Laat jij duizenden euro's aan kansen liggen?

 

hoe technische bedrijven snel een beter resultaat halen

Acquisitie geheimen, die niet geheim zijn, maar niemand gebruikt

Verkoop, eigenlijk heb je er een hekel aan. Nieuwe klanten haal je merendeel vanuit je netwerk binnen. Dat gaat op zich goed, maar wat kost dat een hoop tijd! Je gaat naar alle netwerkbijeenkomsten in je regio.

En laten we eerlijk zijn, je kunt bijna elke dag wel ergens netwerken. Eigenlijk ren je van hot naar her, maar levert het wel voldoende op? Ondertussen moet je je zaak ook nog draaiende houden. Je komt gewoon tijd te kort, want de zaken trekken ook weer lekker aan.

Toch weet je dat (ook in deze goede tijd) verkoop belangrijk blijft. Want je hebt grootste plannen, maar op deze manier komen ze onvoldoende van de grond. Dat terwijl het nu de tijd is voor die echte groei waar je al langer naar uitkijkt. De economie floreert en zelf ben je er ook klaar voor.

Wat zou je graag een meer efficiënte aanpak hebben. Een verkoopaanpak die je minder tijd kost, maar wel het resultaat aan nieuwe klanten levert dat je zoekt. Nu is namelijk de tijd om te groeien, want op die rijdende trein van deze mooie economie wil je echt mee!

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om dit aan te pakken:

  1. Je gaat nóg meer netwerken, zodat je nog meer kans krijgt met prospects in contact te komen. Laten we wel zijn, hoe meer hagel je schiet, hoe groter de kans dat je ook iemand raakt. Ondertussen zit je agenda nog vóller en levert het beperkt méér omzet op….
  2. Je gaat helemaal los op Facebook. Dit doe je nu al en je krijgt enorm veel leuke reacties vanuit je omgeving. Het heeft je echter tot nu toe nog geen extra klanten opgeleverd….
  3. Je laat een nieuwe website bouwen, want een bekende van je maakt steeds mooie websites. Hoe mooier, hoe beter, hoewel je betwijfelt of dit wel iets oplevert….
  4. Je schakelt een bureau in voor het regelen van je afspraken. Toch twijfel je aan de kwaliteit van de afspraken die hieruit komen. Het leidt tot veel méér afspraken met slechts een kleine groei in je opdrachten….

Dit soort manieren herkennen we. Dit was eerst ook onze aanpak, omdat we zelf zo’n hekel aan sales hadden…. Totdat we inzagen dat we nog op de ‘oude’ verkoopmanier dachten.

VERTROUWEN

Toen we de aanpak hadden gevonden HOE je echt kunt bouwen aan het vertrouwen bij je prospects, voelden we ons als een vis in het water. Met onze aanpak is verkoop ineens leuk geworden! Sterker nog, voor ons is het geen verkoop meer.

Op deze manier helpen wij onze klanten ook.

Het is dan ook zo mooi om met ze aan de slag te gaan en onze klanten gemiddeld 35% in omzet te zien groeien. We hebben er zelfs een uitschieter tussen met een omzetstijging van 50%!

Aanvullende voordelen die onze klanten ervaren: men adverteert niet meer in magazines en een klant heeft de laatste 2 jaar zelfs niet meer op beurzen gestaan. Onze klanten besparen dus ook veel kosten en tijd.

Deze ene aanpak zorgt ervoor dat je als technisch bedrijf de markt verslaat.

Want om als technische bedrijf onderscheidend en winstgevend te zijn, hoef je niet continu je product te ontwikkelen. Je moet vooral werken voor de beste klanten. Klanten die écht goed geholpen zijn met jouw producten en diensten. Die goed betalen voor goede kwaliteit en jaren bij je blijven. Klanten die de hoogste eisen stellen en daar ook bekend om staan.

Als je al je aandacht richt op die klanten, kun je in veel minder tijd dezelfde omzet halen. Met hogere marges. Je concurreert nu niet meer op prijs.

ZO DOE JE DAT

Welke klanten je allerbeste klanten zijn, varieert per bedrijf. Het kunnen de grootste bedrijven in je branche zijn, het kunnen juist ook die kleinere, specialistische spelers zijn.

Het gaat erom dat je weet wie ze zijn, zodat je ervoor kunt zorgen dat ze je vinden.

En als ze je hebben gevonden, dat je ze iets biedt waar ze naar snakken. Wat jou onderscheidt ten opzichte van de andere spelers in de je markt. Zo uitgelegd dat ze je product snel begrijpen.

Want klanten kopen niet het beste product, ze kopen het product dat ze het beste begrijpen.

Dat is niet moeilijk of tijdrovend, het gaat er vooral om dat je slim bent

en nét die andere aanpak toepast dan je concurrentie.

ZO PAK JE HET AAN

Beter gevonden en begrepen worden door je propsects;

Je bent in je regio al goed bekent, maar je wilt eigenlijk klanten met betere budgetten binnenhalen. Dit betekent dat je de taal van je klanten moet spreken. Vooral als technisch bedrijf is dit wel een uitdaging. Je hebt inmiddels zoveel expertise, dat je eigenlijk niet meer goed weet hoe je in ‘Jip & Janneke’ taal moet spreken.

Door je klanten, hun vraagstukken en wensen onder de loep te leggen, kun je beter en duidelijker bij je gewenste klant onder de aandacht komen. Je legt makkelijker focus in je boodschap en marketing acties. Je weet immers exact je wat aan wie wilt vertellen.

Daardoor kun je stoppen met allerlei zaken die veel te weinig opleveren. Je haalt veel betere resultaten in dezelfde tijd.

Steeds weer goede klanten binnenhalen zodat je veel tijd bespaart;

We weten dat veel ondernemers in de techniek hun twijfels hebben over het nut van marketing. ‘Nieuwe klanten komen toch voornamelijk uit m’n eigen netwerk’, horen we vaak.

De meeste marketingaanpakken zijn dan ook veelal meer op jezelf gericht dan op je klanten. En om een complex technisch product onder de aandacht te brengen, moet je zoveel mogelijk in de taal en problemen van je klanten spreken.

Er is een eenvoudige manier om hen je expertise in hun taal, passend bij hun problemen te tonen. Zo zorg je ervoor dat zij interesse in jou krijgen en ze met de meest uitdagende problemen naar jou toekomen.

AL je medewerkers leren goede klanten binnen te halen

Hoe zorg je ervoor dat iedereen dezelfde boodschap van je organisatie deelt en koopsignalen van prospects uit hun netwerk leert herkennen?

Nu heb je misschien een verkoopoverleg met klein team uit je organisatie. Ondertussen is merendeel van je organisatie trots op hun bedrijf. Sterker nog, het kunnen je beste ambassadeurs zijn!

Marketing en verkoop krijgen zo ineens een heel andere lading en kan door iedereen binnen de organisatie als leuk gevonden worden. Hoe mooi zou het zijn als je verkoopteam in korte tijd enorm wordt vergroot, zonder dat je extra mensen hoeft aan te nemen. Stel je eens voor welk resultaat dit kan opleveren.

De beste klanten op het hoogste niveau hebben alléén interesse in je wanneer je hen iets interessants te bieden hebt. Ze hebben volle agenda’s en weinig interesse in het aanhoren van ellenlange productpresentaties. Je boodschap moet dus binnen een paar seconden overkomen en blijven hangen.

Vanaf het allereerste contact laat je zien welke waarde je hen kunt bieden. Je klanten zien je daarom vanaf dit eerste contact als de juiste partner om hen verder te helpen, in plaats van als een ‘gewone’ leverancier.

Met deze verkoopaanpak onderscheid jij jezelf op een eenvoudige manier van je concurrenten. Sterker nog: als je het goed aanpakt, zullen ze anderen steeds vaker naar je doorverwijzen.

Kunnen we je hierbij helpen?

Vraag dan nu een gesprek met ons aan. Tijdens het gesprek bekijken we samen welke aanpak het beste past bij je bedrijf.

Afspraak plannen

    2 + 14 =

    Pin It on Pinterest

    Share This