Als je besluit de beste klanten naar de beste resultaten te brengen,

gaat je bedrijf moeiteloos het hoogste rendement behalen.

Gegarandeerde Groei Transformatie voor Technische Bedrijven

Business is booming en eigenlijk heb je met je bedrijf geen klagen. Je hebt een goede reputatie en wordt als expert gezien binnen je segment. Toch merken we dat veel technische bedrijven worstelen met hun positie in de markt. Ze zien concurrenten slimmere businessmodellen uitvoeren en dreigen hun beste klanten te verliezen.

Ook vinden ze het lastig om acquisitie te doen. Hun verkoopacties kosten veel tijd en leveren vaak weinig op. Hierdoor is hun omzet lager dan gewenst en zijn de kosten veel te hoog.

Niet-effectieve acquisitie

Maar dat is niet het enige, in principe kunnen alle klanten die zich op een of andere manier aanmelden bij je terecht. Dat betekent dat één klant heel veel kan opleveren, terwijl andere klanten juist weinig opleveren. Er kan heel veel werk, uren en energie zitten in het werk voor deze klanten, terwijl de marge die je hierop haalt minimaal kan zijn.

Het gevolg van deze positionering kan ook zijn dat er zoveel tijd gaat zitten in niet-effectieve acquisitie en niet-rendabele klanten, dat daardoor de kosten hoog zijn, maar de opbrengsten laag.

De verdienkracht van je bedrijf

Worden de verdienmogelijkheden van je bedrijf voldoende benut? Hoeveel ‘eenmalige’ klanten hebt je? Heb je zo’n goed product dat je klanten het na een keer je niet meer nodig hebben? Kort gezegd, valt er na de eerste levering van je bedrijf weinig meer te verdienen?

Dit betekent dat je steeds weer nieuwe klanten moet vinden, wat een grote druk op je verkoopteam en organisatie legt. Je hebt namelijk steeds nieuwe ideeën nodig hoe je meer kunt verdienen aan klanten en hoe je klanten langer kunt behouden. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om dit aan te pakken:

  • Je spreekt met je verkopers af dat ze minimaal 10 afspraken in de week moeten hebben. Hun agenda’s zitten al snel overvol, maar eigenlijk levert dit beperkt méér omzet op, want het zijn kleine vervolgopdrachten bij bestaande klanten. Maar dat waren nou net die klanten waardoor extra druk op productie ontstond, tegen een beperkte omzetstijging.

 

  • Veel bedrijven om je heen zeggen veel resultaat uit Facebook te halen. Dus neem je hier iemand voor aan en deze gaat helemaal los op Facebook. Hierdoor krijg je enorm veel leuke reacties vanuit je omgeving. Het heeft je echter tot nu toe nog weinig extra klanten opgeleverd….

 

  • Je schakelt een bureau in voor het regelen van je afspraken. Toch twijfel je aan de kwaliteit van de afspraken die hieruit komen. Het leidt tot veel méér afspraken met slechts een kleine groei in je opdrachten….

Samengevat loop je tegen de volgende punten aan:

  • Eigenlijk heb je onvoldoende onderscheidingskracht t.a.v. prijsvechters in je markt
  • Je hebt veelal te lage marge op verkochte producten
  • Je werkt met een verdienmodel dat onvoldoende oplevert
  • Je verkoopteam genereert onvoldoende leads van goede kwaliteit
  • Er is veel stress en frustratie bij medewerkers, want targets worden niet gehaald, hoewel iedereen overvol zit

 

 

DAN KAN OOK ANDERS

Daarvoor is het nodig dat je je gaat richten op de beste klanten in de markt, dat je je verdienmogelijkheden optimaliseert en veel effectiever wordt in je klantenwerving.

De beste klanten

Welke klanten je allerbeste klanten zijn, varieert per bedrijf. Het kunnen de grootste bedrijven in je branche zijn, het kunnen juist ook die kleinere, specialistische spelers zijn. Het gaat erom dat je de beste klanten in de markt naar je toetrekt. Die klanten die je toegevoegde waarde méér waarderen.

SLIMMER BUSINESS MODEL

En als ze je hebben gevonden, dat je ze dan biedt waar ze naar snakken. Jouw ‘niet kopieerbare’ product, wat je onderscheidt ten opzichte van de andere spelers in je markt. Zo uitgelegd dat ze je product snel begrijpen.

 

Bespaar veel tijd op je klantenwerving

Door je klanten, hun vraagstukken en wensen onder de loep te leggen, kun je beter en duidelijker bij je gewenste klant onder de aandacht komen.

Je legt makkelijker focus in je boodschap en marketing acties. Je weet immers exact je wat aan wie wilt vertellen. Hierdoor kun je veel tijd op je klantenwerving besparen.

Dat is niet moeilijk of tijdrovend, het gaat er vooral om dat je slim bent en je feiten op een rijtje hebt.

Als je die weet, vind je ook heel snel je onverslaanbare aanpak.

ZO PAK JE HET AAN

Maak inzichtelijk welke acties nodig zijn om je gewenste omzet en marge te behalen;

  • Op basis van harde financiële feiten uit je bedrijf en de markt bepaal je wat je minimaal wilt bereiken, via welke markten en doelgroepen.
  • In deze markten bepaal je op welke manier je je ‘niet-kopieerbare’ positie wilt neerzetten.
  • Je bepaalt de middelen, acties en tijd die je nodig hebt om je gewenste positie te bereiken.

Verhoog de productiviteit van je organisatie met zelfsturende teams wat je zoveel mogelijk ruimte geeft om verder te groeien;

  • Optimaliseer je persoonlijke stijl van leidinggeven, waardoor je organisatie moeiteloos kwaliteit levert
  • Leer hoe je je teams zelfsturend kunt maken, met optimale communicatie
  • Bepaal hoe je processen te optimaliseren waardoor de effectiviteit en efficiëntie van je organisatie verhoogt zonder dat de werkdruk toeneemt

Trek een constante stroom A-klanten aan en verhoog je marge per project;

  • Je gaat aan A-klanten verkopen op jouw sterke punten, zodat je concurrentie hier niet aan kan tippen.
  • Je team leert de vaardigheden om fantastische gesprekken te voeren en daarmee de conversie van hun activiteiten te verdubbelen
  • Je transformeert LinkedIn tot een gouden bron van continue leads van hoge kwaliteit. Dit gaat je team veel tijd en stress besparen.

De beste klanten op het hoogste niveau hebben alléén interesse in je wanneer je hen iets interessants te bieden hebt. Ze hebben volle agenda’s en weinig interesse in het aanhoren van ellenlange productpresentaties. Je boodschap moet dus binnen een paar seconden overkomen en blijven hangen.

Vanaf het allereerste contact laat je zien welke waarde je hen kunt bieden. Je klanten zien je daarom vanaf dit eerste contact als de juiste partner om hen verder te helpen, in plaats van als een ‘gewone’ leverancier.

Met deze verkoopaanpak onderscheid jij jezelf op een eenvoudige manier van je concurrenten. Sterker nog: als je het goed aanpakt, zullen ze anderen steeds vaker naar je doorverwijzen.

 

Onze methode is gebaseerd op de enige wetenschappelijke methode ter wereld die groei kan garanderen en is een onderdeel van de Masterstudie ‘System Dynamics’.

Deze methode wordt gebruikt door universiteiten om hun fondsen binnen te halen en geeft praktisch inzicht en antwoord op waar je organisatie op het gebied van verkoop en marketing geoptimaliseerd kan worden. Er leiden immers vele wegen naar Rome, maar er is er maar een de snelste, daar gaat het ons om.

Maar hoe kom je hier? Als directeur of manager zit je dicht op je product en zie je het na een tijdje niet meer. Je hebt kennis van buitenaf nodig, een frisse blik, en een boel ervaring, om in korte tijd enorme verbeteringen te bereiken. Het kost wel de nodige investering, maar verdiend zichzelf gegarandeerd terug.

Kunnen we je hierbij helpen?

Vraag dan nu een gesprek met ons aan. Tijdens het gesprek bekijken we samen welke aanpak het beste past bij je bedrijf.

Pin It on Pinterest

Share This