Hoe kom je tot een strategisch ontwerp van je homepage?

Wanneer je de homepage van je website wilt maken of veranderen, waar begin je dan eigenlijk? Veel bedrijven huren dan meteen een webontwerper of webbouwer in.

Wanneer je dan echter nog niet strategisch hebt nagedacht over je boodschap en de flow van je pagina, kan het voorkomen dat je hen gedurende het traject dubbel werk laat doen. Dit levert je extra kosten en frustratie op en dit is zonde!

Het is daarom goed om altijd, eerst een ‘wireframe’ te maken. Zelfs als je later iemand inhuurt voor het ontwerp en de bouw van je website, is het noodzakelijk om éérst te weten wat je wilt vóórdat deze professionals aan de slag gaan.

Een wireframe is gewoon het skelet van je website. Het is de basisstructuur. De ideeën die je hebt, zijn hier in zwart-wit, met blokken opgezet. Er zijn géén kleuren of afbeeldingen geplaatst, het is eenvoudig een werkschets waarmee je je site kunt visualiseren en wijzigingen gedurende het proces kunt maken.

Om hiertoe te komen, kun je onderstaande proces volgen zodat je tot een goede structuur komt. Hiermee kom je uiteindelijk tot een krachtige homepage.

Vind inspiratie

Begin met het beoordelen van websites die je goed vindt. Geef aan wat je goed vindt, bijvoorbeeld: ‘dat je de grote afbeeldingen bovenin goed vindt’ of ‘dat het je aanspreekt dat de productbeschrijvingen meteen overgaan in testimonials’.

Als een bepaalde opmaak je aanspreekt, kun je gebruikmaken van de aardige gratis Chrome browser extensie ‘Wirify’. Met deze tool kun je elke website heel eenvoudig omzetten in een wireframe.

Hiermee kun je inspiratie zoeken bij websites die je goedvindt voor de opbouw van je eigen wireframe.

Ontwerp elk belangrijk onderdeel

Hier zijn de basisonderdelen die op merendeel van de websites zijn te vinden. Je hebt natuurlijk niet elk onderdeel nodig. Behalve dat de header bovenaan moet en de ‘Rommelbak’ als laatste, is het goed om met de onderdelen te spelen zodat ze je organisatie het beste ondersteunen. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijke onderdelen die goed zijn om op te nemen:

De Header

De beste manier om ervoor te zorgen dat je website duidelijk en eenvoudig is, is door een header te plaatsen die exact beschrijft wat je te bieden hebt. Dit gedeelte is het eerste wat je bezoekers zullen zien. Zorg ervoor dat je binnen 2 seconden uitlegt wat je te bieden hebt. Schrijf deze tekst op het moment dat je aan het plannen bent, zodat je weet hoe het werkt.

Bijvoorbeeld:

– De meeste betrouwbare loodgieter van Gouda
– Luxe en elektrische sloepen op maat gemaakt
– Een nieuw dak, snel en goedkoop

Je kunt hier wat punten onder plaatsen wat je bedrijf biedt als je de header wat meer ondersteuning wilt bieden. Dit kan zijn:

  • De beste prijzen
  • Hoogwaardige uitvoering
  • Levering binnen 24 uur

Op dit deel van je website wil je dus niet prachtige volzinnen plaatsen. Dit is niet te plek om leuk, slim of vaag te blijven. Als je mensen op deze plek in verwarring brengt, ben je ze kwijt.

Aanvullend op deze tekst, voeg een duidelijke call to action toe aan de rechterbovenzijde van je website. Eye-tracking onderzoeken tonen aan dat dit locatie is waar je blik natuurlijk naartoe gaat wanneer we scannen. Je kunt andere zaken (zoals je FAQ, Contact, Over Ons) op andere locaties zetten. Later meer daarover.

Nu is ook noodzakelijk om goed over de afbeelding na te denken. Ons brein verwerkt afbeeldingen ongeveer 60.000 keer sneller dan tekst. De juiste afbeelding is dus essentieel! Denk aan afbeeldingen die de verandering uitbeelden die je biedt. Bijvoorbeeld, wanneer je een professionele organizer bent, toon dan een moeder die speelt met haar kind voor opgeruimde kasten of planken.

In je wireframe heb je geen afbeeldingen nodig, maar het is wel goed om ze alvast in gedachten te hebben voor het moment dat je tekst wordt samengesteld. Op deze manier kun je zorgen dat beeld en tekst elkaar versterkt.

Je afbeelding kan ook het startbeeld van een video zijn. Toon een play knop middenin het scherm, waar mensen op kunnen klikken. Dit is zeker handig wanneer je video toont wat men aan je product of dienst heeft. Bijvoorbeeld een installatiebedrijf laat zien hoe medewerkers op diverse plekken binnen een bedrijf aan het werk kunnen gaan en hoe ze met behulp van een app de temperatuur binnen hun kantoor kunnen regelen. Dit is niet de plek voor zeer gedetailleerde productuitleg of voor ‘achter-de-schermen’ video’s.

Je waarde propositie

Klanten moeten weten wat ze krijgen wanneer ze jouw product kopen. Ze vragen zich af ‘Wat heb ik eraan? Bespaar ik er geld of tijd mee? Is er een kans dat het me alleen maar frustratie oplevert?’

In het volgende gedeelde van je site beschrijf je de waarde die je te bieden hebt.

Op het web hebben we nogal de neiging om liever te scannen dan alles woord-voor-woord te lezen, dus is het een overweging om je waardes over te brengen met iconen met een korte beschrijving eronder. Op deze manier begrijpen mensen snel en makkelijk wat je wilt vertellen. Bullet points werken hier overigens ook. Je kunt de tekst later verbeteren als je wilt, op dit moment wil je gewoon de belangrijkste aspecten van je waardes omschrijven.

Het Plan

In het volgende gedeelte, beschrijf je het drie- of vier-stappenplan waarmee je aan klanten laat zien hoe je zaken met ze doet. Houdt het simpel en – nogmaals – zorg dat je afbeeldingen, opsomming of bullets je boodschap scanbaar maken. Wil je meer informatie hoe je zelf voor jouw dienst een stappenplan kunt opzetten?

Weet je niet goed hoe je dit kunt aanpakken? Vraag gratis ons advies via onderstaand formulier.

7 + 7 =

Autoriteit (Testimonials en Logo’s)

Door drie of vier testimonials van klanten toe te voegen, toon je veel beter je autoriteit binnen je niche aan en laat je bezoekers zien dat wat je te bieden hebt, ook echt werkt.

Gebruik testimonials die de grootste weerstand van je klanten tegenspreken. Bijvoorbeeld, wanneer prijs een belangrijke factor is, zorg dat je dan een testimonial hebt dit zegt wat een goede investering het product was of hoeveel meer omzet een organisatie heeft gegenereerd nadat ze met je zijn gaan werken.

Hierna plaats je logo’s van toonaangevende organisaties waar je voor werkt, of logo’s van media waar je bedrijf in heeft gestaan. Dit is een andere manier om de geloofwaardigheid van je product aan te tonen.

Het mooie van het opnemen van logo’s is dat het niet veel ruimte op je homepage inneemt, terwijl je het brein van je bezoeker meteen bevestigd dat je een valide organisatie bent die weet waar ze het over heeft.

De Uitleg

Een wat langere toelichting waarin je aangeeft waarom mensen zaken met je zouden doen is een hele goede aanvulling aan je homepage. Vooral voor de prospects die verder geïnteresseerd in je zijn. Dit gedeelte kan ongeveer 400 woorden bevatten. Vergeet echter niet om dit zoveel mogelijk richting het verlangen en de pijn van je prospects te schrijven.

Bij het bepalen van dit onderdeel, kun je ervoor kiezen om meer ruimte te winnen door slechts een paar tekstregels te tonen en dat de rest van de tekst volgt met behulp van een ‘lees meer’ link. Wanneer je op deze link klikt, klapt de tekst verder uit.

Aangezien je nog in een fase zit waarbij je alles aan het plannen en bepalen bent, hoef je deze tekst nog niet volledig ontwikkelen. Omschrijf ongeveer wat je wilt zeggen en geeft hierbij de belangrijkste onderdelen aan die je wilt behandelen. Zo weet je hoe dit in verhouding komt te staan met de andere onderdelen binnen je homepage.

Tarieven

Wanneer je vaststaande tarieven hebt, beschrijf dan de kosten voor elk product, ondersteund met bullet points waarbij je beschrijft wat elke klant krijgt voor elk prijsniveau. Tot nu toe zien we goede resultaten wanneer je drie verschillende prijsniveaus laat zien. Doordat je een duurdere derde optie toevoegt ziet je middelste optie er goedkoper uit.

In dit onderdeel is ook goed om een gedeelte toe te voegen wat het hen kost wanneer ze géén zaken met je bedrijf doen. Zullen ze dan meer gedoe ervaren, hebben ze dan een minder krachtige uitstraling? Kost het ze dan geld? Dit is het soort argumenten wat vaak krachtiger overkomt dan de feitelijke euro’s waar je het over hebt.

De rommelbak

Vele websites bieden enorm veel navigatie opties bovenaan de pagina. Verplaats deze liever naar de onderkant van deze pagina. Wij noemen dit eigenlijk de ‘rommelbak’. Daar kun je links plaatsen naar ‘contact’, ‘over ons’, ‘vacatures’, etc. Dit zijn gebieden die makkelijk te vinden zijn voor mensen die er naar zoeken. Op deze manier verstoren ze niet de bovenkant van je homepage, waarmee je mogelijke klanten kan verwarren.

Schuiven en ontwikkelen

Geweldig! Je hebt nu een eerste opzet van je wireframe met hierop de belangrijkste strategische elementen samengevoegd. Nu wordt het tijd om dit overzicht te verfijnen, herschrijven en samen te voegen. Een paar tips als je hiermee aan de slag gaat:

 

Zorg ervoor dat je wireframe in zwart-wit is opgezet

Het gaat erom dat je wireframe je helpt om je website eenvoudig op te zetten en dat je het voor je ziet. Strategie is hierbij het allerbelangrijkste, vóórdat je investeert in ontwerp en bouw van je site. Trap niet in de valkuil waarbij je denkt dat het beter werkt wanneer je er een afbeelding aan toevoegt. Als je wireframe niet in zwart-wit werkt, dan werkt het ook niet als je er allerlei mooie ontwerp elementen aan toevoegt.

 

Wees niet bang om het te veranderen of helemaal om te gooien

Het is makkelijk om gehecht aan je ideeën te raken, zeker als je hier steeds langer en harder aan werkt. Een wireframe biedt juist de mogelijkheid om je idee helemaal te veranderen. In je wireframe heb je dus juist de mogelijkheid om zoveel te wijzigen als je maar wilt, zodat je kunt zorgen dat je website – en daarmee je boodschap – helder en eenvoudig wordt. Terwijl je aan het schuiven en brainstormen bent, neem regelmatig een stap terug om te kijken hoe alle onderdelen in relatie met elkaar staan en of de flow van je pagina klopt.

 

Nodig de juiste input ter plaatse uit voor samenwerking

We hebben allemaal blinde vlekken. Wanneer je meer input van anderen toevoegt in het proces, helpen zij je te zien wat je zelf zou missen. Dit helpt je je product krachtiger te maken. Zorg wel dat je de juiste input toevoegt, dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de grootte van je organisatie. Zorg er in ieder geval voor dat de aanwezigen weten wat je bedrijfsvisie en doelstellingen zijn zodat ze weten waar je wireframe op is gebaseerd en begrijpen wat je wilt bereiken.

 

Zorg ervoor dat je elk element kunt beargumenteren

Alles op je homepage is schuldig totdat het onschuldig is bevonden. ? Met andere woorden: je moet een strategische reden hebben voor elk onderdeel en elk woord op deze pagina. Wanneer je dit niet hebt, of je reden is ‘omdat ik het leuk vind’, dan kun je dit verwijderen. Creatieve elementen leiden af, dus wees niet bang om hele onderdelen of belangrijke elementen te verwijderen.

Het proces van het ontwikkelen van een nieuwe of hernieuwde homepage kan nogal lastig lijken, maar dat hoeft het niet te zijn. Je kunt van dit artikel gebruik maken, of contact met ons opnemen om dit proces te laten begeleiden. Samen werken we aan een opzet voor een homepage die helder en effectief wordt.

9 + 6 =

Op het moment dat je dit hebt uitgeschreven, kun je eenvoudig een geweldige designer of webbouwer inhuren om het hierna snel en makkelijk uit te voeren. Want je hebt al het strategische denken al uitgevoerd, zodat je zeker weet dat het zal werken.

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Karin geeft, begeleidt en traint organisaties die makkelijker de juiste klanten willen werven. Hierin werkt ze volgens een aanpak die LinkLeaders in de loop der jaren heeft ontwikkelt, waarbij online en persoonlijke activiteiten elkaar krachtig aanvullen.

Pin It on Pinterest

Share This