Persoonlijk verkopen
Ook bij B-to-B blijft persoonlijke verkoop ontzettend belangrijk.
Ik moest laatst in de apotheek zijn. We wonen in een dorp, een ontzettend klein dorp. Daar hadden ze zo’n nieuw ‘blieb-systeem’. Wanneer je aan de beurt bent, zie je op een beeldscherm waar je naartoe moet gaan.
En dan kun je naar de balie gaan die wordt afgeroepen. Dus ik had daar braaf m’n nummertje getrokken en ik stond te wachten. En het is een kleine apotheek, in een dorp, dus ik sta ongeveer 2 meter bij de balie vandaan. Degene die mij moest helpen, die gaat naar haar computer toe en drukt op het knopje om aan te geven dat ik aan de beurt ben.
Nogmaals, ik sta dus ongeveer 2 meter bij de balie vandaan. Ze kijkt me niet aan, maar drukt alleen op het knopje en op het beeldscherm komt in beeld dat mijn nummer bij haar balie aan de beurt is.
Nou, wat bedoel ik nou met dit verhaal?
Dat hoezeer we dus allemaal mooie, moderne technieken hebben, de social media, websites, emailmarketing, allemaal wat er mogelijk is. Maar dat in dat hele traject, in dit proces, het persoonlijke contact ontzettend belangrijk is.
En daar zelfs ik nog wel eens nat in wil gaan. Dat je denkt ‘ik stuur iemand wel even een mailtje’ of ‘ik stuur iemand wel even een appje’ of ‘ik doe wel even een berichtje via LinkedIn directe berichten‘.
Allemaal hele mooie middelen, maar gewoon het oppakken van die telefoon, blijft een ontzettend belangrijke erin.
Ik hoop in ieder geval dat mijn apotheek af en toe ook nog de mensen aankijkt. En gewoon tegen ze zegt dat ze aan de beurt zijn. Omdat ik helemaal alleen in die apotheek stond, op 2 meter afstand.