Makkelijker online klanten werven, 10 tips

Lead development; Online klanten werven; Potentiele klanten

Online klanten werven en lead development wordt een steeds belangrijker strategie voor de huidige marketeers om meer vraag naar hun product te trekken en hun boodschap naar voren te krijgen. Tegenwoordig kun je niet meer zonder lead generation en lead development om merk awareness op te bouwen, potentiële klanten en klanten te koesteren en leads te kwalificeren. Alles om uiteindelijk te komen tot makkelijker online werven en tot een meetbare omzet verhoging te komen. Met deze 10 tips voor makkelijker online klanten werven, kun je de basis van je online lead generation en je lead development opzetten. Begin, met de eerste stap, de rest volgt eenvoudig.

1. Duidelijke aanwijzingen op je website

De bezoekers op je website moeten direct duidelijke aanwijzingen krijgen wanneer ze op je website komen.
Beoordeel elke pagina en landingspagina die je op je website hebt en beoordeel of het duidelijk is wat de volgende stap is die je potentiele klanten zouden moeten nemen. In dit traject werk je van lead generation naar lead development.

 

2. Je kunt veel tot stand brengen, zelfs met een klein budget

Richt je op je doelstellingen, implementeer strategische programma’s en meet je resultaten.

Hoeveel mensen reageren op je berichten, hoeveel mensen laten op een andere manier weten dat ze je berichten waarderen? Hoeveel bezoekers komen er op je website? Hoeveel kliks zie je, hoeveel bezoekers gaan naar je landingspage, hoe lang blijven ze op welke pagina’s? Met dit soort gegevens zie je snel waar de voorkeur van je bezoekers ligt en hoe je de informatie nog meer op maat kunt aanbieden.

Het meten van dit soort data kost je niets, het kost je alleen wat extra tijd, maar levert het je zoveel op. Je bent nu echt inhoudelijk aan je lead development bezet.

 

3. Social media is niet meer weg te denken

Social media gaat niet meer weg en zou door alle marketeers omarmt moeten worden. Dit is enorm belangrijk om je te realiseren. Social media blijft, in welke vorm dan ook. Je kunt niet meer enkel op je website en SEO vertrouwen om extra bezoekers naar je website te genereren. Meer en meer wordt een sociale houding van je verwacht. Meer van jezelf laten zien, meer een verbinding trachten te maken met je publiek en je potientiele klanten.

social-media-marketing-image

 

4. Direct mail is nog niet zo dood als je denkt

Hoewel veel marketeers zich primair richten op email, heeft direct mail de kracht om op te vallen. De manier om erachter te komen of direct mail voor jou en je organisatie werkt, is door het te testen en zoveel mogelijk segmentatie toe te passen. Maatwerk dus! Door zoveel mogelijk te testen, krijgt je steeds meer inzicht of je de juiste content naar de juiste mensen stuurt, zonder vele marketing euro’s te hoeven verspillen. Het is dan natuurlijk wel noodzakelijk om het juiste actie element toe te voegen, zodat je je tekst zo optimaal mogelijk kunt meten. Hoe kun je dit combineren met succesvol online klanten werven?

Werk vanuit een geïntegreerde basis, offline en online kun je hier prachtig complementair aan elkaar laten werken.

Lead development; Online klanten werven; Potentiele klanten

5. Aanbiedingen moeten relevant en goed getimed zijn

In een tijd waarin we enorm veel informatie krijgen aangeboden, kun je niet meer alleen richten op het ontwikkelen van geweldige content. Het tijdstip waarop je dit aan je publiek aanbiedt wordt vaak overheen gestapt. Klanten wensen verschillende soorten informatie op verschillende momenten van hun besluitvormingsproces. Dat welke content of aanbieding je op de verschillende momenten aan je publiek biedt, moet dus goed overwogen zijn en goed getimed. Alleen zo maak je de kans dat je op hun short list komt, zo groot mogelijk.

Hoe weet je op welke moment van het besluitvormingsproces je prospect zich bevindt? Wederom door te meten. Weet naar welke informatie ze op zoek zijn. Zijn ze vaker op je site geweest, waar zijn ze geweest en hoe lang zijn ze hier blijven hangen? Aspecten die je enorm veel vertellen over het proces waar ze op dat moment in zitten.

 

6. Met onderzoek en testen minder risico om een nieuwe markt te betreden

Het is voor vele marketeers enorm belangrijk om naar nieuwe kansen te kijken zodat groei mogelijk blijft. Echter, nieuwe markten betreden die nog behoorlijk onbekend zijn, kan ook een groot risico met zich meebrengen. Een risico waarbij je dure fouten kunt maken.

Wanneer je eerst onderzoek uitvoert en daarna de eerste stappen goed uittest, kun je het risico in ieder geval zoveel mogelijk beperken.

 

Lead development; Online klanten werven; Potentiele klanten

7. Aanbiedingen kunnen heel goed werken

Sommige mensen worden extra gemotiveerd door bepaalde aanbiedingen en zullen alleen tot aanschaf of samenwerking overgaan als gevolg van een aanbieding. Merendeel van de tijd werkt een extra aanbieding het beste bij die mensen die twijfelen en die nog net dat extra zetje nodig hebben om tot een positief besluit te komen. Let wel op, ook hier is het belangrijk dat je inzicht in je publiek hebt.

Zorg ervoor dat je die mensen een aanbieding doet die nog twijfelen. Hoe kom je daarachter? Wederom door te meten in welke fase van het besluitvormingsproces ze zitten. Hoe vaak zijn ze al online bij je aanwezig geweest, hoeveel informatie hebben ze al aangevraagd? Allemaal aspecten die je enorm veel inzicht kunnen bieden.

8. Kijken, kijken, maar niet kopen

Het is prima wanneer mensen nooit iets van je afnemen, maar wel je content lezen en gebruiken. Je wilt de juiste bezoekers naar je website en landingspagina’s werven. Toch zullen er altijd mensen zijn die je content downloaden en nooit een euro aan je besteden.

Door je leads te kwalificeren kun je tijdsverspilling voorkomen. Het is dus noodzakelijk dat je weet wanneer een lead een consultant, analist, student of kleine ondernemer is die nooit de intentie heeft om je product of dienst af te nemen.

Toch kun je voordeel uit deze mensen behalen, want er bestaat altijd een kans dat ze je informatie delen met mensen die uiteindelijk wel met je aan de slag gaan.

 

9. Heb jij een aanbevelingssysteem?

Een aanbeveling van een derde is altijd krachtiger dan vele, vele presentaties door jezelf uitgevoerd. Liever dat iemand anders zegt dat je goed bent, dan dat je dit zelf keer op keer aan het melden bent.

Wanneer je klanten jou of je organisatie gaan aanbevelen bij hun relaties en wanneer zij andere partijen aanmoedigen om kennis met jou of je producten/diensten te maken dan is dit de meest krachtige tool in je verkoopproces die je maar kunt wensen.

Met behulp van een aanbevelingssysteem kun je veel beter tot warme of zelfs hete leads komen. Wat kan een aanbeveling van een klant je opleveren? Een telefoontje is veel makkelijker succesvol wanneer je belt als gevolg van een tip van een bekende, je creëert een reputatie die deuren openen die voorheen dicht bleven. Je werkt aan het bestendigen van je klantentrouw en verhoogt je verkopen op een relatief eenvoudige wijze.

Wanneer je een aanbevelingssysteem in je organisatie hebt opgezet, is je sales eenvoudiger en je uitstraling professioneler.

 

Lead development; Online klanten werven; Potentiele klanten

10. Netwerken

De meeste mensen die je ontmoet, hebben honderden contacten in hun netwerk. Dit betekent dat elk persoon die je mogelijk zou willen ontmoeten, slechts vier of vijf mensen bij je vandaan is. Effectief netwerken is om die reden essentieel om succesvol te zijn.

Merendeel van de mensen zijn slechte netwerkers, echter dit is iets wat je snel kunt leren! Ontmoet mensen, maak nieuwe contacten, ontwikkel kwalitatieve relaties gebaseerd op vertrouwen. Werk aan je communicatie vaardigheden en informeer die mensen die je ontmoet, wat je doet en waar je naar op zoek bent. Zorg dat je onthouden wordt. Bouw je netwerk snel op, maak goed gebruik van je huidige netwerk en weet waar je naar op zoek bent.

Met behulp van LinkedIn heb je een heel pakket aan tools tot je beschikking waarmee je je het maximale uit je netwerk kunt halen.

Lead development; Online klanten werven; Potentiele klanten

Online lead generation is nog zoveel meer dan deze 10 tips. Wanneer je echter met deze lijst begint, dan heb je alvast een aantal goede stappen gezet in de ontwikkeling van je eigen online sales funnel. Wil je nog een paar tips hoe je je sales funnel nog beter kunt inrichten? Met een gratis braindump sessie weet je binnen een uur waar je prioriteiten liggen.

Marc van Waasbergen is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Marc is SEO en Google expert en verdiept zich altijd eerst in de markt en producten van z’n klanten voordat hij met gedegen adviezen komt. Overdelivering is key in de aanpak van Marc, menig klant heeft hier z’n voordeel mee gedaan.

Pin It on Pinterest

Share This