een basis om met je blog te starten. Je weet dat je het doel moet bepalen en de richting waar je naartoe wilt. Houdt bij het schrijven continu je mogelijke klanten in gedachten. En let op, vergeet je zakelijke doelstellingen niet! Het gaat je er uiteindelijk om dat je meer producten of diensten verkoopt. Ontwikkel en promoot je artikelen dus altijd zo strategisch mogelijk.

Wanneer je op deze manier je blog optimaliseert, dan kun je er een prachtig marketing instrument van maken.

goed gevonden; gevonden worden op google; blog planning
goed gevonden; gevonden worden op google; blog planning

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.

Karin geeft trainingen aan sales teams om social media zo optimaal mogelijk toe te passen als onderdeel van hun lead generation. Ervaring leert dat bij een optimaal gebruik van bijvoorbeeld LinkedIn, een sales team minder moeite heeft haar targets te bereiken. Een belangrijk, persoonlijk, onderdeel in de online sales funnel.

31 dagen zichtbaar op Social Media?

Met onze template '31 dagen zichtbaar op social media' kun je ervoor zorgen dan je toekomstige klanten je regelmatig zien, zonder als spammer over te komen.

De 31 dagen Social Media template is nu naar je verstuurd. Check je inbox.

Pin It on Pinterest

Share This