Google vindbaarheid verbeteren met AMP pagina’s

Website laten vinden door google, Google vindbaarheid verbeteren, Google zoekmachine

Tegenwoordig zoekt 60% van de mensen online via een telefoon of tablet naar producten of diensten. Dit betekent dat je mobiele zichtbaarheid enorm goed geregeld dient te zijn. Want wil je je website laten vinden door google, dan moet je zorgen dat je de juiste techniek toepast. Daarnaast wil je dat je zichtbaarheid dan overeenkomt met je gewenste positionering!

In het najaar van 2015 heeft de Google zoekmachine de AMP pagina’s geïntroduceerd (Accelerated Mobile Pages). Hiermee heeft de Google zoekmachine zich als doel gesteld om beter en sneller mobiel internet aan te bieden. Dit heeft invloed op de manier van je website laten vinden door Google.

Wat betekent dit nu eigenlijk? Eenvoudig geformuleerd gaat het erom dat AMP pagina’s uitgeklede versies van het origineel zijn. Hiermee kun je sneller de informatie via een mobiel of tablet tot je nemen.

Wat betekent dit nu eigenlijk? Eenvoudig geformuleerd gaat het erom dat AMP pagina’s uitgeklede versies van het origineel zijn. Hiermee kun je sneller de informatie via een mobiel of tablet tot je nemen.

Website laten vinden

Sinds de grootse wijziging van het algoritme van de Google zoekmachine vorig jaar, weten we dat de mobielvriendelijkheid (mobile responsiveness) van je website een belangrijke factor is binnen de zoekresultaten. Wanneer je site voldoende mobiel vriendelijk is ingericht, kun je optimaler beter je website laten vinden door google hoger binnen de zoekresultaten belanden. Heb je een site die minder mobielvriendelijk (responsive) is, dan zal deze lager worden geïndexeerd. Het laatste bericht van de Google zoekmachine is nu dat AMP pagina’s bovenaan in de mobiele zoekresultaten getoond zullen worden, zelfs nog vóór links naar mobiele apps of mobiele websites. Dit soort informatie is dus belangrijk wanneer je eraan werkt om je Google vindbaarheid te verbeteren.

 

Square Thumbs Up & Down Buttons

In de zoekresultaten op mobiel of tablet zal Google nu bij voorkeur doorverwijzen naar de AMP variant, in plaats van naar de mobiel vriendelijke webpagina. Heb je van deze pagina ook een AMP pagina? Dan kun je een afname in je verkeer naar de mobiele pagina signaleren

Dit betekent dat de traffic over het geheel van je website niet wijzigt, of juist hoger zal worden. De traffic naar je gewenste pagina kan wel wijzigen, omdat het ineens wordt opgedeeld in verkeer naar je ‘standaard’ webpagina en verkeer naar je AMP pagina.

Conclusie is dat de Google zoekmachine de belevenis van de bezoeker voorop zet. Wanneer een bezoeker je site via een mobiel bezoekt, krijgt deze de AMP pagina aangeboden. Sterker nog, de Google zoekmachine zal jouw pagina’s eerder tonen dan een concurrerende website die geen AMP pagina’s aanbiedt.

Wat betekent dit?

Wanneer je website technisch beter is dan je concurrenten en je staat op bijvoorbeeld de 11e plek in Google (dan sta je op de tweede pagina). Wanneer je nu een AMP pagina aanbiedt, heb je 60% meer kans hebt om op een hogere plek en daardoor op de eerste pagina van Google te komen. Dit omdat jouw pagina de voorkeur heeft van Google, boven die van de concurrentie.

Rekening mee houden

Echter, het is wel belangrijk dat je bij de opmaak van je AMP pagina rekening houdt met het wegvallen van de grafisch schil. Mooi opgemaakte pagina’s en knoppen zullen niet meer zichtbaar zijn. Tekstlinks worden in dit geval dus weer belangrijker.

Het is goed dat je de hele gebruikersbelevenis weer doorloopt. De salesflow van een bezoeker op je website, maar dan op een telefoon of tablet test je zo optimaal uit. Zijn de gewenste links en doorverwijzingen zichtbaar, zodat je online sales proces nog wel zo blijft lopen als je zou willen?

Google vindbaarheid verbeteren

Sinds de introductie van de AMP pagina’s hebben we hier uitgebreid mee getest. Dit is inmiddels een vast onderdeel in de opzet van een website voor al onze klanten, want wij vinden het enorm belangrijk dat we de Google vindbaarheid verbeteren voor onze klanten. Wil je zelf eens testen wat dit voor jouw website zou kunnen betekenen? Stuur me een bericht en dan kijk ik online even met je mee.

Marc van Waasbergen is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Marc is SEO en Google expert en verdiept zich altijd eerst in de markt en producten van z’n klanten voordat hij met gedegen adviezen komt. Overdelivering is key in de aanpak van Marc, menig klant heeft hier z’n voordeel mee gedaan.

Pin It on Pinterest

Share This