Social Media Marketing versus Email marketing; voor- en nadelen

We zien allemaal dat de marketing de afgelopen jaren enorm is veranderd. Nou ja, eigenlijk is de feitelijke marketing niet heel erg veel veranderd, maar het gebruik van middelen en het méér centraal stellen van de prospect is wel anders. We gaan meer en meer gebruik maken van de kracht van Social Sharing, persoonlijke aanbevelingen. Als het goed is, is een groot deel van de bezoekers op je website het gevolg van de meest optimale inrichting van je website voor de zoekmachines. Allemaal aspecten die tegenwoordig enorm zwaar wegen in goed opgezette marketing campagnes.

Dus, als het nu lijkt dat Social Media zoveel krachtiger is, is het dan verstandig om email-marketing links te laten liggen en in plaats daarvan meer marketing kracht te richten op Social Media Marketing? Moet je email marketing dan helemaal laten vallen, of is het dan juist interessant om dit wel in te zetten? Eigenlijk zijn de meningen daarover verdeeld…

 

Social Media Marketing

 

Square Thumbs Up & Down ButtonsVoordelen

Onderzoek toont aan dat 48,9% van de marketing professionals de intentie hebben om hun marketingbudget op het gebied van Social Media Marketing activiteiten te verhogen. Echter, met welk doel zouden ze dit van plan zijn?

Als eerste is merendeel van de markerteers het er wel over eens dat social media veel meer betrokkenheid creëert dan email. Door content te delen op sociale kanalen, zien organisatie meer verkeer op hun blogs en websites. Wanneer het doel is om meer verkeer te werven om mensen informatie te bieden, een sterker merk te bouwen of je organisatie als een expert te positioneren, dan is dit soort betrokkenheid essentieel.

Met social media heb je de mogelijkheid dat je content wijder wordt verspreidt. Een marketing email wordt wellicht een keertje doorgestuurd aan een bekende, echter content op social media wordt regelmatig gedeeld of geliked. Hiermee bereik je niet alleen een groter publiek, het wordt ook gezien door een doelgroep waarop je je in eerste instantie niet richt. Content wordt gedeeld met anderen waarvan men denkt dat men deze content wil zien. Mensen met dezelfde interesses, waardoor je meer bereik hebt. Hierdoor word je ook gezien door mensen die nog niet met je verbonden zijn. Met email, is je bereik beperkt tot je eigen adressenlijst.

De content van social media is ook ‘langer houdbaar’. Een post kan nog maanden na plaatsing gedeeld worden. Wanneer je content ontwikkelt die langer houdbaar is, is het resultaat van je marketing campagnes ook over een langere periode te monitoren.

 

Merendeel van de markerteers is het er over eens dat social media veel meer betrokkenheid creëert dan email.

Square Thumbs Up & Down ButtonsNadelen

Social media echter is niet zonder nadelen. Social media campagnes moeten goed uitgevoerd worden om daadwerkelijk die resultaten te bereiken zoals hierboven aangegeven. Het kost aardig wat tijd en aandacht om het goed te krijgen. Om volgers op te bouwen, moet je hen regelmatig waardevolle/gewaardeerde content aanbieden en moet je bereidt blijven om met hen te verbinden.

Social media is ook niet zo betrouwbaar als email. Zelfs wanneer je grote aantallen volgers hebt, is de click rate relatief laag. Twitter bijvoorbeeld, biedt een gemiddelde click through rate van 1,64%. Facebook doet het niet veel beter, met slechts 0,79% voor een promoted post.

En dan is er ook nog het gevaar van teveel spreiding. Aangezien er zoveel verschillende social media kanalen zijn: LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat, etc. is het makkelijk om de weg kwijt te raken en als gevolg daarvan je te richten op de verkeerde doelgroep.

meer informatieMaar, geloven wij dan nog wel in Social Media? Jazeker! Sterker nog, onze organisatie is vanuit Social Media ontstaan en nog steeds een belangrijk onderdeel binnen onze totale marketing mix. Meer informatie over jouw social media marketing mix?

Email Marketing

Square Thumbs Up & Down ButtonsVoordelen

Zonder twijfel het grootste voordeel van email marketing is het feit dat je je gewenste doelgroep 90% van de keren zult bereiken. Dus wanneer je een goed gerichte email ontwikkelt, die specifiek is gericht op je email lijst, dan heb je een grote kans dat merendeel van deze lijst je mail ziet. Vergeleken met social media, is dit een enorm krachtig voordeel, want met Facebook bereik je meestal slechts 2% van je gewenste doelgroep.

Statistisch gezien, werkt email marketing ook beter. Het gemiddelde openingspercentage van marketing emails ligt rond de 21,73%. Je hebt dus niet alleen een hogere kans dat je boodschap aankomt bij je doelgroep, je hebt ook een grotere kans dat iemand je boodschap ziet! Email laat ook een hogere click-through-rate zien met 3,57%, dat is meer dan het dubbele van wat Twitter laat zien.

Aanvullend, 64% van de bedrijven beoordeeld email als het meest effectieve marketing kanaal voor hun marketing activiteiten. Dit wordt dan ook waarschijnlijk veroorzaakt door de ROI die email marketing biedt. Gemiddeld kun je ervan uitgaan email marketing, mits goed ingezet, een ROI van rond de 15% laat zien. Dat is zeker geen verkeerd gegeven wanneer je email marketing als een consistent middel in je marketing activiteiten hebt opgenomen.

64% van de bedrijven beoordeeld email als het meest effectieve marketing kanaal voor hun marketing activiteiten.

Square Thumbs Up & Down ButtonsNadelen

De nadelen van email marketing zijn nogal voor de hand liggend. Niet voor niets bestaat binnen marketing het gezegde ‘The money is in the list’.

Om te beginnen moet de email lijst goed beheerd worden. Je kunt niet zomaar een lijst met adressen aankopen en hier dan een goed resultaat uit verwachten. Het is beter om email adressen te verzamelen van mensen die ook daadwerkelijk emails van je willen ontvangen. Het is te vergelijken met de opbouw van een groep volgers zoals toegepast binnen social media. Dit betekent zelfs dat een goede email campagne een lange aanloop heeft. Want volgers heb je sneller verzameld dan email adressen.

Een andere zorg ligt rondom om de levering van de emails. Hoewel een bereik van 90% natuurlijk geweldig lijkt, kan dat eenvoudig teniet worden gedaan door een email te versturen die eruit ziet alsof het spam is. Op het moment dat je op een ‘zwarte lijst’ van spam terecht komt, kan je hier met volgende email campagnes veel last van hebben. Je kunt dit voorkomen door gebruik te maken van email marketing software die de levering test en monitort en spam emails voorkomt.

 

Social media of email marketing?

Dus, hoewel social media marketing enorm aantrekkelijk is en veel sneller en sexy lijkt dan email marketing, heeft het nog een lange weg te gaan voordat het de bewezen resultaten van email marketing kan overtreffen. Echter…., dit is absoluut geen reden om je social media activiteiten maar in de wilgen te hangen. We hebben een aantal overwegingen waarom social media toch zo noodzakelijk is:

  1. Wanneer je als organisatie start met een product of je bent een startende ondernemer, dan is de inzet van social media goed en zelfs noodzakelijk om snel een grote groep volgers op te bouwen. In het begin maak je gebruik van je netwerk die je een steuntje in de rug biedt en door ook te adverteren op social media bouw je snel aan een volgersgroep.
  2. Door te kiezen voor een geïntegreerde aanpak (dus social media campagnes mét email marketing campagnes), kun je met behulp van de kracht van social media, werken aan de opbouw van je email adressenbestand. Juist als gevolg van deze geïntegreerde aanpak, maak je gebruik van de krachtige elementen van beide middelen, waardoor je prachtige resultaten kunt bereiken.

images2

Vanuit LinkLeaders werken we altijd vanuit zo’n geïntegreerde aanpak zodat je altijd het meest optimale resultaat behaald vanuit je marketing inspanningen.

Wil je ook méér uit je marketing inspanningen halen? Plan dan een gratis bondige-braindumpsessie. Jij geeft aan waar je naartoe wilt, wij bieden je in een uur alle adviezen die we vanuit onze eigen expertise kunnen bieden. Zo weet je binnen een uur waar je de komende maanden je prioriteit op kunt gaan richten.

karin 260

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.
Karin ziet altijd kansen in de online middelen van haar klanten ter verbetering van hun ACQUISITIE. Bij Karin is een website altijd méér dan een online brochure. Ze is van mening dat iedereen hier een een online lead generator van kan maken.