Testimonial op je website, wel of niet?

Er is geen twijfel over mogelijk dat online reviews van klanten belangrijk zijn wanneer je prospects, en anderen bezoekers op je website, meer willen weten over de diensten die je biedt. We weten dat prospects naar vrienden, familie en zelfs vreemden kijken voor informatie en aanbevelingen over deze diensten. Weet je dat zeker 75% van de prospects via internet naar méér informatie zoeken voordat ze besluiten tot een aankoop of overeenkomst? Dus wat er online over jouw dienst wordt gezegd is enorm belangrijk!

Testimonial, testimonial voorbeeld, online reviews

Een testimonials van je klant is dus een belangrijk onderdeel om te bewijzen dat je door je klanten wordt gewaardeerd om je kennis en kunde. Echter, een pagina op je website waarop online reviews van je klanten zijn verzameld, wordt nauwelijks meer door je prospects gelezen. Op welke manier kun je dan wel je social proof verwerken in je website?

Een testimonial van een klant is altijd belangrijk geweest. Hoewel ze in je zoekmachineoptimalisatie aan kracht afgenomen lijken te zijn, zijn ze nog steeds enorm belangrijk voor je prospects.

“87% van de prospects zullen niet kiezen

voor een organisatie met slechte online reviews.”

Een aparte testimonial pagina werkt niet

Op websites zie je meer en meer testimonial pagina’s ontstaan en toch blijkt dat deze minder goed voor je werken. Natuurlijk willen prospects nog steeds zien hoe je gewaardeerd wordt, maar dat willen ze niet op je eigen website zien.

Je kunt dit zelf ook beoordelen via je Google analytics gegevens. Waarschijnlijk krijg je beperkt verkeer op deze pagina en wellicht bestaat dit verkeer merendeel uit je eigen werknemers? Wanneer je een filter hebt staan waarmee het interne verkeer wordt verwijderd, zie je het zelfs nog duidelijker.

Prospects willen een eerlijk en onpartijdig testimonial voorbeeld zien op locaties van derde partijen. Dit komt omdat ze de online reviews op je eigen website eigenlijk nauwelijks geloven. Op zich ook niet zo vreemd. Stel je voor: jij hebt een negatieve testimonial ontvangen? Ben je dan zo sterk om deze ook op je website te plaatsen? Merendeel van de organisaties zal hier niet voor kiezen en mensen weten dat ook. Ook al plaats je ook een negatieve testimonial, men zal er altijd van uit gaan dat je de meest slechte online reviews niet hebt geplaatst.

 

“Een pagina waarop je klanten een

positieve testimonial achterlaten is leuk,

beter is te linken externe sites met online reviews.”

Aangezien mensen veelal je testimonial zullen negeren, is het beter een pagina te ontwikkelen die linkt naar een andere website waar online reviews gelezen kunnen worden. Zo hebben reisorganisaties: Zoover, Makelaars: Funda en restaurants: Iens. Ook in het b-to-b segment bestaan mogelijkheden om online reviews te verzamelen op externe locaties. Denk hierbij aan de *** op de Bedrijfspagina’s van Facebook of via Google Business worden verzameld.

Testimonial, testimonial voorbeeld, online reviews

De online reviews in Google zijn het meest zichtbaar. Op deze manier kun je dus prima een testimonial aan je website toevoegen, met een link naar de feitelijke testimonial. Zorg er wel voor dat deze testimonial in een nieuwe tab of pagina opent, op die manier kunnen je bezoekers altijd weer eenvoudig terug naar je eigen website.

Hoewel Yelp in Nederland nog niets zo groot is als in het buitenland, is het toch een goede site om mee te nemen in je online reviews.

Daarnaast zijn ook de beoordelingen die je binnen LinkedIn verzameld, erg belangrijk om als testimonial voorbeeld te gebruiken naar prospects. Tot een aantal jaar geleden, kon je ook LinkedIn online reviews op je bedrijfspagina verzamelen, helaas is die functionaliteit verwijderd, dus kun je nu nog enkel gebruikmaken van elke testimonial die je op je eigen persoonlijke LinkedIn profiel ontvangt.

Testimonial, testimonial voorbeeld, online reviews

Nu we weten hoe belangrijk online reviews zijn en via welke kanalen je deze kunt verzamelen, is het goed om hier nog een strategie op te ontwikkelen. Wanneer je de relatie met je klanten hier verder op ontwikkeld, werk je aan de ontwikkeling van je eigen ambassadeurs.

Een paar ideeën die je voor het verzamelen van online reviews kunt gebruiken:

 

Vraag om een testimonial

Heb je wel eens om een testimonial gevraagd? Je kunt hier om vragen via je website, per email, telefoon of zelfs door eenvoudig een briefkaart te sturen. Vele bedrijven en professionals vragen hun klanten niet om een testimonial. Ze voelen zich bezwaard en zien onvoldoende het voordeel ervan in. En dat is eigenlijk zonde, want wanneer je niets vraagt, krijgt je ook niets. En het zal je verbazen hoeveel mensen je graag willen helpen door een testimonial voor je achter te laten.

 

Leer je klanten hoe ze een testimonial achter kunnen laten

Je klanten realiseren zich onvoldoende wat een testimonial voor jou kan betekenen. Leg ze uit op welke manier ze je online reviews kunnen geven en biedt een testimonial voorbeeld om ze wat inspiratie voor jouw review mee te geven.

 

Persoonlijke aanpak

Let op, het is niet verstandig om het vragen naar testimonials te automatiseren, wanneer het niet nodig is. Veel klanten ervaren tegenwoordig veel geautomatiseerde processen. Wanneer je dan juist kiest voor een persoonlijke aanpak, werkt dit in schril contract met je online activiteiten. De kans op een mooie testimonial is dan zelfs groter.

 

Na een aankoop

Nadat je een dienst hebt afgerond of een product hebt opgeleverd, is het een goed moment om direct hierna om online reviews te vragen. Vooral wanneer je eerder hebt geleverd of wanneer je weet dat je klant méér dan tevreden is.

 

Reageer op reviews

Wanneer je negatieve online reviews ontvangt, reageer dan ook openbaar om het probleem op te lossen. Dit laat zien dat je luistert en betrokken bent. Wanneer je een positieve testimonial ontvangt, zorg er dan in ieder geval voor dat je hiervoor bedankt.

 

Email handtekening

Hoeveel emails verstuur je op een dag? Hoeveel emails stuurt je organisatie elke dag? Voeg in je email handtekening een link naar je review pagina. Het zal je verrassen hoeveel mensen dit gebruiken om hun tevredenheid over je uit spreken.

Op het gebied van marketing kunnen we allemaal veel leren van bedrijven die het goed doen. Hetzelfde geldt voor beoordelingen van klanten. Kijk hoe andere bedrijven online reviews verzamelen, spreekt hun aanpak je aan? Verwerk dit dan ook binnen je eigen werkzaamheden.

Spreekt deze blog je aan? Dan vinden wij het ook leuk om een review te ontvangen!

🙂

Laat graag een reactie achter.

Weet dat we jouw testimonial enorm zullen waarderen. Alvast bedankt!

karin 260

Karin Muller is mede-eigenaar van LinkLeaders.

Karin geeft trainingen aan sales teams om social media zo optimaal mogelijk toe te passen als onderdeel van hun lead generation. Het verkrijgen van online reviews via LinkedIn is niet moeilijk, maar kan net even wat slimmer aangepakt worden. Weinig professionals maken hier helaas nog gebruik van. Ervaring leert dat bij een optimaal gebruik van LinkedIn, een testimonial een belangrijk onderdeel in de online sales funnel kan zijn.

Pin It on Pinterest

Share This