Hoezeer verkopen is veranderd en toch ook weer niet
Verkoop is in de loop der tijd eigenlijk ontzettend veranderd en toch ook weer niet. Want de variant die we in de verkoop erbij hebben gekregen is de online variant.
Jaap kwam met z’n team bij ons. Ze wilden de verkoop efficiënter gaan doen en liepen er steeds tegenaan dat hun prospects eigenlijk al een andere keuze hadden gemaakt terwijl zij in hun traject regelmatig contact met elkaar hadden. Ze probeerden dus aan de bal te blijven.
Waar liepen we nou bij Jaap tegenaan? Dat het persoonlijke contact in die verkoop, want dat vinden zij een hun team heel belangrijk. Dat dat heel erg goed was. Alleen waar heb je mee te maken? Dat je prospects online gaan zoeken naar de oplossing voor hun probleem. En als jij je online niet voldoende laat zien of niet laat zien welke kracht je hebt, dan kan het zijn dat een prospect aan jou voorbijgaat. En dan net naar jouw concurrent gaat, die zich wel goed laat zien.
Dus wat betekent dat? Dat bepaalde activiteiten op de website moeten kloppen, maar dat ook je team actief zou moeten zijn op diverse social media, waar jouw prospects aanwezig zijn. En dat betekent niet alleen maar mailen of appen of berichtjes plaatsen. Nee, het gaat om een slimme manier aan de slag gaan. Want Jaap merkte dus nu dat hij af en toe de boot mistte. En ook dat het ontzettend veel tijd kostte. Want al die persoonlijke contacten, het naar al je klanten toegaan, kost heel veel tijd. En dat moet je slimmer inrichten.
Dus samen met Jaap zijn we nu naar een combinatie aan het gaan waarbij we de onlineactiviteiten, combineren met nog steeds dat o zo noodzakelijke persoonlijke contact. En dat gaat gewoon harstikke goed. Ze gaan zien dat hun tijd anders wordt ingericht. Het is niet dat ze tijd overhebben, maar het wordt wel efficiënter.
Waardoor je dus ook kritischer kan gaan kijken welke contacten nou eigenlijk interessant zijn. Echt mooi.
Ik ben Karin Muller van LinkLeaders en wij helpen bedrijven makkelijker verkopen.