Social Selling een dagelijkse routine, moet dat?

Social Selling

Ik ben een social seller. Social Selling is onderdeel van m’n DNA, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat zo sterk in z’n systeem heeft zitten. Vele mensen hebben de nog traditionele, niet-meer-actuele harde verkooptactieken ingedrild gekregen. Echter, iedereen – verkopers en niet-verkopers – kan net zo effectief in Social Selling worden. Dit betekent wel dat continu training en ondersteuning van het management noodzakelijk is.

Alle sales consultants die proberen in een social selling routine te komen, horen vaak dezelfde vraag weer opnieuw: “Wat doe je dan elke dag?”. Want, wanneer ze horen dat we vanuit onze Social Selling’s activiteiten prachtige leads genereren, dan wil men dit ook. 😊

SOCIAL SELLING is…

Om toch het geheimzinnige eruit te halen, zullen we een tipje van de sluier oplichten over de dagelijkse activiteiten van een Social Seller. We hebben hieronder een overzicht gemaakt waardoor het uiteindelijk verkoopgewoontes zijn geworden. Het zijn activiteiten die Social Sellers DAGELIJKS uitvoeren. Dus echt vandaag, morgen, overmorgen, etc.

1. SOCIAL SELLING betekent dat je je ertoe commit om elke dag nieuwe relaties aan te leggen.

Verwacht niet meteen resultaten. Bij Social selling gaat het om het bouwen van een solide reputatie en solide relaties. Dit bereik je alleen wanneer je deze sociale activiteiten op dagelijkse basis uitvoert. Wanneer sales managers zich daadwerkelijk vastleggen voor een dergelijke social selling routine, dan bouwen ze deze dagelijkse activiteiten om naar een omzet-generende gewoonte.

Social seller

2. SOCIAL SELLING betekent het dagelijks delen van content.

Het af-en-toe delen van algemene content levert totaal geen resultaat op. Dit is een aanpak die gedoemd is om te mislukken. Het ontwikkelen en optimaliseren van dagelijkse content is de enige manier om een betrokken publiek te ontwikkelen die waardevolle content van je verwacht. De kwaliteit van de content die je maakt, positioneert je als een vooraanstaand expert op een bepaald gebied. Maak dus een keuze waar je in wilt excelleren en wordt de beste in het leveren van waardevolle content.

In een rapport van ‘Forrester’ wordt gemeld dat 70% van de kopers content vertrouwen die door een persoon wordt geleverd. Dit in vergelijking tot 10% die advertenties vertrouwen op websites. Op die manier is het dus wel interessant om je team mee te laten werken aan de ontwikkeling van content.

Social sellers

3. SOCIAL SELLING betekent het dagelijks bouwen aan vertrouwen.

Bij Social selling gaat het niet om het verkopen aan vreemden. Het gaat om het delen van waardevolle informatie en meningen waardoor je connecties jou als autoriteit gaan waarderen. Toon je expertise, maar laat je klanten wel zien dat je hun pijn herkend. Een van de aspecten die wij in onze ‘marketing en verkoop transformaties’ benadrukken is dat je klanten de ‘helden’ zijn. Jij bent de coach om ze op weg te helpen. Want, laten we wel zijn, jij verkoopt veelal een dienst waar je zelf ervaringsdeskundige van bent. Je hebt het zelf in de loop der tijd verbeterd en waarom ben je tot deze dienst gekomen? Uiteindelijk is het doel om stelselmatig te werken aan een netwerk van contacten, die er trots op zijn dat ze je kennen.

“Mensen kopen niet wat je doet, maar ze kopen waarom je het doet.” Simon Sinek

4. SOCIAL SELLING betekent het dagelijks begeleiden van je prospects door dit aankooptraject.

Kopers hebben je informatie niet nodig, ze hebben meer aan je advies. Zeventig procent van het aankooptraject van een koper is al achter de rug op het moment dat ze met jou of je salesafdeling contact opnemen. Het is jouw taak om die digitale broodkruimeltjes voor je prospects achter te laten zodat ze alle fases van het traject kunnen afleggen. Aan het eind van dit traject zal jouw content reden zijn dat ze jouw bedrijf selecteren als de leverancier van hun keuze.

Social Linkedin selling

5. SOCIAL SELLING betekent het dagelijks checken van je ‘ENGAGEMENT indexen’.

Check dagelijks je social-betrokkenheidsindex op LinkedIn en Twitter. Maak gebruik van tools zoals de LinkedIn Social Selling Index en Twitter Analytic. Wanneer je weet waar mensen enthousiast over worden, is het makkelijker om met een prospect een gesprek aan te gaan. Het doel is om propects te genereren die buiten je 1e-graads netwerk van je LinkedIn verbindingen zitten. Met directe verbindingen, kun je propects direct een bericht sturen zodat je top-of-mind blijft gedurende hun aankooptraject of wanneer ze mensen uit hun netwerk spreken die interessante prospects voor je zouden kunnen zijn.

gewoontevorming

Vergis je niet, het is best lastig om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen. Dat is ook de reden dat het ontwikkelen van een dagelijkse routine één van de vijf Social Selling basis aspecten is. Je dwingt jezelf hiertoe om consistent te blijven, waardoor je voorkomt dat je verkoopkansen mist. Over het algemeen zijn er nog veel meer acties die ik dagelijks uitvoer, maar deze vijf onderdelen vormen de basis.

Vind je het lastig om zelf je eigen persoonlijke, dagelijkse Social Selling gewoontes in een routine te krijgen? Geen probleem, wij kunnen je hierbij helpen. Wij werken gedurende een langere periode met je samen en bieden je de spreekwoordelijke ‘stok-achter-de-deur’ om makkelijker bij de juiste klanten binnen te komen.

Wil je hier mee over weten? Plan dan een afspraak.

    15 + 6 =

    Marc van Waasbergen is mede-eigenaar van LinkLeaders.

    Marc helpt technische dienstverleners, met behulp van een online verkoopaanpak, hun tijd nuttiger invullen door met de juiste klanten in gesprek te komen. Ze verkopen hun product daardoor makkelijker en vaker.

    Pin It on Pinterest

    Share This