LinkedIn achtergrond foto
Met een knal op het netvlies van je prospect komen
Heb jij je achtergrond foto van je LinkedIn profiel gevuld? Een goede achtergrond foto kan je profiel namelijk een enorme boost geven.
De ene persoon raak je beter met tekst, de ander met beeld en de volgende juist met geluid. Inmiddels biedt LinkedIn je de mogelijkheid om al deze elementen aan je profiel toe te voegen. Waardoor je krachtiger binnenkomt bij de bezoeker van je LinkedIn profiel.
Want je LinkedIn profiel heeft maar één doel: je bezoeker op zo’n manier inspireren of informeren dat ze nieuwsgierig worden en meer van je willen weten. Het moet ze ook bevestigen dat jij dé expert bent die hen zou kunnen helpen met datgene waar ze naar op zoek zijn.
Inmiddels biedt LinkedIn je de mogelijkheid om jezelf ook met beeld te positioneren. Dit is niet nieuw, het kan reeds een aantal jaren. Maar… heb je deze mogelijkheid ook krachtig genoeg aan je profiel toegevoegd?
Toen LinkedIn de mogelijkheid tot beeld implementeerde kwam, was ik hier zó blij mee! Voorheen kon je grafisch niet veel op LinkedIn. Een beetje spelen met hoofdletters, witregels of een sporadische icon. Je kon wel video’s toevoegen, maar daar bleef het dan ook bij.
Elk online middel biedt je kansen die veelal niet worden gebruikt. In je LinkedIn profiel of je bedrijfspagina is dit het gedeelte bovenaan je profiel.
Dit wordt de headerafbeelding, je achtergrond foto of je banner genoemd. Hier heb je de mogelijkheid om een mooie banner te plaatsen.
Veel mensen nemen niet de moeite om hier een afbeelding toe te voegen, maar wanneer je deze wél gebruikt, maak je gebruik van de mogelijkheid jezelf te onderscheiden van de vele miljoenen andere professionals op LinkedIn.
Dus in plaats van deze ruimte leeg te laten, pak even wat tijd om je achtergrond foto te personaliseren zodat je bezoekers beter zien dat jij daadwerkelijk die professional bent die ze zoeken.
Dit hoeft niet veel tijd te kosten, je kunt eenvoudig een foto uploaden die een relatie heeft met je branche. Een goede foto vinden kan soms wat meer tijd in beslag nemen, daarom is het wel goed om voor jezelf een fotobank aan te leggen. Als je dit door de tijd aanhoudt, kom je snel een goede foto tegen die je kunt gebruiken.

Dit de April 2021 versie van mijn achtergrondfoto. Een mix van tekst en beeld, met een duidelijke merkboodschap. Weet wel, het formaat van deze header is behoorlijk vreemd en best lastig om in de achtergrondfoto je afbeelding goed in naar voren te laten komen. Ga uit van een venster in het juiste formaat Linkedin achtergrondfoto (1584 x 396 pixels), waarbij je eigen profielfoto of logo zichtbaar is.
Wat ook lastig is, is dat deze achtergrondfoto op mobiele apparaten een ander formaat laat zien dan op de desktop. Houdt hier in de opmaak van je achtergrondafbeelding rekening mee. Want je achtergrondafbeelding ziet er anders uit op mobiele apparaten. Lastig detail, het juiste formaat hierin verschilt nogal per mobiel.
Toch is het een eenvoudig element waarmee je je goed kunt onderscheiden van al die andere professionals op LinkedIn. Het kan je persoonlijke positionering dan ook een behoorlijk sterke boost geven.
TIPS VOOR JE LINKEDIN ACHTERGRONDFOTO
- Grafische tip: als je geen grafische bewerkingssoftware hebt, probeer dan een eenvoudige en gratis online tool waarmee je eenvoudig een aangepaste headerafbeelding maakt. Je kunt hier snel je eigen afbeeldingen, foto’s of logo’s uploaden en tekst toevoegen: canva.com
- Stockafbeeldingen tip: als je op zoek bent naar gratis stockafbeeldingen voor gebruik in je achtergrondfoto, probeer dan pixabay.com of Unsplash die duizenden gratis afbeeldingen.
- Let altijd op bij het gebruik van online afbeeldingen, hier zit altijd beeldrecht en copyright op. Ook wij zijn in het verleden wel eens op onze vingers getikt door een stockbureau.
- Investeren in een fotosessie is veelal veel goedkoper én het levert je eigen specifiek beeldmateriaal op. Wat resulteert in een goede achtergrondfoto, je bent dan geen tijd meer kwijt in het zoeken naar de juiste omslagfoto én je hoeft aan niemand toestemming te vragen. Want het is je eigen beeld.
Belangrijk in een achtergrond foto:
- Maak het persoonlijk, jij bent per slot van rekening die professional, mogelijk op dit moment werkend bij xyz organisatie. Het gaat om jouw branding. Veel persoonlijke profielen maken gebruik van een niet persoonlijke foto en dat is zonde.
- Houd het eenvoudig! Je hebt maar een paar seconden om een indruk achter te laten. In dit geval, is the devil écht in the detail, houd de afbeelding clean.
- Houd er rekening mee dat aan de linkerzijde je profielfoto over de afbeelding valt.
- Houd er ook rekening mee dat je afbeelding op een mobiel behoorlijk in elkaar schuift, waardoor een groot deel van de linkerzijde van de afbeelding afvalt.
- Verder zie je dat de achtergrondfoto veel kleiner op je mobiel staat dan op je desktop. Houd hier rekening mee met het plaatsen van teksten, icons, logo’s etc.
Ben je zelf geen grafisch expert? Dan is het verstandig hier een expert voor in te schakelen. Hoewel het onze mening is dat je lekker is om het gewoon in Canva op de zetten, zodat je zelf de mogelijkheid hebt om regelmatig te wisselen/aan te passen.
DIVERSE VOORBEELDEN VAN EEN LINKEDIN ACHTERGROND FOTO
Probeer eerst wat varianten uit in je achtergrondfoto…
Over het algemeen kun je het beste experimenteren met een paar verschillende versies opmaak van je achtergrondfoto en vervolgens kijken hoe deze eruitzien op verschillende apparaten (desktop, mobiel, tablet). Je kunt ook iemand uit je netwerk vragen een screenshot te sturen, zodat je precies ziet hoe je netwerk je profiel en je achtergrond ziet.
Inmiddels gaan we in 2021 richting de 5 miljoen mensen in Nederland op LinkedIn.
De meesten van hen hebben geen achtergrondfoto of willen een foto gebruiken die nauwelijks iets zegt over de persoon, bedrijf, branche, prospect. Een goede achtergrond kan je merkuitstraling op LinkedIn enorm bekrachtigen.
Dus, maakt van deze kans gebruik om je eenvoudig te onderscheiden van de massa en zorg dat je een goede achtergrond foto gebruikt. Hiermee ben je met je bedrijf voor je bezoeker goed zichtbaar.
Je kunt de afbeelding ook gebruiken om jezelf letterlijk te ‘plaatsen’ tegen de achtergrond waarin je gezien wilt worden. Je kunt dan een stockafbeelding gebruiken van een nieuwe branche, of een skyline van de stad waarin je wilt werken.
Hier een aantal voorbeelden van een achtergrond foto die je inspiratie kunnen bieden:
Ton sur ton, maar die kleuren, die profielfoto en dan die headertekst!
Clean, een header met een knipoog.
Een mooie, heldere afbeelding van Stijn de Bats.
Hoe je headerafbeelding bijdraagt aan de publiciteit rondom je event.
Hoe je headerafbeelding bijdraagt aan de publiciteit rondom je event.
Achtergrondafbeelding LinkedIn Bedrijfspagina
Het eerste dat mensen zien wanneer ze op je LinkedIn bedrijfspagina terechtkomen, is je achtergrondafbeelding. Wil je jezelf of je merk echt onderscheiden? Dan besteed je tijd aan de achtergrondfoto. Want, het maken van een goede afbeelding voor LinkedIn is nog niet zo eenvoudig als dat het op andere platformen gaat.
Kies een afbeelding die je merk vertegenwoordigt, gemakkelijk herkenbaar is en goed past het formaat bedrijfspagina.
Het risico bij een achtergrondafbeelding is dat we vaak teveel willen vertellen. Het doel van je achtergrondafbeelding is:
- Je bezoeker moet zichzelf herkennen
- Nieuwsgierigheid opwekken naar de rest van je organisatie
- Een richting naar je oplossing ervaren
Vaak zien we dat bedrijven mensen een LinkedIn achtergrondafbeelding kiezen die te druk, slecht passend of irrelevant is voor hun merk. Dit komt omdat we van alles in die ene afbeelding willen proppen!
Het is slechts een eerste kennismaking wat ze nieuwsgierig naar méér moet maken. Maak die fout niet. Een goede LinkedIn achtergrondafbeelding ondersteund je merk en biedt de mogelijkheid om het menselijke karakter van je organisatie aan te tonen.
Overigens, in je bedrijfspagina hoef je niet je bedrijfslogo te plaatsen, want veelal heb je dit al in het blokje geplaatst. In je persoonlijke afbeelding is het wél goed om je bedrijfslogo te plaatsen, omdat je hier je persoonlijke foto toont.
Inspiratie voor de achtergrondfoto van de bedrijfspagina
Om je echt op weg te helpen, geven we je een paar voorbeelden van een paar pagina’s met een goede achtergrond foto:
- DocShifter: er staan mensen afgebeeld in de zorg (hun doelgroep), ze laten de site met onafhankelijke beoordelingen zien (betrouwbaar), in tekst wordt de oplossing voor hun klanten getoond.
- LinkLeaders: persoonlijk, fris en ook goed leesbaar op de mobiele telefoon. In de tekst wordt de oplossing voor de bezoeker getoond.
Al met al komt in de ontwikkeling van een sterke LinkedIn achtergrondfoto voor de LinkedIn bedrijfspagina nog wel het een en ander kijken. Dit komt ook omdat het dan nog meer om je merkuitstraling gaat, waardoor je veel kritischer bent.
Helaas wordt bij een LinkedIn bedrijfspagina vaak meer voor die corporate uitstraling gekozen, waarbij de menselijke component wordt vergeten. En dat is zonde, want mensen willen nog altijd zakendoen met mensen. Probeer dus ook in die achtergrond foto van je LinkedIn bedrijfspagina het menselijke karakter van je organisatie terug te laten komen. Mensen willen nu eenmaal zakendoen met mensen. En mensen maken het onderscheid waarom een prospect voor jou of je concurrent kiest.