Jouw online zichtbaarheid vergroten met deze tips

Wanneer je je verkoopdoelstellingen wilt verbeteren, moet je jouw online zichtbaarheid vergroten als verkoper door middel van online kanalen.

Het maakt eigenlijk niet uit hoe goed je bent en wat je doet. Het maakt niet uit welke oplossing jouw bedrijf biedt. Het maakt zelfs niet uit dat je harder werkt dan al die andere bedrijven. Het allerbelangrijkste is dat je online zichtbaar bent. Als jouw doelgroep niet weet dat jouw bedrijf bestaat, kunnen ze ook niet voor je kiezen.

De concurrentie is groot en jouw doelgroep heeft uitgebreide mogelijkheden om zelf online te oriënteren. Jouw potentiële klanten hebben een ongelimiteerde toegang tot online kanalen waar ze direct in contact komen met je concurrentie. Je kunt je dan eigenlijk maar op één manier echt onderscheiden en jouw online zichtbaarheid vergroten: vanuit je mensen en je persoonlijkheid.

We leven in een wereld waar de belevingseconomie het oriëntatieproces heeft getransformeerd. De online wereld is niet meer alleen een plek met webwinkels, maar de plek waar B2B klanten zich uitgebreid kunnen oriënteren op de beste mogelijkheden voor de oplossing van hun problemen.

Online Zichtbaarheid

Deze oriëntatie levert een enorm belangrijke bijdrage aan de keuze voor een bepaalde dienst of product, mogelijk gekoppeld aan die leverancier die het beste (online) antwoord op hun probleem geeft.

Wist je dat minimaal 75% van de B2B beslissers online oriënteert voordat ze daadwerkelijk met jou in contact willen komen? Belangrijk is dus dat je je steeds beter richt op een optimale online zichtbaarheid van je product of dienst én de manier hoe je je doelgroep het beste helpt in het bieden van de beste oplossingen.

Cases, producten, ervaringen moeten op zo’n manier online worden gepresenteerd dat het tot de verbeelding spreekt en jouw doelgroep overhaalt om meer over jou te willen weten.

Hieronder benoemen we diverse slimme en eenvoudige tips om jouw online zichtbaarheid van je producten, diensten en organisatie te vergroten. Het doel is om een verhoogde betrokkenheid van je prospects te creëren, zodat ze sneller de stap zetten om meer van jouw bedrijf te willen weten.

1. Maak je online middelen aantrekkelijk én duidelijk voor je toekomstige klanten

Wist je dat 83% van de informatie die onze hersenen verwerken via ons gezichtsvermogen komt? Als je online middelen er duidelijk én aantrekkelijk uitzien, kan dit een drijvende kracht zijn om de aandacht van je doelgroep te trekken.

Belangrijk in de ontwikkeling van je website, je social media kanalen, zélfs de bedrijfspresentatie is dat je het beste onderwerp bepaalt. Verrassing: deze middelen gáán namelijk niet over jou of je bedrijf. Deze middelen gaan over je doelgroep. Dat betekent dat je toekomstige klant zich in je online marketing uitingen moet herkennen.

Dat doe je met beeldmateriaal waarin je doelgroep zich herkent, met een duidelijke boodschap en met een oplossing die voor hen ideaal is. Op deze manier hoef je juist niet allerlei briljante en vaak ingewikkeld tekstregels te plaatsen. Het aloude ‘praatje- plaatje’ principe werkt hierin eigenlijk veel beter.

Waarom denk je dat die wasmiddel- en tandpastareclames het al die jaren zo consistent blijven doen? Poest je tanden wit met….. (en dan een happy familie met witte tanden). Het is eigenlijk niet moeilijk om met een goede boodschap te komen, maar we maken het onszelf wel enorm moeilijk!

Stop daarmee! Houd je boodschap én beeldmateriaal eenvoudig. Zorg dat je doelgroep het middelpunt is.

2. Zorg ervoor dat je materialen je merk laten zien

Stop met het communiceren van producten! Daarin onderscheid je je toch niet als organisatie van andere bedrijven? Je kracht ligt in je bedrijf, in jouw merk! Laat dus ook duidelijk je merkidentiteit zien.

We verlangen er meer en meer naar dat bedrijven en organisaties ergens voor staan. Merken die hun karakter durven te tonen. Eén keer een goede online campagne neerzetten, volstaat gewoon niet meer. Branding houdt ook meer in dat het ontwerpen van een mooie huisstijl in een lekkere ‘look&feel’.

Je merkidentiteit staat aan de basis van je marketing en verkoop. Een authentieke identiteit inspireert, geeft richting en biedt houvast. Hiermee zorgt dit voor:

  • Een duidelijke positie in de markt
  • Meer aantrekkingskracht van jouw bedrijf
  • Een beter onderscheidend vermogen
  • Meer kans op loyaliteit van klanten en relaties.
Merkboodschap

Een heldere merkidentiteit zorgt niet alleen in de buitenwereld voor een duidelijk beeld, ook intern zorgt dit voor voorwaartse energie en helpt het de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

3. Denk na over de ervaringen van je doelgroep

Wanneer het gaat om het stimuleren van de verkoop en het verhogen van de ‘engagement’ met je publiek, denk dan aan de ervaringen, problemen en issues waar je doelgroep dagelijks tegenaan loopt.

Individualiteit vormt de kern van deze ervaringen, omdat je prospects zich ‘gehoord en begrepen’ willen voelen. Bestudeer je doelgroep – liefst je ideale klant – en leg vast wat ze zeggen. Vooral hun dagelijkse opmerkingen tijdens gesprekken zijn zo interessant, want juist dát is wat herkenbaar is voor de rest van je doelgroep.

Het is eigenlijk niet moeilijk, want je hoeft het niet zelf te verzinnen. Laat je klanten je gewoon de oplossing brengen. 😉

3 seconden om aandacht te trekken

4. Focus op duidelijke communicatie

Het is al vele malen bewezen dat wanneer je bezoekers op jouw website of je LinkedIn profiel niet kunnen vinden wat ze zoeken, ze snel opgeven. Dat heeft een aantal redenen:

  • Ze krijgen teveel informatie voorgeschoteld
  • De boodschap spreekt ze niet aan
  • Ze herkennen zichzelf niet in de boodschap

We krijgen de hele dag zoveel prikkels binnen, dat ons concentratievermogen tot een nieuw dieptepunt is gedaald. Dit geldt ook voor jouw doelgroep die veelal via LinkedIn, jouw website of via een ander online kanaal met jou in contact komen.

Weet dat je dan maar 3 seconden hebt om de aandacht te trekken.

3 SECONDEN!!!

In die 3 seconden moeten ze zien:

  1. Wat jij helpt oplossen
  2. Wie jij helpt
  3. Hoe ze met je in contact kunnen komen

That’s it!

Dat is niet lastig, de uitdaging waar we als verkopers en marketing specialisten altijd voor staan is dat we véél te veel willen vertellen. En dat hoeft in dit stadium nog niet. Dat komt later wel, wanneer ze bij je op bezoek komen of wanneer jij bij hen op bezoek gaat.

5. Persoonlijke zichtbaarheid voor hogere engagement

Engagement is de sleutel tot succes in je online zichtbaarheid. Bij engagement laten mensen enige vorm van betrokkenheid zien op je bericht door erop te reageren. Niet alleen laat engagement zien dat iemand jouw berichten waardeert, het heeft ook invloed op de algoritmes van de social media kanalen.

Je krijgt de beste engagement wanneer mensen zich in jouw boodschap herkennen én wanneer ze zich met jou kunnen identificeren. Persoonlijke zichtbaarheid vanuit je organisatie is dus essentieel! Hoe menselijker je jouw organisatie maakt, hoe duidelijker het voor je doelgroep is met wie ze zaken doen.

Mensen willen nu eenmaal zaken doen met mensen.

Dus, eigenlijk is engagement het allerbelangrijkste in B2B, zowel door de technische algoritmes, maar ook omdat wij als mensen gewoon vanuit engagement werken.

Ervaring van je doelgroep

6. Klantenservice is de sleutel

Een consistente manier om steeds weer met nieuwe mensen in contact te komen is door een uitstekende aftersales te bieden. De eerste indruk telt en de interactie met jouw klanten tijdens én na afloop van projecten moet op een consistent, hoog niveau worden gehouden. Iedereen binnen jouw organisatie moet de klant centraal stellen. Hoe divers de rol ook is.

Dit betekent dus dat iedereen in je organisatie moet weten wat je merkboodschap is en hoe ze deze online zichtbaar maken. Organisaties als Coolblue laten zien hoe krachtig dit is. Vergis je niet hoeveel zorg ze hieraan besteden.

Wanneer je je klant optimaal hebt ondersteund, kun je namelijk gebruik maken van hun tevredenheid. Vraag een beoordeling van je product, zodat je dit weer kunt tonen via Google, via LinkedIn én via je website.

Maar vraag óók of deze tevreden klant jou nog bij een ander bedrijf kan aanbevelen.

Een heel eenvoudige en laagdrempelige manier om je online zichtbaarheid continu verder uit te breiden.

7. Online zichtbaar zijn, is en blijft fundamenteel: kom regelmatig langs

Uit het oog, uit het hart.

Zoals eerder aangegeven krijgen we dagelijks enorm veel indrukken binnen. Ondertussen ben je zelf enorm druk aan het werk. Het is en blijft de uitdaging van de verkoper om toch regelmatig in beeld te komen.

Hoe oppervlakkig het ook klinkt: wanneer je jezelf niet laat zien, is de kans ook klein dat je doelgroep aan je denkt op het moment dat ze je nodig hebben.

In B2B is LinkedIn gewoon het best geschikte online kanaal om aan je persoonlijke zichtbaarheid te werken.

LinkedIn staat bekend als het platform waarbij de zichtbaarheid van je posts het langste blijven hangen. Na de eerste dag is minder dan de helft van het uiteindelijke bereik (na een volle week) behaald. Op dag 4 is de stijging nog maar minimaal, waardoor het dan een goed moment is om een nieuwe ‘zichtbaarheidsactie’ te plaatsen.

Sleutelwoorden in de opbouw van je online zichtbaarheid zijn dus:

  1. Continu
  2. Ken je klant
  3. Persoonlijk

Heb je dit in je basis staan? Dan heb je een enorm krachtige online zichtbaarheid.

Zichtbaar door engagement